begagnade cykelvagnar?

Har i flera månader sökt på Blocket och andra liknande sidor efter en bra begagnad cykelvagn. Är främst intresserad av en Chariot cougar II eller corsaire, eller möjligen en Burley d'lite men dessa vagnar verkar ju inte säljas alls! Någon som vet?

Dessutom undrar jag om någon känner till någon jättebra finess på senare årsmodeller av dessa vagnar som inte finns på lite äldre (som skulle göra att man hellre vill lägga några tusen till och köpa en helt ny menar jag).

MEN främsta frågan är var man kan köpa/hitta begagnade bra cykelvagnar...
 
Såna här bra vagnar

behålls säkert i stor utsträckning och gör tjänst som bagagekärror. Däremot kanske det går att få tag i lite sämre cykelkärror begagnat.

Jag har bara sett en Burley annonserad begagnad på 5 års tid och det var en renodlad bagagekärra som jag numera använder till veckoinköpen. Vår Burley d'Lite backades på av en granne i bil och den sålde vi till en barnfamilj jämte en släde för att de skulle kunna använda den på skridskoturer. Till cykeländamål var vi tveksamma att använda den då aluchassit var lite deformerat.

Vill du ha en lite billigare kärra köp då en billig ny och om du använder den mycket kanske du har råd och lust med en dyrare och bättre om något år. Två kärror kan vara bra att ha framöver med flera barn.

Thure
 
Mitt inlägg hjälper dig inte vidare, men ger åtminstone en liten jämförelse. Här i Tyskland kan man ju köpa det mesta över www.ebay.de även Chariots, Burleys et c. Det finns utbud av begagnade kvalitetskärror, men de säljs till nästan nypris (nåja, beroende på skick naturligtvis). Det lönar sig alltså föga (min åsikt!), att köpa en beggad cykelvagn i bra skick, utan garanti och bytesrätt, bara för att spara 5-10% på nypriset. Mitt råd, köp antingen en ny Chariot/Burley och sälj den innan den blir för sliten, eller köp ett billigare märke och kör tills vagnen är färdig för skroten.
 
då var det så...

...tänkte nästan att det skulle vara så, tyvärr.

Tror att det kommer att komma fler bra cykelvagnar på begagnatmarknaden i Sverige framöver... Många som köper dem idag är ju inte "cykelmänniskor" utan bara stadsbor som kommit på hur bra och smidigt det är. Då sparar man kanske inte vagnen som bagagevagn efter barnen, utan försöker sälja den snabbt för att kunna få tillbaka lite pengar.

Får fundera vidare. Tar emot att lägga några tusen på en vagn man egentligen inte vill ha...
 
Burley begagnat

Vi har också letat efter en begagnad Burley cykelkärra för att köra våra barn i. Men jag tror att det är helt omöjligt att hitta en. Verkar som om alla säljer till bekanta... Däremot fick vi idag napp på en Chariot CX2 som vi ska titta på. Men vi är lite tveksamma, tror nog att den är för dyr. Annars funderar vi på att köpa en ny Burley, får se vart det hela slutar.
 
Vet inte var det var jag läste den, men jag såg en test av cykelkärror för en tid sedan. Det var om jag inte minns fel ett något överraskade resultat.

Det går säkert att googla fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lowe Begagnade barngrejor? Barn och friluftsliv 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.