Begagnade klätter-rep?

Ser att det diskuteras mellan "båt-rep" och annan typ, och hur väderbeständiga respektive är. Det är ju naturligtvis materialet i tågvirket som avgör lämpligheten här. I viss mån kanske även slagningen (dvs hur det är konstruerat/flätat). Polypropylen har oftast inte någon vidare resistens mot UV-ljus, och "fnasar" sig som någon sagt. UV-ljuset är nog din störst fiender här. Däremot finns det behandlade polyprop-linor som fått förstärkt resistens mot UV-ljus.

Klätterlinor på typ kommunala lekplatser tror jag oftast är tillverkade av s.k "Ormlina", dvs någon typ av flerslagen fiber med invävd wire i olika stor grad beroende på om det ska vara flexibelt eller "stelt". Mycket slitstarkt. Men naturligtvis svårhanterligt där man ska knopa/knyta i hop det till ett nät. Priset är nog mycket högt.

Nylonlinor, typ de i skotlinor (segelbåt) har gott UV-skydd, men försvagas med tiden av väta. Ganska dyrt per meter också.

Naturfiber som hampa och manila är svårtknopat och relativt stelt. Inte det bekvämaste att hålla i heller. Ganska dåligt UV-skydd. Dyrt.

Det känns som om polyprop, med förstärkt UV-skydd (Undrar om inte dessa oftast är svarta till färgen? Någon som vet?) kan vara ditt bästa val. Förmodligen är det i alla fall det billigaste.

Kika lite på byggmarknaderna (Typ Hornbach/Bauhaus) som ofta har uppsatta färdiga kätterställningar utanför. Fabrikanterna av dessa har ju säkert lång erfarenhet av vad som brukar funka och inte funka. Vill minnas att de ofta har svarta linor.
 
(...) Lekplatser och lekredskap för barn ska vara genomtänkta och i den mån det är möjligt inte farliga att leka i. (...)
Fin idé, men ta lyckegards inlägg på stort allvar. Det är mer "tyst" kunskap än vad som går att förstå med "lite sunt förnuft", som ligger bakom utformningen av lekredskap. Detta skrivet ur ett långt professionellt perspektiv.
"Malla" gärna din skapelse på någon godkänd, som finns på marknaden.
Undvik öppningsmått i intervallet 110 - 230 mm (åt något håll).
 
Fin idé, men ta lyckegards inlägg på stort allvar. Det är mer "tyst" kunskap än vad som går att förstå med "lite sunt förnuft", som ligger bakom utformningen av lekredskap. Detta skrivet ur ett långt professionellt perspektiv.
"Malla" gärna din skapelse på någon godkänd, som finns på marknaden.
Undvik öppningsmått i intervallet 110 - 230 mm (åt något håll).

Meeen Jeeesus f....g Christ! Tänkte inte skriva nåt men detta tar ju bara priset asså. Snubben vill bygga en kul grej för ungarna (vilket troligtvis har gjorts sen Jesus var korpral,) och här är det bara en massa pekpinnar och tråkigheter. Undra på att dagens ungdom blir söndercurlade med såna vuxna förebilder.

Märks att det mest är akademiker på utsidan numer.

Jag jobbar med rope access och om du bor i Sthlm så kan jag säkert ordna några hundra meter kasserat semi-statiskt rep till dig gratis!
 
Meeen Jeeesus f....g Christ! Tänkte inte skriva nåt men detta tar ju bara priset asså. Snubben vill bygga en kul grej för ungarna (vilket troligtvis har gjorts sen Jesus var korpral,) och här är det bara en massa pekpinnar och tråkigheter. Undra på att dagens ungdom blir söndercurlade med såna vuxna förebilder. (...)
Du råkade sucka till över en "söndercurlande" morsa, som gått ensamma tältturer i hyfsat alpin terräng med ammande spädbarn i bröstsele, åkt utför med nästan lika små barn i ryggmes, låtit dem vara med på inknutna klätterturer från ca fem års ålder, skrivit fullmakter till kompisars förundrade föräldrar om att mina barn fick (och kunde) använda modellknivar och andra vassa verktyg, samt uppviglat samma barn att mot hariga fritisfröknars uttryckliga förbud klättra i/på skolans träd och hustak ;).

Men jag råkar också vara arkitekt, med flera decenniers samlade insikter om tillräckligt mycket hemska tillbud p g a banala designmissar i barnens miljö, som ingen i sin vildaste fantasi kunnat ana, förrän de blivit uppenbara just genom en olycka.

Det handlar alltså inte om något moraliserande och glädjedödande, utan om en dyrköpt ödmjukhet inför insikten, att "det sunda förnuftet" inte alltid räcker till, och att det därför inte är till någon nackdel att även ta till sig andras praktiskt vunna erfarenheter,

Jag försöker ju inte avtända TS från att bygga klätterställningen, utan tvärtom ger ett par högst konkreta råd för dess utformning.
 
Återigen stort tack alla som bidrar med kommentarer! Kul att det är så många som engagerar sig, det uppskattar jag.

Gällande säkerhet så har jag absolut tänkt att efterlikna kommersiella konstruktioner vad gäller mått på "maskor" etc.

Joanna, du verkar ju onekligen ha god insikt i säkerhetsaspekten. Min tänkta design på nätkonstruktion skulle innebära att "maskorna" (dvs hålen i nätet) består av kvadrater som liksom står på "högkant", likt färgen ruter i en kortlek. De nät man ser på lekplatser har ju i regel "hålkvadraterna" liggandes med en rät sida nedåt, medan mitt nät istället skulle få en "hålkvadrat-spets" pekandes nedåt. Hoppas att det går att förstå hur jag menar. Skulle det här designvalet i sig innebära någon särskild säkerhetsrisk, jämfört med den konventionella designen?
 
(...) Min tänkta design på nätkonstruktion skulle innebära att "maskorna" (dvs hålen i nätet) består av kvadrater som liksom står på "högkant", likt färgen ruter i en kortlek. De nät man ser på lekplatser har ju i regel "hålkvadraterna" liggandes med en rät sida nedåt, medan mitt nät istället skulle få en "hålkvadrat-spets" pekandes nedåt. Hoppas att det går att förstå hur jag menar. Skulle det här designvalet i sig innebära någon särskild säkerhetsrisk, jämfört med den konventionella designen?
Bara om detta innebär en större risk, att rutorna "faller ihop" som en fälla över någon av barnets kroppsdelar (i värsta fall halsen), t ex genom att hela barnets tyngd anbringas som punktlast i ett av de nedersta romb-hörnorna, eller genom att någon av angränsande rutor går sönder. Så se till, att nätet hålls kontinuerligt utspänt i sidled, så att rutorna inte kan deformeras, ens lokalt. Infoga t ex genomgående tvärlinor - att bygga på trianglar i st f romber eller rektanglar är ett s.k. "statiskt bestämt", och i detta sammanhang mycket säkrare sätt.
Din tanke om statiskt rep är ju också helt rätt ur denna synvinkel, var också säker på att inga knutar kan glida.
Måttintervallet 110 - 230 mm är erfarenhetsmässigt det intervall, där barn kan fastna med huvudet.
 
Meeen Jeeesus f....g Christ! Tänkte inte skriva nåt men detta tar ju bara priset asså. Snubben vill bygga en kul grej för ungarna (vilket troligtvis har gjorts sen Jesus var korpral,) och här är det bara en massa pekpinnar och tråkigheter. Undra på att dagens ungdom blir söndercurlade med såna vuxna förebilder.

Märks att det mest är akademiker på utsidan numer.

Jag jobbar med rope access och om du bor i Sthlm så kan jag säkert ordna några hundra meter kasserat semi-statiskt rep till dig gratis!

Faktum är att barnadödligheten genom olycksfall har minskat med 75% på 40 år. Undrar hur mycket den minskat sen Jesus var korpral...
 
Jag har vävt ihop halva min trädgård med gamla klätterrep. Statiskt eller inte spelar mindre roll, barn är lätta... Främsta skälet att inte använda klätterrep är priset. De är minst lika UV-säkra som andra rep. Nu råkar jag ju äga kilometervis med gamla klätterrep så för mig var det billigt. Nu är båtvärlden minst lika dyr, så köp helt enkelt vanligt rep var du vill!
 
Hej! Jag har köpt en begagnade klätterlina på en annons på internet men tycker kanske man ska vara uppmärksam när man köper begagnade grejer, rent säkerhetsmässigt. Men vet man vad man köper så är det ju lugnt.
 
Begagnade, "nästan oanvända", klätterrep är troligen ofta väldigt bra köp. Särskilt till såna användningsområden där man inte ska riskera livhanken med dem.

9 av 10 beg rep är troligen utmärkta, men har man ingen koll på repets historia, så finns ju alltid risken att den tidigare ägaren ändå utsatt repet för nåt som du själv aldrig skulle (eller borde) göra.
Ytterst får slabbar väl omkring med batterisyra kring sitt rep, oavsett om de begriper det onyttiga med det eller ej, men få är medvetna om hur 100%:igt säker en klättrare borde vilja vara att repet inte ska ha kommit i kontakt med (ett fåtal) kemikalier. Att undvika att lägga repet utan skydd i ett välstädat bagageutrymme i en begagnad bil, känns kanske inte så nödvändigt. Det är dock troligen en av de saker man bör undvika för att kunna sortera en riskkälla.
 
För den intresserade bifogar jag två bilder som visar en del av det jag tillverkat med repen som jag fått tag på.
 

Bilagor

  • 20141126_121458.jpg
    20141126_121458.jpg
    83.9 KB · Visningar: 467
  • 20141126_121512.jpg
    20141126_121512.jpg
    84.7 KB · Visningar: 461
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Climba Hur tajt ska en klätter sele sitta? Klättring allmänt 17
Zotop Solna Klätter partner sökes Klättring allmänt 0
tacoma Klätter rigg! Klättring allmänt 2
Algatran Klätter skor Klättring allmänt 7
Sasch Fråga ang trasiga klätter skor! Klättring allmänt 10
nyberg_fredrik Umeå klätter- och högfjällsklubb bjuder in till Blåbergsträff den 30-31/5 Klättring allmänt 2
IslandTraveller Klätter/kurskamrat nära Linköping sökes Klättring allmänt 4
rossi Klätter lösning! Klättring allmänt 14
lion_86 klätter/äventyrskompis? Klättring allmänt 0
PerPerPer Klätter roadtrip Klättring allmänt 8
tam klätter kurser runt gävle? Klättring allmänt 1
klätter 5:or i sthm Klättring allmänt 4
Pontus.a Klätter polare i GBG sökes! Klättring allmänt 1
Rodney klätter site för oss från Norrköping Klättring allmänt 0
Pontus.a Klätter kompisar sökes! Våren snart här! Klättring allmänt 0
Stubben Klätter- el. friluftsbutiker i Budapest? Klättring allmänt 2
i-am el Chorro, klätter och reskompis Klättring allmänt 0
gudfader14 Klätter kompis i sthlm Klättring allmänt 0
Klätter kommpis söker (tjejer) !! Klättring allmänt 1
Söker klätter kompis på tjörn under sommaren Klättring allmänt 0
kuusamo Klätter kompis i Gbg. omr Klättring allmänt 0
klätter kommpis sökes !! Klättring allmänt 0
snygg Klätter semester??? Klättring allmänt 1
klätter semester i oktober Klättring allmänt 0
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5
sfrge När går ett rep av? Klättring allmänt 10
sfrge Knyta ihop rep av olika dimensioner. Klättring allmänt 10
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
nickej Vilket rep? Klättring allmänt 1
behedwin Lär mig om rep Klättring allmänt 19
Idakei Diameter rep Klättring allmänt 16
Reptiggare Förbrukade rep? Klättring allmänt 13
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
returnity Gamla Rep Klättring allmänt 1
johnliungman Rep upphittat i gbg Klättring allmänt 0
OsYa Upphittat rep vid Grönbrinksberget Klättring allmänt 2
Zata78 Rep upphittat/omhändertaget på Tunaberg 6/9 Klättring allmänt 0
Baraja Bortglömt rep Kärringberget Klättring allmänt 0
johnliungman Twistat rep vid dåliga firningsankare Klättring allmänt 16
gustafmag Utrustning för rep-soloklättring Klättring allmänt 12
daguito Upphittat rep Bistaberget Sörmland 17 maj 2012 Klättring allmänt 7
jomeon02 Rep till kortare trad-turer Klättring allmänt 13
peon Rep som gått av vid fall? Klättring allmänt 16
kotten1 Max fångryck på rep till sportklättring Klättring allmänt 19
leno17 Klättra i rep Klättring allmänt 13
hebbe Black Diamond testar hur länge rep behöver vila mellan fall Klättring allmänt 2
E9climbing Forvara rep kallt ar det dumt? Klättring allmänt 7
Polarnatt Rengöra rep och slingor Klättring allmänt 10

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.