allemansrätt/tälta i europa

Priserna efter medelhavskusten i Spanien brukar ligga på 3-4 Eur/Pers/Natt & 4-5 Eur/Tält/Natt så mellan 7-9 Euro, i inlandet finns mycket billigare alternativ 2-3 Eur/natt .
I Spanien finns det statliga fria områden man får campa i om man skaffat ett tillstånd och att man anmäler var du tänker campa i förhand.
Jag hörde om ett par Danskar som fått böta 200Eur/pers för wildcamping, fick sitta i finkan till dom kunde ordna fram pengar, det var lite nedskräpat där också så det fick betala för sanering också totalt gick äventyret på över 600Eur och 2 nätter i finkan, detta hände i närheten av Montpellier.


I t ex Aigües Tortes lär man (enligt en Lonely Planet-guide) bli av med tältet, också.


En sak att tänka på, bortsett från alla regleringar f ö: man eldar inte.
 
Senast ändrad:
I t ex Aigües Tortes lär man (enligt en Lonely Planet-guide) bli av med tältet, också.


En sak att tänka på, bortsett från alla regleringar f ö: man eldar inte.

Och för att slippa bli av med tält, böta flera tusen kronor och sitta i arresten så finns ju alltid CouchSurfing som alternativ till billigt boende.
 
Sverige, Finland och Norge är unika.....glöm aldrig det. I resten av Europa gäller det att att grönt tält och vara stealth......eller fråga om lov och få det....min melodi har varit fråga eller tälta sent och gå tidigt, utan att lämna spår, någon gång har jag blivit upptäck och klarat mig med språket och ärliga blå ögon.......t o m skapat vänner trots min (vilda) camping.
Campingplatser har jag övergivit av flera skäl.......
Det är möjligt och de flesta markägare är vita män och kvinnor.
Men allemansrätt finns bara i norden.....

Idag var det svårt att gömma tältet...

c109886a9ac2058b65f6fb6dc25c57e3.jpg
 
vad har det med saken att göra? skulle de vara mer tillmötesgående för att de har en vit hudfärg?

Det var nog en replik på:
Det har blivit mycket hårdare på senare år speciellt sedan väldigt många haft problem med enorm nedskräpning efter s.k wildcamping.

(det är inte nordbor på cykel dom är förbannade på men det är förbjudet att skapa lagar som diskriminerar)
Resten får du lista ut själv.
 
tack för alla svar.
Är campingplatser vanligt förekommande i hela europa, även då balkan länder såsom albanien, montenegro, kroatien osv? Hur är det att campa där?
 
Här i Spanien är det högst lämpligt att INTE GÖRA UPP ELD om man campar ute i naturen på sommarhalvåret, dvs.före sista oktober. Faran för naturbränder är enorm och böterna skyhöga, skulle man sen ställa till något så är det fängelse som gäller.
Annars är det som i de flesta länder förbjudet att campa utan markägarens tillstånd. Jag har dock personligen aldrig blivit nekad.

Soliga hälsningar, från Costa del Sol.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MonicaKa Tältregler/"allemansrätt" Bo och sova 5
Allemansrätt i resten av Norden? Bo och sova 3
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
simon_a85 Tälta med familjen i två småtält? Bo och sova 19
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Boomstick Tälta i Norge Bo och sova 5
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
brigas tälta i busväder med Nallo-tält Bo och sova 7
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
Tranan Vad kostar det att tälta.... Bo och sova 8
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1
k1322 Tält för sommar i europa Bo och sova 10
Dbang Butiker / Tält / Europa / Black diamond Bo och sova 8
Foehammer117 sovsäck och liggunderlag för en europa- mellanöstern- nord/syd Asien cykel resa Bo och sova 2
Niklas Östergren Bra mc-tält för södra europa, finns det? Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.