Att hugga med kniv -Aja baja...!!??

hur många här känner till hur man öppnar sockerpaketen som innehåller två sockerbitar på nästan alla hotell, rastplatser med flera, jag har aldrig sett någon annan som faktiskt vet hur man gör.. lite kul messerschimidter kuriosa man kan bajsa ner folk med när man reser..

Hur är det egentligen???

Tog han verkligen livet av sig för att folk bara rev upp paketen lite hur som helst?
 
Håller fullständigt med. Visst finns det knivar och situationer där man inte bör hugga å andra sidan så finns det situationer där denna metod är överlägsen.

~Paul~


Den här tråden handla ju om när man använder "vanliga" knivar att hugga med, alltså inte s.k lapphuggare, machetas osv.

Kan inte du, eller annan som förespråkar huggandet, berätta i exakt vilka situationer det lämpar sig bättre att hugga med en "vanlig" kniv än att arbeta med den på det mer traditionella sättet.



det finns folk som slår i spik med skon, skruvar med bordskniven och hackar med sin kniv.. var och en blir saliga i sin tro och man får väl göra som man vill bara det fungerar.. jag personligen är en stor vän av att använda rätt verktyg till rätt uppgift, om inget annat för att inte förolämpa konstruktören.. ;) hur många här känner till hur man öppnar sockerpaketen som innehåller två sockerbitar på nästan alla hotell, rastplatser med flera, jag har aldrig sett någon annan som faktiskt vet hur man gör.. lite kul messerschimidter kuriosa man kan bajsa ner folk med när man reser..


delar din syn
 
Så regeln kanske, mer fullständigt, blir: Om du har en kniv som är slipad för att snida och tälja med ska du inte använda den till att hugga.

Eller?
 
Den här tråden handla ju om när man använder "vanliga" knivar att hugga med, alltså inte s.k lapphuggare, machetas osv.

Ledsen om jag missat något, men jag har inte läst någon som förespråkat att hugga med en "vanlig" kniv. Tror faktiskt att det gäller alla knivtrådar jag läst - men där kan jag ha fel.

Uffe
 
1. Den här tråden handla ju om när man använder "vanliga" knivar att hugga med

2. Kan inte du, eller annan som förespråkar huggandet, berätta i exakt vilka situationer det lämpar sig bättre att hugga med en "vanlig" kniv än att arbeta med den på det mer traditionella sättet.
1. Det beror nog på vad man menar med "vanliga". Något som är vanligt för mig betyder inte att det är vanligt för en annan.

Efter att ha läst initialinlägget så hittar jag den här riktningsvisande meningen: "Nu vet jag att det finns knivar som är gjorda för att hugga med, men här tänker jag på när "vanliga" slidknivar, stora eller små, används till detta."

Som du ser så nämner TS både stora och små slidknivar. Enligt min åsikt så finns det därför utrymme för diverse tolkningar.

2. Om man accepterar större knivar som någorlunda vanliga så har jag i otaliga trådar och inlägg gett exempel på i vilka situationer denna knivtyp excellerar över en standardmora (och andra mindre knivar). Jag tänker därför inte upprepa detta en gång till eftersom jag anser att det är slöseri med tiden. Är du verkligen intresserad så gör en sökning ;).

~Paul~
 
Så regeln kanske, mer fullständigt, blir: Om du har en kniv som är slipad för att snida och tälja med ska du inte använda den till att hugga.

Eller?

den "regel" jag nämde inledningsvis var ju också lite anpassad för barn & kniv, men jag, för min del, anser nog fortfarande att en kniv som bara benämns "kniv" kort och gott, utan något hugg-assosierande i namnet, det är ett verktyg man inte hugger med.




Ledsen om jag missat något, men jag har inte läst någon som förespråkat att hugga med en "vanlig" kniv. Tror faktiskt att det gäller alla knivtrådar jag läst - men där kan jag ha fel.

Uffe


att man hugger med en machete, lapphuggare eller stora tunga /långa slidknivar som är som gjorda för att hugga med, som ofta får tilläggs namn som just "en rejäl huggare" det förstår jag också. dom "knivarna" är ju framtagna för att hugga med

men det mina tankar gick till vanliga knivar som inte har några tilläggsnamn eller är specielt framtagna för att hugga med. rena bruksknivar med kanske max 15cm bladlängd, ungefär.
 
men det mina tankar gick till vanliga knivar som inte har några tilläggsnamn eller är specielt framtagna för att hugga med. rena bruksknivar med kanske max 15cm bladlängd, ungefär.
Men ursäkta. Vem skulle kunna vara så in i h...... dum i huvudet och använda en 15 cm kniv till att hugga med?

Det fattar du väl att vi som hävdar att vissa knivar är mycket lämpliga till att hugga med inte menar den här typen av knivar eller?!? Självklart förstår även en femåring att en kniv med 15 cm bladlängd och därunder endast lämpar sig till skärande uppgifter.

~Paul~
 
Men ursäkta. Vem skulle kunna vara så in i h...... dum i huvudet och använda en 15 cm kniv till att hugga med?

Det fattar du väl att vi som hävdar att vissa knivar är mycket lämpliga till att hugga med inte menar den här typen av knivar eller?!? Självklart förstår även en femåring att en kniv med 15 cm bladlängd och därunder endast lämpar sig till skärande uppgifter.

~Paul~


trevligt språk, och nej självklart inte det var väl för h***tte därför jag ställde frågan, vilket i sin tur har och göra med att man på ganska många ställen här inne snappar upp att det huggs även med 15cm bladlängd knivar.

om du läste inlägget i stället för att som vanligt trascha trådarna med all möjlig smörja så ser du att det står "vanlig" slidkniv. nåt jä**la 50centimeters svärd är väl inte en "vanlig" kniv. dessutom refereras det till scoutknivar och sexåringar.
 
1. ställde frågan, vilket i sin tur har och göra med att man på ganska många ställen här inne snappar upp att det huggs även med 15cm bladlängd knivar.

2. om du läste inlägget i stället för att som vanligt trascha trådarna med all möjlig smörja

3. så ser du att det står "vanlig" slidkniv. nåt jä**la 50centimeters svärd är väl inte en "vanlig" kniv.

4. dessutom refereras det till scoutknivar och sexåringar.
1. Jasså? Kan du visa mig ett enda inlägg där det uttryckligen står att det handlar om en 15 cm bladlängd eller därunder?

2. Vad menar du med som vanligt? Återigen vill jag se ett inlägg i vilket jag "traschar" en hel tråd. Jag vill förutom det veta vad du menar med smörja. Är det de åsikter som inte delas av dig?

3. Jag ber dig att läsa det jag skrev i mitt förra inlägg så slipper jag att upprepa mig. Jag tar det en gång till. TS skriver exakt såhär: "Nu vet jag att det finns knivar som är gjorda för att hugga med, men här tänker jag på när "vanliga" slidknivar, stora eller små, används till detta." Han tar således med både stora och mindre knivar. Däremot nämner han inte svärd ;).

4. Referensen gällande scoutknivar har inte med ämnet att göra utan det faktum att TS förklarar vilka regler han är uppväxt med. Återigen, så här skriver han: "När och där jag växte upp var det vanligt att vi små-grabbar fick våra första små scoutknivar i ganska låg ålder. Jag kommer inte ihåg säkert, men jag har bestämt för mig att jag hade min egen kniv redan innan jag började lekis.

Det fanns ingen som helst dramatik i detta, att vi helt fritt kunde disponera varsin kniv, dock fick vi klara och stränga order om hur dom skulle användas."


Dem som helt klart överreagerar är du. Jag tilltalade inte dig med hänsyftning "dum i huvudet" men du tog tydligen åt dig ändå. Återigen, läs vad jag skriver, andas ut, låt nerverna lugna ner sig och svara sedan utan affekt.

~Paul~
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12
Kvarnträsk KNIV: Borra hål i stål? Utrustning allmänt 68

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.