Avgift för paddlare

johankse; sa:
Allemansrätt förutsätter allemansskyldigheter oxså. Uppenbart är att vissa ser det här som envägs.... rättigheter!
Min generation har växt upp med allemansrätten mellan öronen. Undrar hur det är med dagen ungdomar. Tyskar, holländare och andra besökare som inte är vana vid att få röra sig i fri natur vet i regel inte vad som gäller. De tror att man kan elda var som helst och fälla träd för att få ved. De jag träffade i somras eldade mitt under eldförbud. Men hur sjutton skulle de veta att det var eldförbud?
 
Jag har mailat till komunen och frågat om förstahandsinfo, hittar inget på deras hemsida. Har jag inte fått något svar på en vecka mailar jag igen, och igen...

Återkommer.
 
Inte konstigt att

de vill ha betalt med tanke på hur många som paddlar där. Man kan säga att vandringsleden ås till ås leden mellan Åstorp-Röstånga och Paddlingsleden Halen-Raslången-Immlen är danskarnas bakgård. Här ser man vadrare varje dag på året, förmodlgen den mest trafikerade vandringssträckan i Sverige. Och det finns danska företag som anordnar paddlingsresor till Immeln och det paddlas där i alla fall halva året. Att hitta en brännbar pinne på dessa platser är obefintlig, såg och yxa är så slöa att de inte går att använda (om de ens finns kvar). Så nog är det värt 30 spänn om det finns ved, vatten, toalett, vindskydd mm. Annars är det ju gratis att campa på andra ställen.

Stefan
 
ett av problemen med arrangerade vandringar på Söderåsen är bl a att när sällskapen är på flera så håller de på "sitt" vindskydd, nej det har de ju ingen rätt till, men sex som blockerar gör det effektivt...speciellt mot en ensam.
Vedfrånvaron, häromåret hade några glada tagit stockar från torkupplägg och eldade friskt med dylika till markägare kom och påtalade....knappast förenligt med allemansrätt men med turistrådets fina brochyrer kan man väl som utlänning få tro vad man vill...
 
Dags för betalsystem?

Tja, är det så illa som de senaste två inläggen säger, då är det ju hög tid för ett system i stil med det i Dalsland/Värmland. Dvs. ett samarbete mellan fritidsfolk, kommuner, markägare, friluftsföretag och länsstyrelse, i syfte att styra campingen till iordningställda platser, där det då finns vindskydd, eldstad, dass och ved. Allt mot en mindre avgift.

Till de som protesterar att detta strider mot Allemansrätten vill jag säga att
1, Allemansrätten är satt ur spel när det blir sådana stora mängder besökare som inte fullgör Allemansskyldigheterna och
2, det är fortfarande fullt möjligt att campa gratis, med hänvisning till Allemansrätten, utanför de iordningställda platserna i Dalsland/Värmland.

Jag tycker på fullt allvar att alla kommuner som har problem med alltför högt slitage på natur och markägares tålamod ska ta en studieresa till Dalsland/Värmland.

Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2006-12-15 kl 10:43]
 
Semesterskatt

Frågan är större än så.
Hörde för några år sedan om Smögen (tror jag det var) som behöver bygga ett nytt reningsverk. Deras gamla har kraftig överkapacitet 11 av årets 12 månader. Problemet blir under juli så det kommer massor med turister.
Är det meningen att komuninnevånarna ska bekosta turisternas avloppsrening.

Ett förslag var då att man belalar skatt till komunen där man är skriven 11 månader per år och den 12é månaden betalara man skatt fill komunen där man har sitt fritidshus.

Detta med paddelavgift är det dummaste jag hört. Hur ska man kontrollera att folk betalar? Vad skulle dessa kontroller kosta? Och Allemansrätten ger dem inte rätt att ta betalt.
 
Allemansrätten inget hinder mot avgift

mathias; sa:
Detta med paddelavgift är det dummaste jag hört. Hur ska man kontrollera att folk betalar? Vad skulle dessa kontroller kosta? Och Allemansrätten ger dem inte rätt att ta betalt.

I Dalsland/Värmland tas avgifterna dels ut genom de anslutna kanotcentralerna, dels genom kringresande tillsyningsmän (betalda av systmet). Det fungerar utmärkt och är självfinansierande. De allra flesta människor betalar villigt, varför någon strikt kontroll inte behövs.

Detta står på inget vis i strid med Allemansrätten. Som jag skrev i mitt förra inlägg är det ingen som hindras att med stöd av Allemansrätten campa utanför de iordningställda platserna. Men den som gör det bör sköta sig ungefär 200%-igt, för i området är markägare och kommuner trötta på misskötsamma vildcampare...

Jens
 
Som boende i Dalsland/Värmlands är jag possitiv till systemet som finns här. Många besökarna använder sig nu av dom iordningställda övernattnings ställena och slitaget runt sjöarna har minskat på övriga plattser. Snart kanske man kan se öar som man minns dom från sin barndom och inte som nu, jordiga högar i sjön.

Daniel
 
Re: Re: Re: Semesterskatt

gahne; sa:
Japp, men näringsidkarna är liksom turisterna ofta säsongsboende.
Momsinkomsterna går ju till staten och inte kommunen.

Så turisterna genererar inga jobb som går till folk från trakten? Det är ingen från trakten som fiskar upp den fisk som turisterna äter?
 
Att en kommun eller annan markägare tar betalt för att hålla med en campingplats med ved och toa är väl helt rimligt.

På kontinenten tar man på många håll ut en turistskatt i form av ett påslag på priset för ett hotellrum eller en campingplats. Jag antar att den används just till att finansiera den extra infrastruktur som behövs för att klara högsäsong.

I USA kostar det att åka in på de mer populära nationalparkerna, liksom att t.ex. tälta i nationalparker i Kenya.

Det är ju svårare att ta ut en sådan skatt av vandrare och kanotister som tältar fritt - men via kanotuthyrare och researrangörer når man i alla fall en del.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
eyck Intressant liten vattenjet för paddlare Paddling allmänt 12
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Ballderrot Kajaktips till köpsugen 2 meter lång paddlare... Paddling allmänt 15
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Mikael Svartsö Köp av kajak för förstagångs paddlare? Paddling allmänt 5
MFDN Välja kajak för mindre paddlare? Paddling allmänt 36
Matte83 Paddlare räddad på ö. Paddling allmänt 62
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
thureb Två paddlare på Svalbard anfölls av isbjörn Paddling allmänt 20
lejnad Erfarna paddlare - se hit! Paddling allmänt 5
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
Paddla.se Antal paddlare i Sverige? Paddling allmänt 27
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
Elkie Blå Band-paddlare försvunnen....! Paddling allmänt 43
NorthernLight Hjälp välja kajak för liten paddlare Paddling allmänt 34
osterake försvunnen paddlare Paddling allmänt 1
Rindmyr Kajak för långa paddlare!? Paddling allmänt 22
Erik Barkefors Olika typer av paddlare Paddling allmänt 30
petski Inte så kul för en paddlare Paddling allmänt 1
Janneos HBB paddlare 2007 Paddling allmänt 1
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Brune 2st HBB paddlare framme Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare kring Westervik! Paddling allmänt 0
Rogerj paddlare i härnösands trakten. Paddling allmänt 0
toblotron Bra matrecept för paddlare? Paddling allmänt 0
kajakmicke paddlare = miljöbelastning? Paddling allmänt 22
Öbacka Shorts och tröjor för paddlare Paddling allmänt 7
mattias_altin Efterlysning Feathercraft-paddlare Paddling allmänt 0
PS-VKF Tre lyckliga HBB-paddlare har nått Haparanda Paddling allmänt 2
kajakmicke paddlare druknade Paddling allmänt 7
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Forest Svår kajak eller dålig paddlare? Paddling allmänt 5
Kalle E Udda paddling, och paddlare Paddling allmänt 3
S/Y Norden Sveriges snabbaste paddlare Paddling allmänt 10
articat Paddlare för USA och freden Paddling allmänt 57
Fischer Träffa andra paddlare irl! Paddling allmänt 2
Stadan Paddlare = bajsare? Paddling allmänt 21
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
ew Paddlare på vintern ... Paddling allmänt 16
SES Kamera för paddlare Paddling allmänt 11
Fischer Bok om HBB av HBB-paddlare Paddling allmänt 0
Klubb / Paddlare i Gävle Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.