Behöver man liggunderlag på sommaren?

avslutad210712

Gäst
Nej man behöver inte liggunderlag vare sig på sommaren eller vintern men det är en ganska dum viktbesparing i mina ögon för kallare lär det bli. Dessutom blir risken att smutsa ner sin sovsäck större om man ligger direkt på tältgolvet. Fast man behöver ingen soväck heller så då spelar det ingen roll.
 
det vore ju smidigt om man kunde slippa att ta med sig den mest skrymmande delen av packningen.

Varför inte ett litet uppblåsbart? Även jag stördes av det skrymmande liggunderlaget och köpte Thermarests tunna (2,5 cm) och korta (119 cm) liggunderlag. Eftersom jag ändå tänkte ha en vanlig liggunderlagsbit (30x40) som sittlapp under raster kunde jag ta den kortare varianten, och lägga sittlappen, regnkläder etc under benen när jag sover, vilket fungerat bra. Men idag kanske jag skulle ha valt den normallånga varianten. När jag mätte upp volymen på min 2/3-variant hamnade den på 3 liter.
 

Bilagor

  • Liggunderlag.jpg
    Liggunderlag.jpg
    107 KB · Visningar: 593
Varför inte ett litet uppblåsbart? Även jag stördes av det skrymmande liggunderlaget och köpte Thermarests tunna (2,5 cm) och korta (119 cm) liggunderlag. Eftersom jag ändå tänkte ha en vanlig liggunderlagsbit (30x40) som sittlapp under raster kunde jag ta den kortare varianten, och lägga sittlappen, regnkläder etc under benen när jag sover, vilket fungerat bra. Men idag kanske jag skulle ha valt den normallånga varianten. När jag mätte upp volymen på min 2/3-variant hamnade den på 3 liter.

Jag stjäl tråden lite för jag undrar just över det. Jag har enbart vandrat med ett vanligt cellplastunderlag och det är fan stört omöjligt att sova på sidan på ett sådant, särskilt om höfterna redan ömmar efter höftbärarbältet... ni som kör kombinationen av en liten bit cellplast och en kortare uppblåsbar variant, hur har det fungerat? Är det dumsnålt att spara in på vikt/utrymme att köra med en "short" uppblåsbar kontra att skita i cellplasten helt och köra en regular?
 
ni som kör kombinationen av en liten bit cellplast och en kortare uppblåsbar variant, hur har det fungerat? Är det dumsnålt att spara in på vikt/utrymme att köra med en "short" uppblåsbar kontra att skita i cellplasten helt och köra en regular?

Jag kör med ett Therm-a-rest NeoAir Small och ett 7mm cellplastsunderlag. Fungerar ypperligt och jag kommer förmodligen aldrig köra med något annat. Totalvikt för min kombination 430g.
//Peter
 
Jag har enbart vandrat med ett vanligt cellplastunderlag och det är fan stört omöjligt att sova på sidan på ett sådant, särskilt om höfterna redan ömmar efter höftbärarbältet... ni som kör kombinationen av en liten bit cellplast och en kortare uppblåsbar variant, hur har det fungerat?

Jamen, höften vilar ju på nedre delen av liggunderlaget. Jag sover ofta på sidan och problemet är aldrig liggunderlaget som jag ser det. Däremot kan det bli problem om marken är ojämn, lutar dumt eller annat. Men det får man ju försöka utreda innan man väljer tältplats. (Hur jag gör? Efter att ha hittat en tänkbar plätt lägger jag mig på backen - på rygg och på sidorna. Enda sättet att få veta innan.) Att jag skrev att jag kanske skulle ha köpt hellång (men fortfarande tunn) variant idag berodde på att liggunderlaget, regnplaggen och annat jag stoppat under benen tenderar att fara omkring när jag vänder och vrider på mig under nattens lopp. Men det är inget större problem.

Jag ska väl tillägga några saker. Liggunderlaget (119 cm) låter jag gå till axlarna och som kudde har jag jackan. Eller nåt annat om den skulle vara för blöt. Och under bålen lägger jag min ylletröja. Jag provade faktiskt nyss för att kunna ge dig besked, grejerna ligger ändå utspridda efter en tur nyligen: om jag lägger mig så att underlaget går till axlarna räcker det samtidigt till knäna på mig som är 183 cm.
 
Jag kör med ett Therm-a-rest Prolite S (119cm) och ett RidgeRest - denna kombo väger 324+328g=652g och är komfort. Vill jag lätta upp lite tar jag en tillklippt bit from Evazote och kommer då ner i ca: 425g.

Jag är 191 cm och 119cm Prolite täcker huvud, axlar och höfter.
 
Jamen, höften vilar ju på nedre delen av liggunderlaget. Jag sover ofta på sidan och problemet är aldrig liggunderlaget som jag ser det. Däremot kan det bli problem om marken är ojämn, lutar dumt eller annat. Men det får man ju försöka utreda innan man väljer tältplats. (Hur jag gör? Efter att ha hittat en tänkbar plätt lägger jag mig på backen - på rygg och på sidorna. Enda sättet att få veta innan.) Att jag skrev att jag kanske skulle ha köpt hellång (men fortfarande tunn) variant idag berodde på att liggunderlaget, regnplaggen och annat jag stoppat under benen tenderar att fara omkring när jag vänder och vrider på mig under nattens lopp. Men det är inget större problem.

Jag ska väl tillägga några saker. Liggunderlaget (119 cm) låter jag gå till axlarna och som kudde har jag jackan. Eller nåt annat om den skulle vara för blöt. Och under bålen lägger jag min ylletröja. Jag provade faktiskt nyss för att kunna ge dig besked, grejerna ligger ändå utspridda efter en tur nyligen: om jag lägger mig så att underlaget går till axlarna räcker det samtidigt till knäna på mig som är 183 cm.

Får tacka för riktigt bra input där, det gav inspiration till min nya lösning som jag kommer att testa på sommarens första tur om 2v. Mycket tack!
 
Får tacka för riktigt bra input där, det gav inspiration till min nya lösning som jag kommer att testa på sommarens första tur om 2v. Mycket tack!

Trevligt att kunna hjälpa till, och här kommer fler idéer om du satsat på ett 2/3-långt liggunderlag: jag köpte nyligen en Bergans Helium 55 liter och den blir ganska liten och platt när den är tom. Den borde alltså passa bra att lägga under benen, som därmed får ett mer ordentligt stöd och isolering än med regnkläder och en sittlapp. Dessutom lär ryggsäcken ligga mer still. Och regnkläder etc går ju fortfarande att fylla på med under ryggsäcken. Eftersom jag ändå tänkt ha minimerad packning när jag går med denna ryggsäck bör det inte vara något problem att tvingas förvara alla sakerna inne i tältet under natten (i st f i ryggsäcken, som jag tidigare alltid haft i absiden). Kök och bränsle m m kan förresten ändå förvaras i absiden, oavsett väderlek.
 
bädd av dvärgbjörkris som jag ställde tältet över. I det området väster om Naimakka är det tundra och inga träd. Dvärgbjörken växer som en matta längs marken och blir i det området max en halv meter hög i svackor. Inga träd som man bryter grenar från!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Nadiin Vad behöver vi för tält? En omöjlig ekvation? Bo och sova 16
Vanish Vilken temperatur på sovsäck behöver jag? Bo och sova 7
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
whynot Behöver ett lättare tält Bo och sova 10
seww Behöver input, nytt tält 1-pers (lista!) Bo och sova 50
Peppe1979 Rookie behöver tälthjälp! Bo och sova 16
flierman Behöver köptips nytt tält 3pers Bo och sova 26
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
Niithro Hur varm sovsäck behöver jag? Bo och sova 6
nettan plettan Trädgårdscampare behöver experthjälp :) Bo och sova 23
Skaven Behöver hjälp med Militär Tält, har lite frågor Bo och sova 17
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
lisayey Letar i sovsäcksdjunglen och behöver hjälp Bo och sova 26
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
Stuvarn Behöver lite hjälp :-) Bo och sova 2
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Igelkotte Behöver låna eller hyra tält omgående! Bo och sova 0
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
johanniska Behöver tips på bra myggnät Bo och sova 5
Tomas J Nybliven Nammatj ägare behöver hjälp med uppsättningen Bo och sova 8
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
vandrafjäll Alpinist model 500, 750g komfort man -16 Bo och sova 8
Tore.Landen Markunderlag när man tarpar Bo och sova 23
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
diwic Vad missar man med budgettält? Bo och sova 73
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
mikwal Sovsäck till lång man för fjällvandring Bo och sova 26
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
såg Letar efter ett 2-man tält för året om Bo och sova 3
Vittus Vad använder man denna till? Bo och sova 5
Muikku TÄLT SCANDINAVIA 6-MAN Mountain Classic Bo och sova 1
såg letar efter ett liggunderlag som man kan ha i ryggan Bo och sova 12
xtrem Vart få man tag på renskinn? Bo och sova 11
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
plaskdaja Vart lär man sig bygga igloos? Bo och sova 6
Skipper_ Det regnar in - skall man leva med det? Bo och sova 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.