Alaska, lättvikt

Den filosofiska frågan är mycket intressant. Odd har ju såklart rätt. Att döpa en egen kreation till Alaska är övermaga när jag tänker efter. Jag får hitta på nåt annat. Tänkte behålla formen på säcken och liknande fickor men snäva in lite på omkretsen. Även lite mindre packpåse. Sammanlagt kanske 70l istället för 90l. Anpassat till dagens lättare o mindre utrustning.

Jag har sytt ett antal ryggsäckar med inre ram, men tycker inte de bär lika bra som en Grönlandsram. Så ramen på utsidan tänker jag behålla.

Knappa 20kg har jag på mina fjällturer. En grönlandsram är väl dimensionerad för det dubbla så det borde finnas utrymme att skava av lite material. Men när jag räknar lite amatörmässigt på det så måste det borras ganska många hål för att det ska bli någon större skillnad.

Ett modernare tyg borde kunna vara tunnare/lättare. Dit har jag inte riktigt kommit i tanken än.

Helt vanlig HPD var ny för mig. Vad betyder det?
 
HopPlockadeDelar

Jag döpte min ombyggda blå Alaska till Svalbard - den
var alldeles för ändrad för att få ha kvar Alaskabrodyren.
Men den har fortfarande en Grönlandsram...
/Odd
 
(...) Knappa 20kg har jag på mina fjällturer. En grönlandsram är väl dimensionerad för det dubbla så det borde finnas utrymme att skava av lite material. Men när jag räknar lite amatörmässigt på det så måste det borras ganska många hål för att det ska bli någon större skillnad. (...)
Halva lasten betyder inte att man kan minska hållfastheten till hälften - det är som sagt mer den excentriska belastningen, och därmed vridstyvheten, som kommer att vara kritisk, och den är inte proportionellt beroende av lastens totalvikt.
Lite borrning = stort avbräck i vridstyvhet oavsett last. Inte lönt.

(mvh Joanna, yrkesskadad)
 
Jag är övertygad. Skippar hålen.

Nu kapat av benen så det återstår stumpar på 2cm. Vikten är 740g. Får nöja mig med detta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.