Benhinne inflamation!!

Tack för alla svar

Tack för alla svar.
Va igår hos läkaren!
Han rekomenderade mig att ta det lugnt men han sa att det va helt ok att cykla och simma.
Det kunde göra lite ont men det va inget som va skadligt.
Skulle undvika löpning och marschning med tung packning.
Medicinen jag fick heter Diklofenak Biochemie 50 mg.
Äta 3 gånger dagligen.

ha det bra

Daniel Bergman
 
God afton jägare

Ser att du har fått en hel bunt med goda råd.
Vila och värme. Det tar som sagt lång tid för en sådan inflamation att försvinna.

Som någon annan sade är "Heracillin" en pencillinasestabil pencillin, med indikationen: "Infektioner forårsaget av pencillinaseproducerende, känsliga staffylokokker".

Enda anledningen jag kan se till att du fick Heracillin är att när kroppen din redan är extra ansträngd med inflammationen så är det lättare för mikroorganismer (bakterier, virus och annat snask) att övervinna immunförsvaret och på så vis orsaka en infektion t.ex. i såren du hade på fötterna. Alltså i förebyggande syfte.

Indikationen för "Diklofenak" är "reumatiska sjukdommar och andra inflammatoriska lidelser..." Det låter ju så lite mer vettigt. Antar att du ska ta dem i 10 dagar.
 
Tycker det verkar lite knepigt.
Förebyggande penicillin mot sår på foten?
Det finns alltid en risk att få "elaka" bakterier som är resistenta mot Heracillin. Risken ökar när man slår ut normalfloran av "goda" bakterier.
Dessutom finns det ett samband så att ökad användning av ett antibiotikum ökar andelen resistenta bakterier i samhället.
Om såren är infekterade så är det OK att behandla.
Annars är det onödigt, kostsamt och, i enstaka fall, rentav farligt.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.