Benhinne inflamation!!

Hallå alla

Har vart i Holland och gått en marsch vid namn Nijmegen.
Åkte på benhinne inflamation i högerbenet, jag har haft det i ca 2 veckor och det har inte släppt.
Hur blir jag av med det, behövs läkarvård, medicin?
Vore tacksam för svar om det e någon som har lite vetskap i ämnet.

mvh D. Bergman
 
Tjena Jägarjävel

(Låg själv på K3 i 15 mån., eldledare.)

Pluggar till sjuksyrra i Köpenhamn nu. Om det bara är en benhinneinflammation försvinner det så vitt jag vet av sig selv. Ansträng det inte i onödan bara (allt ut över daglig livsföring).

Hur vet du att det är benhinneinflamation? Vem har sagt det? Är det något du själv har kommit fram till? Symptomer? Ge mig lite mer "kött"?

Två veckor låter lite långt. Hur har det utvecklat sig? Har det ökat något sedan dessa att du kom hem? Har det blivitt bättre?

Om du inte märker någon förbättring innan slutet av veckan bör du nog kontakta läkare för att finna ut av det. Du kan ju i vart fall alltid få något inflammationsnedsättande av honom, t.ex. Ibuprofen.
 
tillägg

Ja antog det själv!

Va hos läkare men hon hade ingen anning om va en benhinneinflamation va(Det lät faktiskt så på henne).
Göteborg, ingen regementsstad!
Fick dock inflamations dämpande mot fötterna som såg ut som köttfärs.
Kan tyvärr inte det i huvudet men jag återkommer gällande det.
E ju inte van att gå på asfalt, det va ju annat i lumpen....myrar och fjäll.

Fick detta dag 3 av 4, men man ger ju inte upp för detta utan det va ju bara att gå och stretsa(osäker stavning) så mycket som möjligt.

vi gick ca 17 mil.

Nu till själva förklarandet av smärtan.
Det sitter ca 8-15 cm från foten. framsida.
Benet har vart mycket svullet, detta e när jag har ansträngt det.

Har hört att man skall masera på benhinnan!

mvh Bergman
 
Har du fått inflammationsdämpande medicin hjälper det nog rätt bra mot benhinneinflammationen också. "Benhinneinflammation" är så vitt jag förstått ett folkligt samlingsnamn på lite olika åkommor. Klassiska kurer är att byta skor (svårt när det gäller militär marsch förstås :)), träna på mjukt underlag, öka träningsdosen långsamt, osv.

I Göteborg kan du också prova Sportrehab, tel 151536. En sjukgymnast där kostar 80:- och vet vad benhinneinflammation är..
 
Först och främst vila!
Och byte av aktivitet.
Det brukar i övrigt bli bra av sej självt i stort sett.
Att massera inflammerad vävnad tror jag inte på. En generell behandlingsprincip vid inflammation, och infektion, är att hålla kroppsdelen i stillhet. Tex behandlades förr tuberkulos i ryggkotorna med "gipsvagga" i månader/år.
(Men det behöver du inte oroa dej för, jag vill bara sprida lite gammal hederlig kunskap)

PS. Varning för att "träna sej igenom". Det kan bli kroniskt, t o m s k compartmentsyndrom, dvs ökat tryck, vilket i extremfall kan behöva opereras med att lätta på trycket inne i den rätt oeftergivliga bindvävsskida som omger musklerna, med kniven alltså.
 
Hmm.. heracillin är ett penicillin, alltså avsett mot bakterieinfektion och används bl a mot hud och mjukdelsinfektioner orsakade av stafylokocker. Har du några infekterade skavsår på fötterna?
Det är inte ett antiinflammatoriskt läkemedel som voltaren eller pronaxen och är alltså inte avsett för det man vanligen menar med benhinneinflammation. (skilj inflammation från infektion).
Annars är björners råd ovan bra. Vila och stretching av vadmuskulaturen, och lättare träning när det börjar kännas bättre.

/D
 
mountainman; sa:
Medicinen heter Heracillin, skall ätas 2 gånger dagligen i 10 dagar.
Tar min sista ikväll!

mvh Bergman

Du fick ett infektionhämmande medel inte inflammationshämmande medel.

Heracillin är ett penecillin, som dödar bakterierna i dina sår.

// Ola - hobbyfarmaceuten
 
Visst, jag hade öppna sår på fötterna men jag va inte inne för det utan för benhinnerna.
Hon verkade allmänt kass.(läs första inlägg) så det e väl bara att åka och skriva ut nytt.
Eller funkar det med voltaren, har några liggande!!

tack för svaren

mvh Bergman
 
mountainman; sa:
Visst, jag hade öppna sår på fötterna men jag va inte inne för det utan för benhinnerna.
Hon verkade allmänt kass.(läs första inlägg) så det e väl bara att åka och skriva ut nytt.
Eller funkar det med voltaren, har några liggande!!

tack för svaren

mvh Bergman

Voltaren är det vanligaste anti-inflammatoriska medlet. Men jag rekomenderar att besöka en läkare innan du börjar medicinera dig sjäv. Antagligen behöver du ett nytt paket för att täcka behovet av en kur.

Möjligtvis skulle Zon-salva kunna fungera, det är en anti-inflammatorisk salva som smörjs på det området som värker, funkar väldigt bra vid träningsvärk bl.a.

// Ola
 
Lider själv

Jag lider själv av denna jä***ga åkomma, har haft ont från och till i några år nu, har varit hos sjukgymnast och fått reda på att det kan lägga sig av sig själv, men också att det kankse aldrig försvinner. Det kan tydligen också vara delvis ärftligt, min kära mor har haft problem med bennhinnorna sen hon var kring femton (hon tränade gymnastik 20 timmar i veckan), och hon har fortfarande enorma problem.
För att lindra det brukar jag använda tigerbalsam innan träning och tävling (aktiv friidrottare :)). Men om det inte avtar snart överväger jag operation. Tyvärr är det inte säkert att operationen hjälper. Dock brukar den fungera utmärkt, se bara på Stenmark :).

///Björn
 
Vila och värme...

och massage, är bra.
Genomblödning och vila med andra ord, är det enda raka.

När jag låg i lumpen 71/72, hade jag konstant benhinneinflammation på framsidan smalbenet.
Detta pga det ideliga marscherandet med hårda kängor.

Annabola steroider hjälper helt klart.;)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.