äventyr i västra USA?

mer specifik?

Västra USA är ju rätt stort... Är det några speciella parker du tänker på, eller stater, eller klimatområden?
 
Californien är ungefär lika stort som Sverige så en klarare specifikation vore önskvärd.
Själv är jag svag för Arizona som har många landskapstyper. Vandringar i Grand Canyon är speciella men måste planeras i god tid. Gillar du vintersport är Colorado inte helt fel.
go tur
 
Vi gjorde en biltur runt i västra USA med familjen på semestern för ett antal år sedan, blev 8000km;) Besökte bl a Yellowstone, Grand Teton, Zion, Grand canyon, Yosemite NP. Som sagt stora avstånd och mycket att se.
 
Tänkte besöka Yellowstone och tenton bl.a men det blir å bila runt lite så det beror lite på vars man hittar äventyren.

Yellowstone är ganska välorganiserat, och du är lite förvisad till de faciliteter som finns. Under vår tur bodde vi i Mammuth Hot Springs och Old Faithful Inn. Då övernattningsplatserna inom nationalparken är begränsade och besökstrycket stort behöver du vara ute många månader i förväg med din bokning. Teton NP är mer svårtillgängligt och närmaste ort är Jackson Hole. Mer info här:
http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/index.htm
http://www.nps.gov/grte/index.htm
 
Hej,
jag har inte varit i Yellowstone NP men i de flesta rundomkring Grand Canyon. Som det redan nämts måste man planera i god tid. För att uppleva Grand Canyon gick jag organiserade turer, Havasu trail (3dagar) och South to North Rim (4dagar). Det kostar men absolut värd sina pengar. Om man vill övernatta i parkerna krävs tillstånd och det är det som gör att man måste vara ute i god tid, minst ett halvt år. Det finns Ranger överallt och kollar om du har tillstånd. De organiserade turerna är småskaliga, max 5pers + guide. Man bär sin packning själv (kan vara olika beroende vilken tur man bokar).
Dagsetapper kräver inte tillstånd. Jag vet inte vilken NP jag tyckte bäst om, alla är så fantastiska och jag är inte färdig än. Vi sökte 2 gånger tillstånd för att besöka The Wave som ligger nära Paria Canyon men inte lyckats. Det är bara 10personer som får tillstånd varje dag, besökstrycket är så stort att det lottas. Vinnarna jublar, man skulle kunna tro att de har vunnit en miljon.
Vad du än väljer så kommer du inte att bli besviken och glöm inte Death Valley NP.
Mvh Veni
 
I USA's och Canadas nationalparker brukar man vara förvisad till de officiella camp sites som finns. Vill du tälta på andra ställen måste du oftast begära tillstånd om detta (datum+position) i förväg och även betala en viss avgift. Inte alls allemansrätten som i Sverige.
Vill du ha lite mer högalpin terräng kan du även titta på Glacier NP (eller Banff i Canada).
 
Man får tacka för alla svar. Googlade runt lite å fastnade lite för john muir trail, nån som vet hur det funkar med boende där?
 
JMT går genom National Parker, där brukar man vara hänvisad till Campingplatser och matlagning på fastställda platser. Föranmälan och kösystem tillämpas.
Mina kamrater som gått rekommenderade starkt, men blev hänförda när de fick reda på att vi kunde ut och gå nästa dag här efter att ha lånat ihop lite grejor samt provianterat. Sverige är fantastiskt!
go tur
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.