Att hugga med kniv -Aja baja...!!??

Ha ha, jag såg också det. Riktigt roligt faktiskt. :)

Kan f.ö knappt bärga mig i väntan på vad vår käre vän Ranelid ska lyckas ha sönder i kommande avsnitt. Blir förmodligen, om möjligt, ännu mer roande :)
Nu börjar jag låta som en gnällig gubbe men Ranelid kan lika gärna polera sina ögonbryn, färga håret och fukta läpparna med kodynga. Någon sympatisk person blir han aldrig i mina ögon. Tvärtemot framkallar både hans åsikter och hans framtoning ett behov till att ta fram den största kniven i min arsenal ...oavsett om han lyckas att ta sönder något eller inte.

~Paul~
 
Nu börjar jag låta som en gnällig gubbe men Ranelid kan lika gärna polera sina ögonbryn, färga håret och fukta läpparna med kodynga. Någon sympatisk person blir han aldrig i mina ögon. Tvärtemot framkallar både hans åsikter och hans framtoning ett behov till att ta fram den största kniven i min arsenal ...oavsett om han lyckas att ta sönder något eller inte.

~Paul~

Tack för dom orden !
Jag har dolda käppsvärdet i hallen utifall att...
 
Det viktigaste är att man behärskar SIN teknik och trivs med den, då kommer den ge en mycket mer glädje än en man inte trivs med oavset hur mycket bättre den andra är vid en sk. "objektiv" (haha) jämförelse.

Och för övrigt...kan man göra sådant med ett käppsvärd vill jag också ha ett sådant, eller så kanske man ska börna ha lillfingernagelförlängare på 3 cm i skarpslipat titan som man ALLTID har med sig (även i badet så man kan raka sig med dem, vilket vi alla ju vet är beviset på bruksskärpa för en friluftskniv) och så kan man klyva ännu mindre saker än molekyler och utan att titta!!! *flämtar efter andan och baddar pannan men den näsduk*
 
skarpslipat titan som man ALLTID har med sig (även i badet så man kan raka sig med dem, vilket vi alla ju vet är beviset på bruksskärpa för en friluftskniv) och så kan man klyva ännu mindre saker än molekyler och utan att titta!!! *flämtar efter andan och baddar pannan men den näsduk*
Fast titan är inte speciellt lämpligt eftersom det är tämligen mjukt. Det går därför inte att slipa fram en snäv egg utan att den rullar över i samband med användning ;).

Nej, ett bra stål är att föredra :)

~Paul~
 
Nog med teorier nu. Förstår inte varför man ska sätta upp en massa teoretiska situationer och försöka se vad som är bäst. Det är lite som jerusalem under jesu tid, en massa profeter som alla är saliga på sin tro och fast beslutna att frälsa pöbeln. Ut och tezta istället för att envetet hålla fast vid religionen.

Jag resonerar så här: Knivar har funnits länge, alltså har antagligen nån annan testat redan. Så varför då inte dra lärdom av andras erfarenheter? Den här "regeln" att inte hugga med kniv torde ju ha uppkommit av nån anledning.
 
Jag resonerar så här: Knivar har funnits länge, alltså har antagligen nån annan testat redan. Så varför då inte dra lärdom av andras erfarenheter? Den här "regeln" att inte hugga med kniv torde ju ha uppkommit av nån anledning.

Den regeln har inte uppkommit genom evolution. Det finns förmodligen lika många som hugger med sina knivar som det finns sådana som följer scouternas regler. Åk upp till samerna och säg till dem på skarpen att man inte får hugga med kniven.

Jag har aldrig hört att man inte får hugga med kniven, fick aldrig lära mig det. Var står den regeln någonstans?
 
Jag har aldrig hört att man inte får hugga med kniven, fick aldrig lära mig det. Var står den regeln någonstans?
Håller fullständigt med. Visst finns det knivar och situationer där man inte bör hugga å andra sidan så finns det situationer där denna metod är överlägsen.

~Paul~
 
Nu har jag inte orkat läsa alla inlägg..och det kanske redan nämnts...men..

Jag fick också lära mig att absolut inte hugga med en kniv...anledningen skulle vara att kniveggen inte tål det pga att materialet ofta är hårdare/sprödare i en knivegg, samt att eggvinkeln är flackare...alltså risken att kniveggen flisas ur och förstörs..

Men kanske var den verkliga anledningen att man skulle undvika skador på fingrarna.. :)
 
det finns folk som slår i spik med skon, skruvar med bordskniven och hackar med sin kniv.. var och en blir saliga i sin tro och man får väl göra som man vill bara det fungerar.. jag personligen är en stor vän av att använda rätt verktyg till rätt uppgift, om inget annat för att inte förolämpa konstruktören.. ;) hur många här känner till hur man öppnar sockerpaketen som innehåller två sockerbitar på nästan alla hotell, rastplatser med flera, jag har aldrig sett någon annan som faktiskt vet hur man gör.. lite kul messerschimidter kuriosa man kan bajsa ner folk med när man reser..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.