Behöver all hjälp man kan få

Hej mitt namn är Roddan. Det jag nu ska skriva om är kanske för er en lek i bakgården men för mig är det en hopplös uppgifft. Jag och en vän tänkte att vi ska ta oss en liten promenad längst roslagsleden. Jaja garva på du. Men vi kommer inte och vara själva vi ska ha med oss 6 st ungdomar som hgar mindre erfarenhet än vad jag och min kamrat har. Vi har i syffte att räna på grupp och ledar skap efter som det är vad vi studerar till Fritidsledare. jag skulle behöva hjälp att hitta en karta på det här området fast en väldig detaljerad sådan där allt står med dvs höga berg, vatten områden, byggd och mindre byar, Vägar och allt sånt. varför så detaljerad som ni kan förstå så blir vi en trupp på 8 perssoner och om nått skulle hända så vill jag ha en plan B om det är så att jag tänkte ändra kurs på något sätt kan någon tippsa mig var jkag kan få tag i en sådan karta. Och litte annat som är tänk värt när det gäller det här ledet
 
Om det inte räcker med terrängkartan (1:50 000) så brukar det ofta finnas orienteringskartor att köpa, antingen hos kommunen eller lokala orienteringsklubbar.
 
Det låter som om 1:50 000 räcker.
Det verkar finnas nåt som heter "Roslagsledskartan" som är i den skalan och säljs på turistbyråer och fritidskontor i de berörda kommunerna.

Om inte den funkar skulle jag satsa på SSSK:s karta i det suveräna, oförstörbara, materialet Tyvek. Kartindelningen känns väldig bra: http://www.sssk.se/notiser/kartin5.jpg

Informationen är samma som på Lantmäteriets kartor, men Lantmäteriets är mindre (= fler kartor att hålla reda på), slits ut fort och ofta har en mindre funktionell bladindelning.

Gå till Kartbutiken på Kungsgatan 74 så får du all hjälp du behöver få! :)
Lycka till!
 
Nordesjö; sa:
Det låter som om 1:50 000 räcker.
Det verkar finnas nåt som heter "Roslagsledskartan" som är i den skalan och säljs på turistbyråer och fritidskontor i de berörda kommunerna.

Om inte den funkar skulle jag satsa på SSSK:s karta i det suveräna, oförstörbara, materialet Tyvek. Kartindelningen känns väldig bra: http://www.sssk.se/notiser/kartin5.jpg

Informationen är samma som på Lantmäteriets kartor, men Lantmäteriets är mindre (= fler kartor att hålla reda på), slits ut fort och ofta har en mindre funktionell bladindelning.

Gå till Kartbutiken på Kungsgatan 74 så får du all hjälp du behöver få! :)
Lycka till!

Tack och åter tack evigt tacksam
 
I vanliga fall kan man vara lite tolerant mot dem som postar i fel forum, men på den som tänker ta på sig att leda andra tycker jag att man kan ställa större krav. Roslagsleden har inget med fjällvandring att göra. Uppland är det plattaste landskapet på Sveriges fastland så några höga berg lär ni inte träffa på. F.ö. borde man väl känna till terrängkartan om man studerar till fritidsledare.
 
haraldn; sa:
I vanliga fall kan man vara lite tolerant mot dem som postar i fel forum, men på den som tänker ta på sig att leda andra tycker jag att man kan ställa större krav.

I vanliga fall brukar jag vara INtolerant mot dem som postar i fel forum, men eftersom Roddan hade en så ödmjuk inställning kändes det bättre att hjälpa än att gnälla. :)
Om vi kan få en blivande fritidsledare att greppa en bra karta är det ju bara bra.
 
Ni är ena Stjänor här tack

Jag måste här och med tacka dig. för din instälning till mitt lilla oerfarna sätt att handla. Jag håller på och lär mig den här saiten och jag börja greppa på saken hur den funkar. Men jag lovar att inte tabba mig igen på det sättet som jag har gjort och som då verkar ha gjort ett himmla halåa. jag håller med dig en sak på var plats. Och jag gjorde fel . Det svåra är väll knappast att gå utan det svåra är att vara en framgångs rik ledare och som kan vara aktoritär på ett chysst sätt det är så man vinner respekten och kan få en grupp att gå i döden för en. men jag vill verkligen tacka alla som försöker hjälpa mig jag är tacksam och min kamrat hon med. Om det är nått vi kan bistå med saå gör vi det mer än hjärna MVH Roddan
 
Re: Ni är ena Stjänor här tack

roddan 2; sa:
Det svåra är väll knappast att gå utan det svåra är att vara en framgångs rik ledare och som kan vara aktoritär på ett chysst sätt

Det stämmer precis, inställning och attityd är viktigast, sen kommer kunskapen eftersom. Det är bättre att fråga än att låtsas som om man vet. Lycka till på turen, och med studierna.

Bokhandlar och turistinformationer är bra ställen att hitta kartor. Plasta in kartan, så håller den mycket längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Fisklalzer Nybörjar behöver skavsårshjälp! Fjällvandring 15
Struensee Behöver turtips inför sommarens vandring Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
errien Lofoten, behöver tips! Fjällvandring 1
Bobbolainen Vandring i oktober-behöver tips. Fjällvandring 2
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
monterey Just nu: Vänner i Padjelanta behöver tips Fjällvandring 9
Zaine Behöver tips, Jämtlandstriangeln Fjällvandring 5
jimmysjogren Behöver en vandringskompis v33-34 till Jotunheimen Fjällvandring 4
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
hikemike Panik, behöver liggunderlag till Sarekresa! Fjällvandring 3
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
lina__85__hotmail.com Vilken sorts jacka behöver jag? Fjällvandring 10
resqual Behöver tips och råd - friluftsyxa Fjällvandring 8
Hallen Behöver eran hjälp... Fjällvandring 2
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
Tältmannen Kort vårvandring i fjällen, behöver råd Fjällvandring 8
nonsense En skofråga...behöver man vada över vatten mellan... Fjällvandring 16
David Eklind Padjelanta - nybörjare behöver tips Fjällvandring 9
RonnyFält Nybörjare i Fjället behöver tips! Fjällvandring 4
Nybörjarper Behöver hjälp med fjällvandring Fjällvandring 8
Sverker G Fjällvandring... behöver tips... Fjällvandring 12
1981 Behöver ett tips Fjällvandring 3
freke07 Jag behöver hjälp med val av ryggsäck! Fjällvandring 20
Lisa J Behöver tips på Skierfe i Sarek Fjällvandring 6
stens kulle "Behöver ett tips" Fjällvandring 1
klot Behöver tips gällande vandring 10-12/11 i Storulvån? Fjällvandring 1
camilla 33 Behöver tips om skavsårsprevention Fjällvandring 15
Steffe.A Nybörjare som behöver utrustning inför vandring Fjällvandring 23
hokusai Behöver skotips Fjällvandring 3
frida_hej Behöver tips om lämplig färdväg i Sarek, 7 dagar. Fjällvandring 7
plösen Behöver tips! Vandring med 8 mån barn Fjällvandring 2
Fleischer Gubben behöver hjälp om Nordkalottleden. Fjällvandring 7
ismo Vad behöver man veta om vad i Sarek? Fjällvandring 2
liten_puh Behöver tips om vandring i maj Fjällvandring 10
mountainman Behöver gå upp i vikt! Fjällvandring 1
Napoleon Hjälp! Nybörjare behöver tips inför vandring krin Keb! Fjällvandring 19
Silvio Behöver råd om vandring Fjällvandring 3
jonsa Hjälp! Behöver fjällvandring i påsk! Fjällvandring 3
Salmo Salar Fjällvärldsrookie behöver hjälp Fjällvandring 17
lupus jag behöver hjälp men halsduks val! Fjällvandring 4
Reagera innan "Europas Sista Vildmark" är saga all! Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.