Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden

Hej på er fjällvandrare!

Jag och tjejen planerar en vandring i början av Juli. Vi har bara 7 dagar på oss inklusive 1 reservdag. Vi funderar på flera alternativ (vi vill inte gå Kungsleden), exempelvis att gå Abisko - Ballinvaggi - Mårma - Vistas - Nallo - Unna Räita - Tarfala - fjällstationen.

Jag har visserliggen hittat en del info via gamla trådar men tänkte höra om ngn har gjort en liknande rutt så tidigt på sommaren. Jag inser att det då förmodligen ligger mkt snö i passen och att det är rikligt med vatten i jokkarna. Det vore ändå bra med lite tips/info från er som vandrat här.

Finns det några vad som kan vara speciellt besvärliga vid den tidpunkten?
Har ngn en karta som visar hur man går i Ballinvaggi-Siellavaggi-Aliseatnu? Det finns ju inga markeringar på BD6 men av det jag förstått på gamla trådar går man öster om Ballinjohka men vad är att föredra sen när man kommer in i Siellavaggi?
Annan nyttig info?

Vi är båda ganska vana fjällvandrare med god kondition.
 
Om ni ska över Mårma kan ni lika gärna be att få hoppa av tåget i Kaisepakkte så slipper ni motorvägarna vid Abisko.
 
Hej på er fjällvandrare!

Jag och tjejen planerar en vandring i början av Juli. Vi har bara 7 dagar på oss inklusive 1 reservdag. Vi funderar på flera alternativ (vi vill inte gå Kungsleden), exempelvis att gå Abisko - Ballinvaggi - Mårma - Vistas - Nallo - Unna Räita - Tarfala - fjällstationen. [...]

Vilket trevligt val av vandring! Jag har vandrat Trepassleden i början av juli. Jag har även vandrat från Abisko till Vistasdalen, via Ballinvagge och Mårmapasset. Den senare vandringen ägde rum i augusti.

I början av juli är det en hel del snö kvar i Lapplandsfjällen, men det är fullt vandringsbart på alla höjder. En del plumsande kan ni dock få stå ut med.

Något svårt vad ska ni inte behöva råka ut för.

Östra sidan av Ballinjohka är att föredra, det är riktigt. När ni kommer till Siellavaggi befinner ni er på östra sidan av jokken. Vid vattendelaren kommer ni, om inte dimman omsluter er, att se att västra sidan framstår som det naturliga alternativet, om ni betraktar blockmängden. Nedstigningen i Alesatnu är något brant, men tar man det bara varligt är det inga problem.

Ett klassiskt tips gällande denna vandringen gäller sträckan söder om Mårmapasset. Det kan där vara ett trick att inte vandra längs med den västra fjällsidan utan att vandra mer österut. Man undviker därmed de värsta blocken.

Bilder från min vandring över Trepassleden i juli hittar du här

Bilder (om än dimmiga :)) från min vandring över Mårmapasset hittar du här
 
Trepassleden

Hej!

Har gått Mårma den väg ni planerar på vintern. Då är ju vägvalet enkelt - åk rakt fram. Inga konkreta tips alltså. Vi gick genom Lapporten ner till Alesätno och det är ingen speciellt vacker natur. Eller snarare inte vackrare än någon annan stans i fjällen. Utsikten från Lapporten är ju iofs fin.

Trepassleden har jag gått i augusti från Nallo till Keb. Från Nallo fram till Tarfala är det sten, sten och åter sten. Den bestående känslan var att vi klev från sten till sten i flera mil utan att sätta ner foten på plan mark. Det var både en häftig upplevelse och lite tröttsamt mentalt och fysiskt. Den sträckan är lite av månlandskap, i vart fall med dimma så utsikten är dold. Unna Reidda-stugan ligger väldigt fint och dramatiskt och glaciärerna och glaciärsjöarna där är häftiga. Vandringen upp till passet rakt söder om stugan som leder ner till Kaskasvagge var rätt farlig. Glaciären/snölegan nådde ända upp till passet och vi var tvugna att traversera in till mitten från vänstra kanten där vi gått upp för att komma över passet. På ren is! Det hade varit rent livsfarligt att trilla då. Stegjärn hade det året varit bra men det går säkert utan om man har tid att leta en bättre väg över.

Kaskasvagge är även den mycket steril men är ju just därför en häftig upplevelse. Bra tältplatser är det dåligt med men finns, leta i forumet! Tycker även vandringen upp mot andra och tredje passet liksom Kouppervagge däremellan är lite tråkiga. När man väl passerat sista öppnar sig Tarfala och man ser åter gröna växter, gräs och liv. Häftigt upplevelse. Vandringen ner mot Keb känns som att möta livet åter.

Nedstigningarna från första och andra passet går i rena rasbranter från sten(block) till sten och i regn är det halt! Stenarna rör sig och det kan kännas läskigt.

Trepassleden är krävande, vild och rätt unik. Skulle kanske inte gå den igen men kul att ha gjort det. Roligare då på vintern kanske.

Hoppas det hjälpte! Hör av dig om du undrar något annat.

PS Min upplevelse kan vara färgad av konstant regn och dimma! DS
 
Hej! Jag har gått över Mårma alldeles i början av juli. Då var det en hel del snö i mårmatrakten, men den mesta höll att gå på. Längst uppe i passet höll det inte alls dock, och inte heller på nervägen (dvs sydsidan av passet). I Siellavagge och södra halvan av Stuor Räiddavagge var det slaskigt och blött.
Jag tycker att 7 dagar låter lite tajt för denna tur. Fast ni kanske är starka och snabba! Annars kan ni tex från vistas gå kaskasavagge-tarfala istället.
min tur med färdspår och några bilder: http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=61
god tur!
 
Ett tips när man kommer in i själva "mårmadalen" är att gå nere vid jokken. På kartan ser det ut som man bör gå ovanför renvaktarstugan, men stigen går där nere. Jag gjorde misstag och klättrade både upp och ner i branten :)
 
Jag gick delar av din beskrivna väg (från Nikka via Mårma och vidare norrut) precis efter midsommar i somras, och de enda problem jag hade var snöfälten runt Mårma där jag bitvis mer eller mindre fick krypa fram eftersom jag sjönk ner till skrevet varenda steg jag tog annars...

Vägen genom Ballinvaggi-Siellavaggi är jättefin, särskilt utsikten när man kommer ut ovanför Alisvagge. Trepassleden har jag inte gått, men väl Kaskasavagge på längden precis i början av juli 2005. Även där var det då väldigt mycket snö och jag pulsade i flera kilometer västerut från sjön 1167. På min hemsida finns en massa bilder från båda turerna.
 
Vilket trevligt val av vandring! Jag har vandrat Trepassleden i början av juli. Jag har även vandrat från Abisko till Vistasdalen, via Ballinvagge och Mårmapasset. Den senare vandringen ägde rum i augusti.

I början av juli är det en hel del snö kvar i Lapplandsfjällen, men det är fullt vandringsbart på alla höjder. En del plumsande kan ni dock få stå ut med.

Något svårt vad ska ni inte behöva råka ut för.

Östra sidan av Ballinjohka är att föredra, det är riktigt. När ni kommer till Siellavaggi befinner ni er på östra sidan av jokken. Vid vattendelaren kommer ni, om inte dimman omsluter er, att se att västra sidan framstår som det naturliga alternativet, om ni betraktar blockmängden. Nedstigningen i Alesatnu är något brant, men tar man det bara varligt är det inga problem.

Ett klassiskt tips gällande denna vandringen gäller sträckan söder om Mårmapasset. Det kan där vara ett trick att inte vandra längs med den västra fjällsidan utan att vandra mer österut. Man undviker därmed de värsta blocken.

Bilder från min vandring över Trepassleden i juli hittar du här

Bilder (om än dimmiga :)) från min vandring över Mårmapasset hittar du här[/QUOTE

Väldigt vackra bilder!
Förstår jag dig rätt att man vadar över till västra sidan om Ballinjohka vid jokken som kommer från Adnetjårro och håller även väster om Alip Hongganjira ner i Alesatnu?
 
Hej! Jag har gått över Mårma alldeles i början av juli. Då var det en hel del snö i mårmatrakten, men den mesta höll att gå på. Längst uppe i passet höll det inte alls dock, och inte heller på nervägen (dvs sydsidan av passet). I Siellavagge och södra halvan av Stuor Räiddavagge var det slaskigt och blött.
Jag tycker att 7 dagar låter lite tajt för denna tur. Fast ni kanske är starka och snabba! Annars kan ni tex från vistas gå kaskasavagge-tarfala istället.
min tur med färdspår och några bilder: http://www.utsidan.se/trips/view.htm?ID=61
god tur!

Ja vi har faktiskt funderat på kaskasavagge-tarfala som plan B även om det skall mkt till innan jag väljer bort det roligaste på turen.
 
Väldigt vackra bilder!
Förstår jag dig rätt att man vadar över till västra sidan om Ballinjohka vid jokken som kommer från Adnetjårro och håller även väster om Alip Hongganjira ner i Alesatnu?

Tack!

Du menar Siellajohka? Det går att vada över Siellajohka just norr om sjön vid 1000 m.ö.h. Det går att fortsätta på öster sida om jokken efter det, men det är mindre blockigt på västra sidan. När ni passerat vattendelaren är det enklast att även hålla väster om Alip Hongganjira ned mot Alesatnu, detta främst beroende på att nedstigningen från Siellavaggi blir minst brant då.
 
Ja vi har faktiskt funderat på kaskasavagge-tarfala som plan B även om det skall mkt till innan jag väljer bort det roligaste på turen.

Jag vandrade via Kaskasavagge-Tarfala under min Mårma-vandring. Så här såg dagssträckorna ut:

Dag 1: Abisko - Tältlägret (kom fram vid 17-snåret till Abisko)
Dag 2: Tältlägret - Alesatnu
Dag 3: Alesatnu - Mårmastugan
Dag 4: Mårmastugan - Vistasvagge
Dag 5: Vistasvagge - Kaskasavagge - Tjeurolahko - Tarfala
Dag 6: Tarfala - Kebnekaise fjällstation
Dag 7: Nikkaluokta

Jag vill inte minnas att vi såsade alltför mycket under den turen. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.