Att tillverka en vandringsstav. Hur göra?

Genom åren har jag haft många stavar som jag haft med på vandringar.

Jag använder dem för att stödja mig med när jag hoppar över bäckar, för att hålla undan grenar och för att försvara mig mot stråtrövare. (Jag är ganska hyfsad på stavfäktning.)

Men vilket material är egentligen bäst och hur bör man gå till väga för att få maximal kvalitet på staven?

Jag vill ha en stav som är cirka armhålslång med en diameter av kanske två centimeter.

Skall jag skala av barken?
Skall stavmaterialet hämtas på vintern?
Skall den torkas långsamt under ständigt infettande?

Se detta som en knivtråd...
 
På den tiden jag var retro och använde en stav tog jag en ung rak björk på sommaren, drog av näver, skrapade bort alla innerbark. Putsade upp med kniv och så torkade den i skuggan. Inga problem med sprickor och annat. Sednan tog jag kniven och gjorde en ripa i toppen på den tjokare delen. Den staven finns fortfarande kvar.

Provade med ek en gång för att jag läst Robin Hood. Den sprack i bägge ändor så där skall man tydligen inte ta bort barken i stavens ändor ..*hnmm*... förrän den har torkat.

Skall du ha en stav med diameten 2 cm bör du nog ringbarka den och låta den torka utomhus tills den är torr. Skall du förvara staven inomhus bör du sedan låta den torka inomhus.

Har aldrig skott staven eftersom den inte hinner nötas ut under en livstid. Använder även staven med den tocka sidan uppåt. Du kommer att få höra motsatsen.

Men som sagt, jag är ju inte med på någon medeltidsvecka någonstans och på vandring använder jag två stavar enligt en modell som tydligen utvecklats på kontinenten ;-)

Att sko en vandringsstav
Vandringstav i Sarek
[Ändrat av Rungá 2006-07-30 kl 09:21]
 
Bojutsu

Med tanke på att du behöver försvara dig mot horder av stråtrövare (och kanske också ninjas??) så kan det vara bäst att välja en Bo stav i ek.. ;-)

Egentligen är det kanske inte så dumt! För 150:- får man en ekstav med riktigt hög kvalité. http://www.sbisport.se/

Jag har dock alltid letat rätt på en lång rak fin björk som jag täljt och sandpapprat så den blir riktigt fin. Ibland har jag oljat in den...har aldrig fått några sprickor (ta i trä..gjorde två i förrgår).
 
Re: Bojutsu

OscarT; sa:
Med tanke på att du behöver försvara dig mot horder av stråtrövare (och kanske också ninjas??) så kan det vara bäst att välja en Bo stav i ek.. ;-)

Egentligen är det kanske inte så dumt! För 150:- får man en ekstav med riktigt hög kvalité. http://www.sbisport.se/

Jag har dock alltid letat rätt på en lång rak fin björk som jag täljt och sandpapprat så den blir riktigt fin. Ibland har jag oljat in den...har aldrig fått några sprickor (ta i trä..gjorde två i förrgår).

På den tiden då jag tränade Escrima,använde vi sådana som var av Japansk Vitek,går fan inte att ha sönder.


peter
 
Jag har också använt en trästav än så länge. Jag skulle vilja påstå att asp är att föredra på grund av den låga vikten när den torkat. Har inte hittat någon nackdel med asp utan det fungerar klockrent. Jag tog en fin bit som jag barkade och ställde på tork ett bra tag. Tjocka änden uppåt säger jag med! Finns det folk som använder staven upp och ned? För övrigt siktar jag på att ha teleskopstavar vid nästa fjälltur. Det verkar både lämpligt och smidigt :)
 
carl_; sa:
Tjocka änden uppåt säger jag med! Finns det folk som använder staven upp och ned?

"Samer" kallas de visst. Men vad vet såna om fjällvandring... pfft. :D

De skulle i och för sig hävda att de flesta träd växer med den smala änden uppåt och att det således är storsvenskarna som använder staven upp och ner.
(Är det inte så att trät i rotändan lämpar sig bäst för att slita på?)

Eller var det tvärtom?
 
Nordesjö; sa:
carl_; sa:
Tjocka änden uppåt säger jag med! Finns det folk som använder staven upp och ned?

"Samer" kallas de visst. Men vad vet såna om fjällvandring... pfft. :D

De skulle i och för sig hävda att de flesta träd växer med den smala änden uppåt och att det således är storsvenskarna som använder staven upp och ner.
(Är det inte så att trät i rotändan lämpar sig bäst för att slita på?)

Eller var det tvärtom?
Där ser man.. har aldrig hört om detta förr.

Det kan ju hända att samerna har lite koll på livet i fjällvärlden ;)

Med detta sagt så måste jag ju ändå säga att det inte är något som får mig att vända på staven. Personligen ser jag bara nackdelar med det, så även om alla naturfolk i världen kanske har tjocka sidan ner, så skulle jag ändå inte vända på den förrän jag ser att det funkar bättre :)

Att någon ände lämpar sig bättre att slita på har jag väldigt svårt att tro.

Att den nedre änden lämpar sig bäst nedåt för att trädet växer så låter _för mig_ mer som ett filosofiskt argument än ett praktiskt. Då skulle man kanske snickra med kärnsidan innåt istället för utåt, i strid med hantverkarkonsten, bara för att kärnan är innåt i träden? Lite konstig logik som jag har svårt att köpa. Detta utesluter inte på något sätt att tjocka änden ner faktiskt är bättre och att jag har fel, men inget har lyckas övertyga mig än i varje fall.

Den första fördelen med tjocka änden upp tycker jag är att man får ett lagom tjockt handtag. Skulle jag vända på min stav så skulle den vara för smal för att få bra grepp. Vi snackar ju inte att släpa på någon enorm påle direkt.

Den andra fördelen som jag ser är att man har den lättare änden nedåt vilket gör att det blir lättare svänga och manövrera staven i olika riktningar.

Ska man ta även en tredje och mer långsökt fördel så är det att man blir mycket snabbare och smidigare i fäkningsduellerna ;)

Skulle man däremot gå med staven i handen hela tiden så kanske tjocka änden ner skulle vara lite mer avslappnande, det kan jag tänka mig (utan att ha provat) då det borde bli en mer naturlig pendelrörelse utan att man behöver tillföra så mycket kraft för att svänga fram staven. Själv tar jag fram min stav i stort sett enbart vid vad. Ska man ändå gå med stav i handen hela tiden tror jag mer på två stavar. Enligt utemaggan bedöms vi svenskar till och med som ett av de trögaste folken att se fördelarna med detta fenomen som är otroligt vanligt för övrigt. Jag ska ge det en chans tror jag..
 
carl_; sa:
Att den nedre änden lämpar sig bäst nedåt för att trädet växer så låter _för mig_ mer som ett filosofiskt argument än ett praktiskt.


Det är inte helt otroligt - vikten av vedens riktning är (av praktiska skäl vilka alla som har försökt bära in en julgran med toppen först har nosat på) djupt rotad i samekulturen, och det kanske påverkar även när inte funktion avgör.

Jag har för mig att jag läste detta om just vandrinsstavar i den utomordentliga boken "Eld". Ska kolla därhemma om det fanns nåt klurigt funktionellt bakom.
 
carl_; sa:
Att den nedre änden lämpar sig bäst nedåt för att trädet växer så låter _för mig_ mer som ett filosofiskt argument än ett praktiskt. Då skulle man kanske snickra med kärnsidan innåt istället för utåt, i strid med hantverkarkonsten, bara för att kärnan är innåt i träden?

Nja,det där gäller för klåpare,om vi pratar fasader.De innersta kör man med kärnsidan inåt och de yttre med kärnsidan utåt (eller var det tvärtom?),på det sättet kommer de att med tiden vrida sig om varandra.


peter
 
ping; sa:
carl_; sa:
Att den nedre änden lämpar sig bäst nedåt för att trädet växer så låter _för mig_ mer som ett filosofiskt argument än ett praktiskt. Då skulle man kanske snickra med kärnsidan innåt istället för utåt, i strid med hantverkarkonsten, bara för att kärnan är innåt i träden?

Nja,det där gäller för klåpare,om vi pratar fasader.De innersta kör man med kärnsidan inåt och de yttre med kärnsidan utåt (eller var det tvärtom?),på det sättet kommer de att med tiden vrida sig om varandra.


peter

Tänkte närmast på finsnickerier..

När det gäller fasader låter det rimligt att man lägger på det sätt du beskriver fast jag skulle chansa på tvärt om. Har aldrig tänkt på det förr.. undrar hur vi gjorde på uthuset.. hmm.. !?
 
Intressant att läsa svaren, kul att få praktiska tips.

Jag använder stav i skogen (har inte varit på ett fjäll på tjugo år) och numera gör den tjänst för att hålla undan kvistar och ris för mina (små) döttrar när jag visar dem saker. Samt för att de skall balansera över stockar mm.

Huruvida den skall hållas med tjockänden uppe eller nere funderade jag på under semestern när jag tog promenader i gamla ”hemmaskogen” i Bohuslän. För mig känns det självklart att ha smala änden ned...

Jag kapade av en bit alm/asp/al/ask(?) efter att kommunen brutalröjt längs en skogsväg (de hade röjt av längs kanterna med en maskin som mer slitit av än kapat. Inget fel i det förstås.
Den biten har jag hemma nu och den skall putsas till för att göra tjänst när jag leker Arn/Siste mohikanen/SAS-soldat i skogen.

När man är förtiplus skall man inte erkänna att man drömmer pojkdrömmar i skogen men vad tusan, man skall väl må bra till skogs...
 
carl_; sa:
ping; sa:
carl_; sa:
Att den nedre änden lämpar sig bäst nedåt för att trädet växer så låter _för mig_ mer som ett filosofiskt argument än ett praktiskt. Då skulle man kanske snickra med kärnsidan innåt istället för utåt, i strid med hantverkarkonsten, bara för att kärnan är innåt i träden?

Nja,det där gäller för klåpare,om vi pratar fasader.De innersta kör man med kärnsidan inåt och de yttre med kärnsidan utåt (eller var det tvärtom?),på det sättet kommer de att med tiden vrida sig om varandra.


peter

Tänkte närmast på finsnickerier..

När det gäller fasader låter det rimligt att man lägger på det sätt du beskriver fast jag skulle chansa på tvärt om. Har aldrig tänkt på det förr.. undrar hur vi gjorde på uthuset.. hmm.. !?

Nä,det är inget de lär ut nu för tiden (det blir för dyrt),men det var så man gjorde förr.Det tog lång tid innan man insåg att det fanns en tanke bakom och att dom inte bara smällde upp plank hursomhelst.Får en att fundera på hur mycket som har gått förlorat.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.