Astronom sökes för akut problem! Solen går fel.

Nu på vårkanten längtar jag till de ljusare eftermiddagarna med allt vad det innebär av längre kajakturer innan jag tvingas till bryggan på grund av mörkret. Därför är jag en ganska trogen besökare på en hemsida med väderuppgifter där bland annat tidpunkterna för solens uppgång och nergång finns angivna: http://home.swipnet.se/Hyppeln/vaderobservationer2.html

Jag kan notera att solen nu går ner 13 minuter senare än den gjorde för en vecka sedan, och det tycker jag känns ok. Vad som däremot stör mig oerhört är att den rackaren verkar gå upp senare också! Närmare bestämt 8 minuter senare än den gjorde för en vecka sedan (Nej de har inte mixtrat till det med + och -, tiden då den går upp blir senare och senare). Det innebär att den ljusa tiden av dygnet bara blivit 5 minuter längre, men dessutom att den förflyttat sig 8 minuter framåt på dygnet.

Är det det däringa EU som ställt till det nu igen, eller vad händer egentligen? Vad gör astronomerna egentligen. Har de ingen koll på sakerna alls? Och dessutom, om det nu är så att solens uppgång faktiskt sker senare och senare, när bryts den trenden? Någon gång måste det ju ändras, annars blir det ju bara mörkare på mornarna. Är det så det skall vara nuförtiden på sommaren, va?

I förbryllning, Kalle
 
EU

Helt klart EU!!

Det är finnarna och engelsmännen som konspirerat mot gamla hederliga Sverige....

/BAX
 
Jordens rotation kring solen

är svaret. Om du har stjärnhimlen som referens så tittar du i samma riktning efter 24h (nästan, dygnet är ju inte riktigt så långt). Men eftersom jorden har flyttat på sig i sin bana kring solen under det senaste dygnet, måste jorden rotera kring sin egen axel ytterligare en bit för att solen skall gå upp.

Hoppas det gick att förstå...

Mvh Kalle G
 
Enkelt, plustecknet kan tolkas som att du adderar 8 min på morgonen och 13 min på kvällen till dygnets längd. Dygnet har alltså totalt blivit 21 min längre på en vecka. Detta eftersom vi passerat vintersolståndet. Efter midsommar blir ju dagarna kortare och då kommer minustecknet fram istället.

Men visst, hade EU haft möjlighet att fingra på detta så hade nog någon kreativ tjänsteman trixat med dygnsrytmen.

Stefan
 
Hoppsan!

De astronomiska tabellerna kan man ju inte säga emot...får väl ta tillbaka min teori då som jag tyckte var så bra...

För blir det inte så (i princip)? Jorden roterar i runda (räknat cirkulär bana) slängar 1 grad/dygn (360/365 grad/dygn). Och jorden roterar kring sin egen axel ca 0,25grader/minut (360/(24*60) grader/minut). Det tar då ca 4 minuter att rotera ytterligare 1 grad för att "kompensera" för rotationen runt solen. Det borde stämma om jordaxeln inte lutade. Tydligen (?) påverkar axellutningen mer...nu skall jag inte spekulera mer!

Men nu förstår jag, jag läste inte Kalles inlägg tillräckligt noga; jag trodde du gjort egna observationer. Såg inte länken...

Mvh Kalle G
[Ändrat av Kalle G 2003-01-17 kl 16:56]
 
Heavens-Above

Jag har flera gånger vait inne på en astronomisajt (som möjligen är tysk, men språket är engelska): http://www.heavens-above.com/

Där kan man bl.a. få himlakropparnas rörelser för valfri plats på jorden. Knappar man in Hyppelns koordinater och "Sun" får man att solen var uppe i går kl. 08.43 - 16.05 och i dag kl. 08.42 - 16.07. Så enligt den sajten går det åt rätt håll.

Den 10 januari gick solen upp kl. 08.50. De + 8 minuter som Fredrik Hansson anger stämmer allså också på sitt sätt...

Om man tittar i en tabell för solens upp- och nedgång för hela året ser man att den går ner som tidigast omkring den 16 december men går upp senast omkring den 28 december. Det är alltså lite konstigt att dagsljuset "vänder" betydligt tidigare på kvällen. Det gäller ju fortfarande att ändringen 13 minuter/vecka på kvällen är nästan dubbelt så stor som morgonändringen.

Apropå Heavens-Above: På förstasidan behöver man inte registrera sig, utan man kan välja Select your location, Sweden och t.ex. Hyppeln (ja platsen finns med, med obetydligt andra koordinater!). Men vill man titta ofta är det praktiskt att spara sin position (eller flera) genom att registrera sig.

Särskilt rekommenderas "Whole sky chart", som i första hand visar himlavalvet "just nu", men i nederkanten kan man klicka klockslaget framåt så att man redan på dagen kan skriva ut kvällens stjärnbilder, med månens och planeternas lägen. Jag tycker att bilden blir tydligare om man väljer Black on white i st.f. Coloured. Öst och väst förefaller att vara omkastade, men man skall tänka sig att man håller stjärnkartan ovanför huvudet, och då blir det rätt.
 
Ladda ner stjärnhimlen!

Här kan man ladda ner ett program där mna kan se hur stjärnhimlen ser ut där man befinner sig just nu. Man kan även köra animeringar på kommande dagar-år... Ta en titt på förändringen av solens bana!
 
Re: Heavens-Above

Memme; sa:
Det är alltså lite konstigt att dagsljuset "vänder" betydligt tidigare på kvällen. Det gäller ju fortfarande att ändringen 13 minuter/vecka på kvällen är nästan dubbelt så stor som morgonändringen.

Aha! Om vi flyttar klockorna framåt några minuter så kan vi kompensera för detta och därmed låta ändringen bli lika stor både på morgonen och kvällen....eller? Ett fall för EU kanske?

Stefan
 
Inte alldeles enkelt...

Det här att dygnet inte vänder samtidigt på morgonen och kvällen funderade jag mycket över för en del år sen, så jag kontaktade astronomiska institutionen i Lund och fick ett utdrag ur en kursbok.

Det behövs rätt avancerad tredimensionell geometri för att reda ut det hela, men i grova drag beror effekten på jordaxelns lutning. Resultatet är att soldygnets längd inte är exakt 24 timmar, utan varierar lite upp och ner under året. Det medför att den tidpunkt då solen står rakt i söder inte är prick klockan tolv (utom två gånger om året), utan att den glider lite så att den som mest är ungefär kvart över tolv och som minst ungefär kvart i tolv. Den här "glidningen" är stor när jordaxeln lutar rakt mot solen, och det är det som gör att tiden för solens upp- och nedgång ändrar sig åt samma håll dagarna kring vintersolståndet.

Sen tillkommer ju komplikationer med jordens elliptiska bana och var man är i förhållande till tidzongränser. Men den här effekten att dygnet inte verkar vända samtidigt på morgonen och kvällen är mest en effekt av jordaxelns lutning.

/ Lennart
 
Skönt

i alla fall att inte solen går fel. För det gör den alltså inte om jag förstod er rätt. Min växande panik skall snarare skyllas på att jag inte fattat plus- och minustecknen på sidan jag var inne på, eller hur?

Tack för upplysningarna

Kalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
LennartW Kanotplats i Uppsala sökes Paddling allmänt 4
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4
rvqrat Paddlare till Åre Extreme Challenge sökes (akut) Paddling allmänt 1
Paddla med hund Paddelkompis sökes Paddling allmänt 4
PontusLundh Andrahandsvärde & lite annat - Visdom sökes (: Paddling allmänt 18
Offshore4ever VKVs 100-modeller sökes Paddling allmänt 16
Ahlstedt Paddla Nynäs - Sandön - Fårö: Kunskap sökes! Paddling allmänt 67
JohanC Sökes: Storbystade paddlare Paddling allmänt 11
rasmus.bt Kajakinstruktör till sommarläger sökes! Paddling allmänt 2
LillaElin Åsikter sökes!! Paddling allmänt 15
Anders262 sökes: Aquanaut LV Paddling allmänt 3
diderichsen hängivna vinterpaddlare sökes i stockholmstrakten Paddling allmänt 7
delfinen paddlingskompis-sökes-Åland-märket Paddling allmänt 2
Nitsson Paddeltips i Svealand / södra Svea sökes Paddling allmänt 1
TreeWalker Kanottur i Småland sökes Paddling allmänt 6
dalasjosonen_hotmail.com Forsfarare i Skåne sökes Paddling allmänt 1
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Öresundaren Råd sökes Paddling allmänt 17
Sten_GBG Paddelkompis till norska fjordar w30 sökes akut!!! Paddling allmänt 0
rocketroll2 Kajakbyggare/bygglokal sökes Paddling allmänt 1
mellis75 Sökes: Paddlingsleder i Lettland Paddling allmänt 0
kajaken_yahoo.com Deltagare sökes till gratis mini-kurs Paddling allmänt 3
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
bombom Paddlare sökes - för ÅEC Paddling allmänt 1
Nanoq Tips sökes inför bygge av rollningskajak Paddling allmänt 6
Arbogot 2 kanotplatser sökes i Stockholm under V429-430 Paddling allmänt 0
Arbogot Information sökes om Ålands skärgård: Ekerö till Åbo Paddling allmänt 2
VEIKALS Hjälp sökes om paddling i Vitryssland Paddling allmänt 2
tomas77 Paddlare sökes Paddling allmänt 1
T_N_B Hjälp! Kanotplats sökes Paddling allmänt 0
Avslut090305 Kajakplats sökes! Paddling allmänt 0
alien Macfie eller Gedda träkanadensare sökes! Paddling allmänt 1
SNABBA KANADENSARE SÖKES Paddling allmänt 1
Träkajakpaddel sökes Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.