Att bo i tarp....rent praktiskt, hur göra?

Enbart yttertält på vintern

Det förekommer ju faktiskt att innertältet lämnas hemma på vinterturer för att spara vikt.
Komfortatbelt? Njae, men det blir lättare.

Uffe
som sätter upp sin tarp/vindskydd i skogsterräng, men inte då myggen är framme...
 
öringen; sa:
Packremmen håller säkert, men liggunderlaget? Knappast :)

Inte om det är en 20-kronorsmodell från närmsta lågprisvaruhus(eller en våfflad lättviktsvariant). Men lägger du ut remmen så du får 2x20 cm anliggningsyta och syr med lagom grova stygn genom ett liggunderlang av den lite sträva modellen (som en gammal karrimat) så blir det förvånandsvärt starkt. (jag kunde nog ha dragit sönder provet jag gjorde, men MHT den tänkta belastningen på den färdiga produkten hade det varit ganska poänglöst)
 
Sammanfattningsvis då....

- Tarpägare verkar oftast inte vara hundägare. Så tarp och hund kanske inte är en så optimal lösning om inte man har någon form av "ankare" med sig. (Varför nämnde ingen att man kan fästa hunden i ryggsäcken...?);-)

- Bästa lösningen mot myggproblem och blöt mark (blöt av regn, jag brukar inte tälta på vattensjuk mark ens med tält!) verkar vara (förutom att inte vara så kinkig...*s*)att välja ett tarp med golv och myggnät vid sidorna. Fast då är det ju nästan ett tält igen....(typ tarptent). Men trots allt ett tält som väger hälften (minst) än det jag har idag...

- Använder man tarp är man ännu mer än med tält beroende av att välja lägerplats med omsorg. Inte enbart lä (förhoppninfsvis) utan lä och typ av vegetation.

- Bra "fjällvana" eller ens inställning till "uteliv i närkontakt med marken/naturen" (eller vad man vill kalla det) underlättar livet i tarp betydligt.

Låter lovande....*s*
 
Re: Sammanfattningsvis då....

Tranan; sa:
- Tarpägare verkar oftast inte vara hundägare. Så tarp och hund kanske inte är en så optimal lösning om inte man har någon form av "ankare" med sig. (Varför nämnde ingen att man kan fästa hunden i ryggsäcken...?);-)

Det finns visst hundägare med tarp. På fjället har jag inte använt mitt tarp (än) men väl i skogen. Hunden ska självklart också bo regnskyddad och viltsäkert. Hunden har en egen liggunderlagsbit och kopplas i jordskruv, ryggsäck (om den innehåller tillräckligt med packning) eller träd/gren. Eller så stoppar jag hunden i en björkissäck.

Bo i tarp är ju precis samma sak som att bo i ett vanligt vindskydd med presenning.

/Tommy
 
Re: Sammanfattningsvis då....

Tranan; sa:
.....
- Använder man tarp är man ännu mer än med tält beroende av att välja lägerplats med omsorg. Inte enbart lä (förhoppninfsvis) utan lä och typ av vegetation.
.....
-
'
Både ja och nej. Mjuk vattensjuk mark blir mer otrevligt med tarp än med tältliknande historier som ofta har golv och "badkarskant". Men du behöver bara finna en "lega" med tarp. Stenar, stubbar, buskar som inom tältets räckvidd inte skulle funka spelar ingen roll med tarp. Använder du hängmatta spelar underlaget ingen roll alls.

En annan typ av "vattensjuk" mark man får se upp med om tarp används, är hård mark som inte suger vatten, eller är mättad. Regn under natten kan komma rinnande in över liggunderlaget om man placerat sig mindre smart med en lutning bredvid sig. Några gånger har jag använt en pinne för att dra ett litet dräneringsdike längs med liggplatsen.

Nu har jag bara snackat om renodlad tarp, alltså vindskydd som används som tak, inte de mer elaborerade historierna tarptent etc.

Raskesven
 
Re: Re: Sammanfattningsvis då....

- [/QUOTE]'
...........
En annan typ av "vattensjuk" mark man får se upp med om tarp används, är hård mark som inte suger vatten, eller är mättad. Regn under natten kan komma rinnande in över liggunderlaget om man placerat sig mindre smart med en lutning bredvid sig. Några gånger har jag använt en pinne för att dra ett litet dräneringsdike längs med liggplatsen.
Raskesven [/QUOTE]

...noterar: anlägga dräneringsdike vid behov....
Låter mysigt värre! ;-)
jo, jag förstår precis vad du menar!
 
Tranan; sa:
Ibland sneglar jag lite åt tarparna.

Köp en och prova. De är billiga, inte som att handla ett tält för 7 tusen precis, då kan man väl låta sig våndas lite längre. Börja med skogsturer och öka reviret gradvis. Vill du sen inte sova under den går den ha som rastskydd eller slitskydd under tält etc.

Mygghuva eller A16 Bug Bivy är mitt val mot insekter. Annars blir det väl nära tält IMO.

Hundfängslandet kan väl inte vara olösligt, verkar larvigt att avstå tarp bara för den skull. Nedlastad ryggsäck lär väl räcka som skrevs.

Använder en ponchotarp själv ibland. (OK, länge sen nu men till sommaren i Sverige blir den vädrad igen). Använts i skogar i Sverige och i berg i Skottland och Wales.

Mycket bra men finge gärna vara några decimeter större. Ska kolla på att modda den lite, sy in en kil kanske..
 
Att knyta hunn i ryggsäcken verkar inte bra. Om man är lite UL lär väl säcken vara tom nattetid, och då är den ju för lätt.
Emellertid öppnar det ju för möjligheten att stoppa ner hunden i ryggsäcken, då springer den inte så långt...

Å andra sidan är det väl mer UL att lämna hunden hemma.
 
Lite kompletteingar:
I skogsterräng har jag använt tarp av rektangulär sort (2*3 m sådär), ovanför trädgränsen bara mitt hemsydda "tarptent" som ju i princip är ett yttertält av ryggåsmodell. Detta ger en bra kompromiss mellan vikt och extra skydd vid behov.

Ett Tarptent (www.tarptent.com) utan golv och utan alla dörrar stängda (obs att de här varianterna oftast går att använda som öppna tarps, men går att stänga nästan till tält vid behov) är definitivt mer tarp än tält. De är också väldigt enkla och snabba att sätta upp. Vanlig tarp är betydligt mer krävande för att få alla vinklar rätt och duken väl spänd för att klara dåligt väder.

Om man väljer till ett golv till Tarptents och sedan stänger alla ventilationsportar, ja då är man nära ett tält (fast till halva vikten som du skrev). Men det behöver man ju inte göra varje natt alls.

Jag upplever att jag letar efter precis samma sak när jag letar tältplats som när jag letar "tarpplats". Sedan tar man det bästa av de alternativ som finns. Det är inte jobbigare.

Tarptents känns som den perfekta kompromissen och jag lurar starkt på att köpa ett Tarptent Contrail utan golv. För den som är ovan vid tarp har de den fördelen att de är mindre krävande. Allt man behöver av ett tält för barmarksbruk, fast lättare, torrare (mindre kondensproblem) och billigare.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Pohman Tarp som passar vandringsstavar Bo och sova 11
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
osiriz Ni som tältar, bär ni också tarp? Bo och sova 22
Rimefrost Fördelar med Asymmetrisk tarp? Bo och sova 7
KimmyA DD superlight tarp Bo och sova 11
vandrafjäll Tarp som är skuren som en fladdermus vinge. Bo och sova 10
Fuskobot Var hittar man en bra tarp? Bo och sova 10
Per_ Myggnät till tarp Bo och sova 6
Gran-tall-och-mossa 100 olika tarp- och presenningsskydd. Fyll på! Bo och sova 28
dalnyn Tarp och mygg Bo och sova 4
UAO Tarp Bo och sova 5
statemachine Urberg tarp Bo och sova 3
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
fekki Sidepanel pull-outs till tarp Bo och sova 4
yps Tarp som solskydd Bo och sova 3
joja82 Tarp - uppsättning mm Bo och sova 4
friluftaren Vilken sorts tarp? Bo och sova 22
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
Micro553 Tarp 2 personer Bo och sova 16
såg Savotta loue eller Tarp på fjällturen Bo och sova 6
såg Hur många använder Tarp på vinter Bo och sova 8
LightDan zpacks hexamid tent/tarp, plus eller icke? Bo och sova 18
såg Pressäning eller Tarp Bo och sova 9
FarmerJoe Tarp, hur gör Ni? Bo och sova 16
såg Vad är att föredra vindskydd eller tarp Bo och sova 4
såg Vad sig om detta. sovsäck, tarp, bivacksäck Bo och sova 8
Karlaugust Tarp Bo och sova 19
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
donutz Inköp av Tarp - modell, uppsättning? Bo och sova 22
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
niklaz Stång till tarp Bo och sova 8
såg vilket går lättas att sätta upp tält eller tarp Bo och sova 7
såg tält eller tarp & sovsäcköverdrag Bo och sova 37
gro Vilka presenningar? Bo och sova 43
alven Tarp för sju Bo och sova 7
gundj Bygga om ryggås till tarp Bo och sova 1
Piranha_paradise Tält vs Tarp Bo och sova 0
Sarvi Att sätta upp en tarp Bo och sova 2
salgo60 Sätta upp tarp Bo och sova 3
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
tonber Hur funkar en tarp? Bo och sova 7
2004-06-16 arc exped Tarp Bo och sova 0
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
tiddelipom Exped Arc Tarp Bo och sova 9
spajk Stänger till tarp?? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.