Alaska, lättvikt

Hej.
Flurar på hur lätt man kan få en Alaska. Tänkte sy ihop en lättviktsmodell o börjat fundera på ramen.

En femstegad ram väger på min fiskevåg 990g och en fyrstegad 890g så det får bli den sistnämnda.

Om jag hänger avbärarbältet i det nedersta steget så kan jag ta bort bultarna med D-ringar. Då är jag nere på 870g.

Såga bort de mittersta vertikala pinnarna. Då är jag nere på 790g.

Nästa steg blir att såga av ramen ovanför översta steget och under det understa. Så långt har jag inte kommit än.

Nu kommer min fråga:
Undrar om man kan borra lätthål i ramen utan att den blir för svag? Och isåfall hur stora? Hur tätt? Vad tror ni?

Min egen analys är att skarvarna är den svaga punkten på grönlandsramen. Den är ju dimensionerad för mycket tunga laster. En lättviktsmodell för laster som passar mina halvsekelgamla knän borde gå att göra lite svagare utan att den går sönder?
Några hål kanske inte sparar så många gram? Vore intressant med några kvalificerade kommentarer. Jag är själv inte i den branchen.

Mitt mål är att komma under 2kg med packpåse. Och då ska packpåsen även fungera som dagturssäck. Fåse om det funkar..
 
Det var som fanken. Då kanske jag har för låga ambitioner. Jag har/hade en gammal alaska, antagligen samma som du, med ett corduraliknande material. Tänkte inte på att väga den innan jag satte sprättaren i den och gjorde ett mönster av den. Sydde en ny utan att prioritera vikten och den väger dryga 3,5kg med 5-ram.
 
Det var som fanken. Då kanske jag har för låga ambitioner. Jag har/hade en gammal alaska, antagligen samma som du, med ett corduraliknande material. Tänkte inte på att väga den innan jag satte sprättaren i den och gjorde ett mönster av den. Sydde en ny utan att prioritera vikten och den väger dryga 3,5kg med 5-ram.
Jag är osäker på vad det är för tyg i min, men någon sorts nylon utan synligt ripstop-mönster, och som känns rätt tunn (men har hållit genom alla småbarns- och Mulleledaråren). Kan det skilja på bärsystemet? jag har det allra enklaste med bara raka remmar (helt OK eftersom jag ändå inte bär med axlarna), men har faktiskt köpt till det lite extra stoppade höftbältet, som fanns som tillval på tidigt 80-tal.
 
Säkert samma. Såg på något reklamblad på nätet att man kunde välja till Cordura, så min var nog lite tyngre. Tror inte bärsystemet går att lätta något, men ram och säck borde gå att kapa några gram.
 
Jag kan inte gräva fram min Alaska nu, men vill minnas att det var den fyrstegade ramen. Gör också lite skillnad på vikten.

Hur mycket du kan borra i din ram måste ju bero på hur tung packning du räknar med, men det handlar inte bara, eller ens mest, om den rena vertikala bärförmågan, utan om ramprofilernas vridstyvhet - och där skulle man snabbt tappa betydligt mer än vad som är värt den lilla viktbesparingen. Så nej, jag skulle nog inte borra alls i ramen, "marginalvinsten" är för liten i relation till funktionsförlusten.

Samma med de vertikala pinnarna, fast där handlar det huvudsakligen om "stagning". Den här ramen är rätt så optimerad som den är ;)
 
Kul projekt! Går det inte att skippa ramen nästan helt? Bara sy på några starka kanaler i själva säcken för den ramfyrkant som verkligen behövs så det finns nåt att fästa bärremmar och höftbälte i. Och så lite padding vid skulderblad och korsrygg. Det kanske kan spara några hekto.
 
Kul projekt! Går det inte att skippa ramen nästan helt? Bara sy på några starka kanaler i själva säcken för den ramfyrkant som verkligen behövs så det finns nåt att fästa bärremmar och höftbälte i. Och så lite padding vid skulderblad och korsrygg. Det kanske kan spara några hekto.
Då uppstår ju den filosofiska frågan om hur mycket Alaska det måste vara i en Alaska för att den fortfarande ska vara en Alaska ;)
 
Då uppstår ju den filosofiska frågan om hur mycket Alaska det måste vara i en Alaska
för att den fortfarande ska vara en Alaska ;)
Min åsikt är att det MÖJLIGEN går att byta till ett modernare Haglöfs bärsystem samt ramförlängare... o_O
Mer ändringar än så så slutar ryggan vara en Alaska - den blir en vanlig alldaglig HPD... Nog så användbar
men ingen Alaska.
/Odd
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.