Bil?

Tänkte köpa en liten bil men vill gärna kunna transportera en havskajak på den, så nu undrar jag om det finns bilar som faktiskt är för små för att transportera havskajaker på,( på taket)
Vad har ni andra för bilar?
 
Det finns det säkert... men du får nog leta.

... själv kör jag för tillfället en VW Polo och jag brukar bli retad för den är så liten. Men det går alldeles utmärkt att transportera 3 stora havskajaker på taket. Maxlasten för takräcket är 75 kg
vilket är ca 3 stora kajaker.

Mvh,
Niklas

IMGP1815.jpg
 
Cabriolet duger nog inte

För sådär 20 år sedan när jag var bilspekulant så fanns det bilar som Volvo 340, Volvo 360, WV Polo och Peugeot ”någonting” som endast var godkända för taklast på 50 kg (för lite för 2 havskajaker + takräcke och kajakhållare). Den bil som syrran hade på den tiden (en Fiat Ritmo) var dock lite märkligt konstruerad för en taklast på 100 kg.

Men detta var nu ca 20 år sedan, så de bilar som var nya då rullar knappast längre på våra vägar.

Med reservation för minnesfel ( sånt händer ;) )

Per
 
HAHA ja det såg väldigt roligt ut med den där poolon altså. men det funkar ju så skitsamma =)
de där takräckena du har, är de särskillda kajakräcken,pinne i mitten kanske? vart har du fått tag dem..
 
Surra för och akter

mot respektive kofångare eller annat fram och bak på bilen samt använd stadiga packremmar och helst vertikallastare så blir det inga större problem.

Bilen kan bli lite sidvindskänslig av taklasten men kajaker påverkar faktiskt betydligt mindre än t ex en säng eller soffa som taklast imho.

Hade tidigare en Peugeot 205 som bland annat fick åka tur och retur Lofoten med ett par kajaker på taket. Inga problem.

Thure
 
Bogserögla

mot respektive kofångare eller annat fram och bak på bilen samt använd stadiga packremmar och helst vertikallastare så blir det inga större problem.


Thure

Min bil har en bogserögla fram och en bak som är alldeles utmärkt att fästa en tamp från fören resp aktern på kajaken i, förutom band över kajaken vid takräcksbalkarna.

Per
 
Funkar med två havskajaker på en VW Lupo, som är en ganska liten bil. På bilden dock endast en kajak liggande mot en höjdlastare (pinne i mitten).
ce5610c2d819635a8cbbcfdfa93e3dfb.jpg

Märkning bak med boj och linor fram och bak.

Man kan oxå lasta en 685cm lång tvåmanskajak, fast så har vi inte vågat köra...
e85d7653276f829e4bd546c0e6155768.jpg
 
Alla havskajaker är inte för tunga

Även om det ”går” att ha 2 st havskajker på taket på en VW Lupo så är det vad jag förstår olagligt att köra bilen, då maxlast på taket på en Lupo är 50 kg enligt http://www.teknikensvarld.se/files/TV0007_08_test_VWLupo.pdf

Per
Det var kanske att generalisera lite väl mycket.
Alla havskajaker är inte för tunga...
Det finns väl havskajaker från 15 kilo och uppåt, då kan man ha tre på Lupon utan att maxlasten överskrids.
Våra som vi kört på Lupon väger cirka 23 resp. 24 kilo (eller om det var 22/23) och då klarar vi oss, men inte med mycket marginal när räcke, hållare och remmar är med.
Plockar man sen av gummiluckorna på den ena och ur fotpumpen på den andra så är det säkert flera kilo till godo.

Men det finns såklart tyngre kajaker också.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
empans Var hyr ni bil? Transportera 9
MarkusF Hundbur i bil Transportera 23
pery Cykel på bil Transportera 9
Vandrare Takräcke till bil utan lister eller rails? Transportera 2
JLjung Hyra bil Transportera 1
adventure_transport Tung bil i sand Transportera 2
pierrea Hyra begagnad bil i Stockholm? Transportera 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.