Äventyr med min 18-åriga son

Halloj alla.

Jag skulle vilja ta med min son på ett äventyr. Såg nyligen dokumentären om att vandra Camino De Santiago. Något i den stilen. Där vi vandrar men också får uppleva saker, byar städer etc. Skulle nog föredra att inte behöva ha med tält, samt gärna utanför Sverige.
Jag har ganska mycket erfarenhet kring friluftsliv, min son inte lika mycket.

Tid ca 1 vecka

Alla tips är välkomna.

mvh
/ Richard
 
Det finns fler pilgrimsleder till Santiago de Compostela, bla från södra Spanien. Det finns också många andra vandringsleder runt om i Europa där man vandrar mellan byar, sedan kan man ju ta en vanlig semester resa och utgå från en plats och gå dagsturer t ex Madeira
 
West Highland Way i Skottland är "nice". Finns förstås många fina vandringsleder i Europa som har logi på vägen.

Thure
 
Som Klager redan sa, finns det flera jakobsleder.
Den som är mest känt går från st. Jean Pied du Port till Santiago och kallas för "camino francés".
Det är dock massor med folk som vandra där, runt 200.000 varje år. Leden är oftast inte så romantisk och vild som den är representad i filmer och dokumentärer.

Från mina personliga erfarenheter kan jag rekommendera:
- Camino del Norte (vid havet) mellan Gijón och Santiago. Många finar buktar, mycket skog, utanför juli och augusti inte mycket folk.
- Camino del Salvador, från León till Oviedo. Den led är en riktig upplevelse, mycket fjäll, få byar.
- Camino Vadiniense, går igenom bergskedjan Picos de Europa. Det är en riktig fjällvandring och det finns mycket snö mellan november och maj. Skulle man endast göra i sommaren. Häftiga fjällvyar. Själva leden går faktiskt en del på landsväg och det finns mer pittoreska leder i Picos de Europa.
 
Kilimanjaro.

Perfekt för en halvt ointresserad 18-åring där man får ett tydligt slutmål. Dessutom ett spektakulärt sådant.
Detta kommer han tjata om för sina vänner :)
Vilket han inte kommer göra om en ordinär "vanlig" vandring.

Ni behöver heller inte bära på något mer än kameran och vatten.
 
Visst finns det vandringar som kan kallas för äventyrliga i meningen att dom innehåller någon form av spänning och/eller risk men de hör till undantagen. I de flesta fall så är vandring en stillsam upplevelse (om än inte sällan fysiskt ansträngande) så äventyrligheten är inte vandrandets mest framträdande drag. Vad din son är intresserad av vet du ju givetvis bäst själv, men jag undrar om det inte är läge för en klätterkurs för er bägge alternativt nu till vintern en offpistkurs i skidåkning i alperna eller en skidbestigningskurs i fjällen eller alperna. Äventyr skall innehålla spänning även om det inte behöver vara farligt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.