Bil?

Det var kanske att generalisera lite väl mycket.
Alla havskajaker är inte för tunga...
Det finns väl havskajaker från 15 kilo och uppåt, då kan man ha tre på Lupon utan att maxlasten överskrids.
Våra som vi kört på Lupon väger cirka 23 resp. 24 kilo (eller om det var 22/23) och då klarar vi oss, men inte med mycket marginal när räcke, hållare och remmar är med.
Plockar man sen av gummiluckorna på den ena och ur fotpumpen på den andra så är det säkert flera kilo till godo.

Men det finns såklart tyngre kajaker också.

Vem tillverkar och säljer havskajaker som väger 15 kg?

Jag har i år köpt en ny havskajak och det var inte många havskajaker på marknaden som jag hittade som väger under 24 kg, så jag fick göra en specialbeställning i kolfiber/Kevlar för att komma under 20,7 kg (som min förra havskajak vägde).

Medianvärdet för en havskajak i glasfiber är kanske 25-26 kg och en i ”plast” ytterligare 2-3 kg bland de fabrikat jag kollade (kanske 10 fabrikat som finns i Sverige. VKV struntade jag i att kolla på p.g.a den stora sttbrunnen).

Per
 
Vem tillverkar och säljer havskajaker som väger 15 kg?

Kirton Inuk är ett exempel på havskajak som går att få i 15 kilos variant. http://www.kirton-kayaks.co.uk/seak2.html
Det är väl iofs inte så vanligt med havskajaker i den viktklassen, men de finns alltså.

Sen är det säkert så att de flesta säkert ligger över/runt 24 kilo men många går också att få ett par kilo lättare om man specialbeställer, så det är inga problem att komma under 50 kilo för två om man vill, anstränger sig lite och betalar lite extra.
Vi har köpt två nya havskajaker i år, den ena ska väga 23 kilo, men har inte vägt den, packade upp den ur plasten igår. Den andra väger nog 25 eller så.
Men det behöver alltså inte vara olagligt att köra med 2 havskajaker på taket på en Lupo (eller annan liten bil) men troligast är kanske att det blir olagligt, liksom det för väldigt många andra bilar lätt blir olagligt med 3 kajaker då maxlasten på många är 75 kilo.
Vi har en annan bil oxå, men tar Lupon ibland när det körs kajaker. Förra hösten körde vi till Klitmöller i danmark med 2 surf/rockhopperkajaker på taket och bilen full med packning, då drog den 0,4 liter diesel i snitt. När man kör utan kajaker snittar den 0,3-0,35 liter milen.
 
den bil jag tänkte på var en peugeot 107
de är ju rätt liten, tycker bilfirmor är så vaga i sina svar. : ja men det skulle nog gå bra. -
 
den bil jag tänkte på var en peugeot 107
de är ju rätt liten, tycker bilfirmor är så vaga i sina svar. : ja men det skulle nog gå bra. -

Teknikens Värld skriver att tillåten taklast är 50 kg för denna bil (Peugeot 107) http://www.teknikensvarld.se/files/TV0608_hybrider.pdfjag skulle nog bara "tordas" lasta en ”normaltung” havskajak.

Har man däremot investerat i 2 st specialbyggen som väger <20 kg/st så klarar man nog den lagliga gränsen inklusive kajakhållere (mina egenkonstruerade i aluminium väger 1,57 kg/par =för en kajak)+ takräcksbalkar.

Per
 
mm,läste nånstans att taket hade slitits av bilen när de hade en surfbräda på taket, ehm.
tänkte ocksp på hur långt ut kajaken får sticka ut från bilen, där finns det väl regler med?

Men att bara skaffa takräcken o sen surra fast kajaken upp o ned på dem kan man väll göra?( ha liggunderlag undr)
 
HAHA ja det såg väldigt roligt ut med den där poolon altså. men det funkar ju så skitsamma =)
de där takräckena du har, är de särskillda kajakräcken,pinne i mitten kanske? vart har du fått tag dem..

Jaha en till som skrattar ;-)

Polo'n tar 75 kg på taket, och det är nog inte så att taket viker sig om man lastar 76 kg. Jag brukar inte knyta fram och bak, om jag inte ska riktigt långt, och så behöver man ju inte köra som en biltjuv när man lastat bilen full.

Angående vikter på havskajaker så väger en Water Fields Kayak's Qaanaaq 512 också 15kg, om man ser sig om så finns en massa alternativ. Jag hoppas mitt hemmabygge kommer väga under 15.

Jag har ett vanligt Thule takräcke, och två kajakhållare som håller kajaken på plats i sidled, övriga kajaker surrar jag mot den som sitter i hållarna. sitter som berget. (Hållarna köpte jag i Holland men dom borde finnas på en vanlig kajakbutik.

sen var det någon som undrade om regler för hur mycket det får sticka ut... jag tror att Björn har tagit reda på detta och att information finns på hans sidor någonstans. www.thomassondesign.com

Lycka till,
Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
empans Var hyr ni bil? Transportera 9
MarkusF Hundbur i bil Transportera 23
pery Cykel på bil Transportera 9
Vandrare Takräcke till bil utan lister eller rails? Transportera 2
JLjung Hyra bil Transportera 1
adventure_transport Tung bil i sand Transportera 2
pierrea Hyra begagnad bil i Stockholm? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.