Är vi skapta så olika ?

Respekten för regler

Respekten för lagar, regler och trafikljus tycks minska bland både bilister och cyklister. Och bland gångtrafikanter! I Lund, där jag cyklar 4 km 2 ggr/dag ser jag mest cyklister bryta mot regler och mot vanligt sunt förnuft. Jag har aldrig krockat med någon bil men flera gånger med cyklister i hög fart. (Vid något tillfälle slarvade jag själv, får erkännas.)

En och annan bilist är dock livsfarlig. En äldre man jag kände blev dödad när en ung kille i bil körde om en annan bil precis framför övergångsstället där mannen just gick över gatan.

Bildörrar som öppnas mitt framför en cyklist är förfärligt, men det enda som hjälper är att som cyklist vara förutseende. Tyvärr går det inte att cykla så fort som man vill då. Men det är ju en alltför liten tröst att man hade rätt när man väl ligger i asfalten.

Cyklister i Lund bryter mot nästan allt som går att bryta mot, men visst finns det cyklister som cyklar rätt också. Att sms:a när man cyklar (har bara sett tjejer/kvinnor göra detta) eller att som cyklist eller gångtrafikant förflytta sig med hörlurar i/på öronen (både män och kvinnor) är irriterande för andra och livsfarligt för en själv. För att inte tala om vad som kan hända när man som cyklist betraktar cykelbanans rödljus som ett dåligt förslag som man kan strunta i.

Jag förstår att Trafikverket är bekymrat. Och att trafiklärare som ska lära folk att köra har en tuff uppgift. Tycker

Hans
 
Vem ska se till det? Självklart är det vanan som mycket avgör hur säkert man kör. Men det är väl upp till var och en att se till att man får den vanan.

Precis, Det är upp till var och en. Och om var och en lyckas se till att var och en kör lika mycket kommer var och en vara lika bra på att köra och var och en lika säkra i trafiken. Alltså ska var och en se till det. I var och en ingår du. Så om du brukar sitta på passagerarplatsen oftare än du kör kan du se till att vara den som kör mer i framtiden. Om du brukar ha någon på passagerarplatsen som kör sällan kan du se till att den personen kör mer i framtiden. Ta ansvar.
 
Jag har inte bråttom genom stan.

Hej, och roligt att jag fått så mycket medhåll! Jag var lite orolig att jag överreagerade med inlägget förra helgen.

Veckan som gick avlöpte bra som vanligt:) (Jag är alltför ödmjuk;)) Det var bara tjejer som gick/cyklade i bredd mot mig utan att bry sig... Jag låste bara bakdäcket en gång då en grupp unga tjejer kom på att dom skulle med en vagn, varpå dom korsade cykelbanan och nästan rusade in i mig. Dom märkte inte mig förrän jag stod still med cykeln i deras grupp så ett par av dom fick gå runt mig.

Jag kom också att tänka på att för några år sedan när jag mötte jag en kvinna på cykel som solade! Hon blundade och lutade huvudet bakåt något och njöt av dom varma junisolstrålarna i en skymd kurva :) Jag tror inte hon såg vårt möte över huvud taget.

Sedan har vi den där kvinnan som slängde upp bildörren vid Olskrokstorget. Jag hann precis börja bromsa lite innan jag åkte in i dörren... Hon gick ut och kollade på dörren, låste och gick sin väg. Men hon frågade aldrig hur det gick med mig eller sa något över huvud taget. Suck..

Jag skall inte älta detta mer. Men jag tycker att av vad jag uppskattar till att var en tredjedel av cyklisterna som är ute på vägarna när jag är ute är kvinnor, men ändå är överrepresenterade i onödiga situationer som mycket lätt leder till en allvarlig olycka.

Sköt om er!
 
Med risk för att uppfattas som pk, och med risk för att detta blir eldfängt, kan jag inte låta bli att reagera på hur du skriver. Byter man ut ordet kvinna mot invandrare eller jude skulle alla här reagera starkt och syna dina påståenden i sömmarna. Av någon anledning tycks det vara helt ok att låta "egna erfarenheter" passera som absoluta sanningar i detta fall. Notera att jag inte har den blekaste aning om kvinnor faktiskt utgör en högre risk i trafiken och jag struntar i vilket. Det är helt möjligt att din uppfattning är sann. Jag argumenterar inte emot din erfarenhet innehållsmässigt, utan att du faktiskt bara utgår från erfarenheter, helt okritiskt och dessutom nedsättande. Du har inte heller fått nämnvärt mycket medhåll. Det har nämnts unga män, bussförare, fotgängare och andra cyklister. Det finns alltså olika erfarenheter. Eventuellt medhåll påverkar inte sanningshalten i något påstående ändå.

Det är mycket möjligt att du hamnar i riskfyllda situationer med kvinnor i trafiken oftare än med män. Hur många olika förklaringar till varför det är så kan vi komma på?

* Du drar dig omedvetet till kvinnor? ;)
* Det är högre andel kvinnor än män på din rutt
* Du har en viss http://en.wikipedia.org/wiki/Attentional_Bias
* Du har en viss http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias etc etc.
* Kvinnor har sämre visio-spatial förmåga
* Kvinnor har mindre erfarenhet av bilkörning (och vi får anta att det automagiskt gör att de utgör högre risk)

Någon mer kreativ kan säkert komma på fler förklaringar. Alla dessa kan vara sanna, alla kan vara falska. Är det någon som vet?

Jag kom också att tänka på att för några år sedan när jag mötte jag en kvinna på cykel som solade! ...

Minns du kvinnan som hanterade en farlig trafiksituation perfekt? Minns du mannen som nästan körde in i bilen framför för att han stirrade på underklädesreklamen?

"Studies have shown, however, that individual, separate witness testimony is often flawed, and parts of it can be meaningless. This can occur because of flaws in Eyewitness identification (such as faulty observation and recollection, or bias), or because a witness is lying."

http://en.wikipedia.org/wiki/Witness#Reliability

En annan premiss som förekommit är att könsskillnader är till kvinnans nackdel i trafiken. Utan fakta kan vi ju lika gärna anta, som en ny premiss, att könsskillnader är till kvinnans fördel och låta våra erfarenheter bekräfta det. Min mamma kör faktiskt jättebra!

Sedan har vi den där kvinnan som slängde upp bildörren vid Olskrokstorget. Jag hann precis börja bromsa lite innan jag åkte in i dörren... Hon gick ut och kollade på dörren, låste och gick sin väg. Men hon frågade aldrig hur det gick med mig eller sa något över huvud taget. Suck..

Så, kvinnor kan bete sig illa. Förbluffande!

Åter igen, jag har ingen aning om kvinnor kör sämre... och det är kanske onödigt att bokstavspeta i dina påståenden på detta sätt, men tonen i dina inlägg är bara nedsättande, så please kom med något konkret. Dessutom hade jag tråkigt. Tjillevippen.
 
Precis, Det är upp till var och en. Och om var och en lyckas se till att var och en kör lika mycket kommer var och en vara lika bra på att köra och var och en lika säkra i trafiken. Alltså ska var och en se till det. I var och en ingår du. Så om du brukar sitta på passagerarplatsen oftare än du kör kan du se till att vara den som kör mer i framtiden. Om du brukar ha någon på passagerarplatsen som kör sällan kan du se till att den personen kör mer i framtiden. Ta ansvar.

Nja. Om jag inte kör så ofta är det mitt ansvar att ta tag i körningen mer. Om jag oftast kör kan jag möjligen se till att jag inte direkt självklart tar platsen bakom ratten, men där slutar mitt ansvar. Huvudansvaret har man själv att skaffa sig erfarenhet.
 
Med risk för att uppfattas som pk, och med risk för att detta blir eldfängt, kan jag inte låta bli att reagera på hur du skriver. Byter man ut ordet kvinna mot invandrare eller jude skulle alla här reagera starkt och syna dina påståenden i sömmarna. Av någon anledning tycks det vara helt ok att låta "egna erfarenheter" passera som absoluta sanningar i detta fall. Notera att jag inte har den blekaste aning om kvinnor faktiskt utgör en högre risk i trafiken och jag struntar i vilket. Det är helt möjligt att din uppfattning är sann. Jag argumenterar inte emot din erfarenhet innehållsmässigt, utan att du faktiskt bara utgår från erfarenheter, helt okritiskt och dessutom nedsättande. Du har inte heller fått nämnvärt mycket medhåll. Det har nämnts unga män, bussförare, fotgängare och andra cyklister. Det finns alltså olika erfarenheter. Eventuellt medhåll påverkar inte sanningshalten i något påstående ändå.

Det är mycket möjligt att du hamnar i riskfyllda situationer med kvinnor i trafiken oftare än med män. Hur många olika förklaringar till varför det är så kan vi komma på?

* Du drar dig omedvetet till kvinnor? ;)
* Det är högre andel kvinnor än män på din rutt
* Du har en viss http://en.wikipedia.org/wiki/Attentional_Bias
* Du har en viss http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias etc etc.
* Kvinnor har sämre visio-spatial förmåga
* Kvinnor har mindre erfarenhet av bilkörning (och vi får anta att det automagiskt gör att de utgör högre risk)

Någon mer kreativ kan säkert komma på fler förklaringar. Alla dessa kan vara sanna, alla kan vara falska. Är det någon som vet?



Minns du kvinnan som hanterade en farlig trafiksituation perfekt? Minns du mannen som nästan körde in i bilen framför för att han stirrade på underklädesreklamen?

"Studies have shown, however, that individual, separate witness testimony is often flawed, and parts of it can be meaningless. This can occur because of flaws in Eyewitness identification (such as faulty observation and recollection, or bias), or because a witness is lying."

http://en.wikipedia.org/wiki/Witness#Reliability

En annan premiss som förekommit är att könsskillnader är till kvinnans nackdel i trafiken. Utan fakta kan vi ju lika gärna anta, som en ny premiss, att könsskillnader är till kvinnans fördel och låta våra erfarenheter bekräfta det. Min mamma kör faktiskt jättebra!



Så, kvinnor kan bete sig illa. Förbluffande!

Åter igen, jag har ingen aning om kvinnor kör sämre... och det är kanske onödigt att bokstavspeta i dina påståenden på detta sätt, men tonen i dina inlägg är bara nedsättande, så please kom med något konkret. Dessutom hade jag tråkigt. Tjillevippen.

Valium gosse! Ta det lugnt, och acceptera att det är skillnad på om vi vet om att vi gör något fel eller om vi inte har en susning om vad som just hände!

För att du skall förstå så tänk dig ett stort frågetecken ute i trafiken med STORA ögon utan att reflektera över att något allvarligt kunde ha hänt...? Det är det jag vill komma fram till: Är vi så olika?

Några här har varit inne på att inte kvinnor är ute i trafiken lika mycket som män, men vad jag tror (inte vet mats) så stämmer det inte riktigt. Jag tror helt enkelt att vi har kulturella skillnader i trafiken mellan könen.

Och du Mats, om du inte har en aning om skillnader på bra eller dåliga bilförare i trafiken så kanske du inte skall ha sådan stark åsikt?

Du har fått mig att le Mats, och jag dras till kvinnor som alltid:p Och snälla du, blanda inte in kamelryttare/kulturberikare i min fråga är du snäll! Det kräver sitt eget forum.

Mvh Martin
 
Jag tycker inte MatsMats svar är särskilt rabiat, utan snarare resonerande.

Hittade också en undersökning här: http://www.google.com/url?sa=t&rct=...Tpndhk&usg=AFQjCNE8AlTupy_dtVt2yiLiCguAwGGStQ

Som bland annat konstaterar att:
Män löper dubbelt så stor risk som kvinnor att omkomma
i alla trafikantslag. Det är svårt att förklara detta genom
annat än att män har ett mer riskfyllt beteende i trafiken
som bidrar till en faktisk ökad risk att omkomma.


Jag tror helt enkelt att vi har kulturella skillnader i trafiken mellan könen.
Precis, kvinnor är åtminstone som grupp avsevärt bättre på att anpassa risktagandet efter förmågan/situationen :).
 
Och du Mats, om du inte har en aning om skillnader på bra eller dåliga bilförare i trafiken så kanske du inte skall ha sådan stark åsikt?

Jag inser att du inte förstått ett ord av vad jag skrev tidigare, så jag gör en lite summering. Ditt sätt att resonera var synnerligen ignorant, till följd att det blev nedsättande. Ska du göra nedsättande och generaliserande påståenden om någon grupp i samhället, vilken som, bör du komma med bättre argument än dina egna åsikter och några fåniga anekdoter.

Jag påpekade i mitt förra inlägg att problemet kanske ligger hos dig, i hur du uppfattar och tolkar din omgivning, snarare än kvinnliga bilister. Ifrågasätt om din uppfattning är neutral och om du har tillräcklig information för att göra sanningsanspråk. Jag föreslår att du läser inlägget en gång till och ägnar dig en stund åt lite självreflektion. Länkarna jag gav kan också vara upplysande.

För att du skall förstå så tänk dig ett stort frågetecken ute i trafiken med STORA ögon utan att reflektera över att något allvarligt kunde ha hänt...? Det är det jag vill komma fram till: Är vi så olika?

Det här sammanfattar egentligen allt Martin. Vad är det jag ska förstå och tänka mig? En konstig kvinnosyn? Hur du inbillar dig att kvinnor är i trafiken? Menar du på fullaste allvar att kvinnor saknar förmåga att reflektera över sitt eget handlande i trafiken? Det är ett helt otroligt påstående. Av det skälet, Martin, är det läge att spotta ur sig något som styrker det du hävdar. Kan du inte det tar vi allt du påstår och skrapar ner det i högen av unkna fördomar som sprids över internet.

Du har fått mig att le Mats, och jag dras till kvinnor som alltid:p Och snälla du, blanda inte in kamelryttare/kulturberikare i min fråga är du snäll! Det kräver sitt eget forum.

Du fick mig inte att le och jag tror knappast du log heller. I övrigt begriper jag inte vad du skriver.


Ingen aning Martin, kanske. Vem vet?
 
Jag tycker inte MatsMats svar är särskilt rabiat, utan snarare resonerande.

Hittade också en undersökning här: http://www.google.com/url?sa=t&rct=...Tpndhk&usg=AFQjCNE8AlTupy_dtVt2yiLiCguAwGGStQ

Som bland annat konstaterar att:
Män löper dubbelt så stor risk som kvinnor att omkomma
i alla trafikantslag. Det är svårt att förklara detta genom
annat än att män har ett mer riskfyllt beteende i trafiken
som bidrar till en faktisk ökad risk att omkomma.



Precis, kvinnor är åtminstone som grupp avsevärt bättre på att anpassa risktagandet efter förmågan/situationen :).

Problemet med sådana undersökningar är att de behandlar kvinnor och män som homogena grupper. Men grupperna män/kvinnor är allt annat än homogena. Vi skiljer oss åt i ålder, utbildning, säkerhet, aggressivitet osv osv inom könen. En vanlig föreställning är att unga män är stora risktagare i trafiken. Om man gör en undersökning där man kollar efter ålder ser man tydligt att unga män är klart överrepresenterade i döda och allvarligt skadade. Ser man på minnesaltare på sydeuropeiska serpentinvägar är det ofta bilder av unga män. Då så, är du ung man får du betala mer i försäkringspremie och vi målar upp dig som riskperson i utbildningsmaterial och debattartiklar. Så att du lär dig vilken typ du är.
För några år sedan gjordes en norsk undersökning där man intervjuade unga män och kvinnor. Det visar sig att det är en liten undergrupp bland de unga männen som har ett mycket högt riskbeteende, medan majoriteten av unga män kör lika säkert och ansvarsfullt som de flesta unga kvinnor. Även bland unga kvinnor finns det några få som tar stora risker, men som vanligt är den kvinnliga populationen mer samlat runt medelvärdet. Färre trafikmarodörer men också färre extremt bra bilförare.
 
@Anders
Visst är det så, men eftersom frågeställningen i den här tråden också behandlar män och kvinnor som två homogena grupper (män = bra i trafiken, kvinnor = dåliga i trafiken) så passar den alldeles utmärkt.
Sen kommer faktiskt undersökningen fram till att dubbelt så många män som kvinnor dödas eller skadas allvarligt i trafiken, oavsett trafikantslag, så kanske finns det en skillnad. Sedan orkade jag inte läsa noga nog för att se om de tagit hänsyn till att män faktiskt tycks tillbringa mer tid i trafiken än kvinnor, så helt klart ett frågetecken där.

Sedan vill jag framhålla att man bör hålla i åtanke att det är tillräcklig spridning inom grupperna män/kvinnor för att det ska vara helt omöjligt att konstatera att en person är en bra eller dålig trafikant enbart med ledning av vilket kön den har.

Jag tror också att många dömer kvinnor hårdare, i trafiken och annars. Eftersom man hör så mycket skit om kvinnliga förare har jag en större tendens att titta noga på en kvinna i en bil, och varje halvdåligt beslut betraktas som en bekräftelse, medan en man med samma beteende/brist på skicklighet liksom går spårlöst förbi. Detta har jag sett hos mig själv när jag försökt reflektera över mina tankar och varför jag reagerat så hårt på vissa saker (skitsaker!) bara för att det varit en kvinna som kört bilen, jag tror inte jag är ensam... Jag har också sett en tendens hos mig själv att anta att en dålig bilförare är en kvinna, utan att ha några som helst bevis för saken.
 
@Anders
Visst är det så, men eftersom frågeställningen i den här tråden också behandlar män och kvinnor som två homogena grupper (män = bra i trafiken, kvinnor = dåliga i trafiken) så passar den alldeles utmärkt.
Sen kommer faktiskt undersökningen fram till att dubbelt så många män som kvinnor dödas eller skadas allvarligt i trafiken, oavsett trafikantslag, så kanske finns det en skillnad. Sedan orkade jag inte läsa noga nog för att se om de tagit hänsyn till att män faktiskt tycks tillbringa mer tid i trafiken än kvinnor, så helt klart ett frågetecken där.

Sedan vill jag framhålla att man bör hålla i åtanke att det är tillräcklig spridning inom grupperna män/kvinnor för att det ska vara helt omöjligt att konstatera att en person är en bra eller dålig trafikant enbart med ledning av vilket kön den har.

Jag tror också att många dömer kvinnor hårdare, i trafiken och annars. Eftersom man hör så mycket skit om kvinnliga förare har jag en större tendens att titta noga på en kvinna i en bil, och varje halvdåligt beslut betraktas som en bekräftelse, medan en man med samma beteende/brist på skicklighet liksom går spårlöst förbi. Detta har jag sett hos mig själv när jag försökt reflektera över mina tankar och varför jag reagerat så hårt på vissa saker (skitsaker!) bara för att det varit en kvinna som kört bilen, jag tror inte jag är ensam... Jag har också sett en tendens hos mig själv att anta att en dålig bilförare är en kvinna, utan att ha några som helst bevis för saken.

Det handlar nog om att vi vill hellre bekräfta våra fördomar än att erkänna att vi har fel. Vi dömer helt enkelt de hårdare som våra fördomar säger är dåliga. Det drabbar både män och kvinnor, pojkar och flickor. Om en liten subgrupp unga män står för många olyckor antar man att det är en egenskap hos alla unga män. Om en det finns en del oerfarna kvinnliga bilförare som är osäkra i trafiken extrapolerar man den på hela gruppen. Och när man då ser en bilförare som gör en vansinnesomkörning utgår man från att det är ett ungt manligt brushuvud. Ser man en bilist som inte kan komma ur en parkeringsficka måste det vara en dum blondin.

Och vi har det inom skolvärlden också. Ja, det finns "duktiga flickor" som ställer höga krav på sig själva och stökiga pojkar som stökar runt i klassrummet. Men det är inte hela bilden. Det finns en hel del flickor som stör sin närmaste omgivning och en massa duktiga pojkar som är ambitiösa och pressar sig. Ser man bara stereotyper missar man den stora bilden. Som mattelärare får jag väl ta på mig en del av skulden för att många har svårt att skilja medelvärde och individ, för att inte tala om logikfelet i A är en delmängd i B så B har egenskaper av A. Ibland önskar jag att man hade lite grundläggande logik kvar i grundkursen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Trafikverkets karta över Svenska vägar och deras vägbeläggning. Här är en länk :-) Långcykling 1
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Ciccia Är det hyfsat lätt att byta styre? Långcykling 8
m16eb Väldigt billig Kona Sutra. Vad är det som inte stämmer? Långcykling 5
Linda L Luleå - Umeå, hur jobbigt är det? Långcykling 4
niking Jobst Brandt är död Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
monnes Vad är det som är så bra med Surly long haul trucker? Långcykling 11
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
monnes Är Tjeckerna värda min tid? Långcykling 13
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
monnes hur stora vägar är det tillåtet att cykla på? Långcykling 3
Zarkan Är cykeln för stor? Långcykling 5
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
Foehammer117 Hur du slipper mat kostnaden när du är hemma och sparar för nästa resa!!! Långcykling 29
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
skiman Min "Bike friday" är på väg Långcykling 7
Vildkatt Är Regnpocho att rekommendera? Långcykling 15
Vildkatt Är det värt att satsa på XT-nav? Långcykling 7
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
frehje Clips, vad är det? Långcykling 16
miyata Nishiki Continental hur är den som touringcykel Långcykling 3
talltopp Är Thorn prisvärd ? Långcykling 5
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
avsl0912 Så var det då klart, enhjulingskarriären är över! Långcykling 13
kalkylia Hur långt är det från Skogås-Nynäshamn? Långcykling 14
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
avslutatmedlemskap0601 Amerikan som är ute under tiden Bush är president? Långcykling 2
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
vid kedjan hoppar och byter växel fast allt är nytt,Kylan? Långcykling 11
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
Albertsson Vilka månader är bäst i Afrika ? Långcykling 1
freewheeler62 Norge är inte platt! Långcykling 4
magrom Är Crescent Abisko bra? Långcykling 0
avsl0912 VÄRLDSREKORDET ÄR KLART!!!!!!! Långcykling 15
nilsenman Är Koga-miyata worldtraveller bra? Långcykling 0
hansthomas Är det här en bra cykel? Långcykling 3
boija Nu är målet nära... Långcykling 0
skiman VILKA NOKIA-DÄCK ÄR LÄMPLIGA Långcykling 2
utflyktsintresserad brittiska cykelmärken - vad är vad? Långcykling 17

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.