Välja väg Mårma-Vistas

avslutad210712

Gäst
Läste följande på http://outsite.org/

"Når man når til pashøjden afviger man mod øst og op på toppen 1641. Derfra sigter man mod afløbet af Vássajávri. Nedfarten her er hurtig, behaglig og letgået."

Någon som testat att gå österut till toppen 1641 (utmed själva passet vid Mårma) och sedan ner därifrån och som kan verifiera att det är lättare än att gå i den annars rätt blockiga terrängen efter Mårmapasset.

Joh, jeg kan verificere det ... men er også den, som har skrevet ovenstående ;-)
Første gang jeg passerede mårmapasset gik jeg også i den grove blokmark under pashøjden ... men fik kigget ovennævnte rute ud. Jeg har passeret mårmapasset 2 gange siden og med success fulgt ruten over toppen 1641 :!?:

Jeg var sidst i abisko/kebnekaise-området i 1991 - siden har jeg vandret vindelfjäll og især sarek. Men på fredag og 3 uger frem, får jeg igen et glædeligt gensyn med abisko/kebne :)
[Ändrat av swedofil 2005-06-27 kl 22:57]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

avslutad210712

Gäst
swedofil; sa:
Joh, jeg kan verificere det ... men er også den, som har skrevet ovenstående ;-)
Første gang jeg passerede mårmapasset gik jeg også i den grove blokmark under pashøjden ... men fik kigget ovennævnte rute ud. Jeg har passeret mårmapasset 2 gange siden og med success fulgt ruten over toppen 1641 :!?:

Jeg var sidst i abisko/kebnekaise-området i 1991 - siden har jeg vandret vindelfjäll og især sarek. Men på fredag og 3 uger frem, får jeg igen et glædeligt gensyn med abisko/kebne :)

*S* Som man frågar får man svar

Nåja jag litar på dig och gör ett försök att gå den vägen. Skall gå förbi Mårma på ungefär 2 veckor och vill gärna slippa blockterräng så mycket som möjligt.

avslutad210712; sa:
swedofil; sa:

*S* Som man frågar får man svar

Nåja jag litar på dig och gör ett försök att gå den vägen. Skall gå förbi Mårma på ungefär 2 veckor och vill gärna slippa blockterräng så mycket som möjligt.

Japp, tackar för tipset gör även jag, fast det är cirka 4 veckor kvar för min del. Nedräkningen fortsätter.

Peter P.

Toppen! Jag tar alla chanser att slippa blockterräng, speciellt i nedförsbacke...

3,5 veckor kvar ;-)

/Bosse

avslutad210712

Gäst
Gick aldrig upp på toppen. När man gått uppför Mårmapassset med nästan 30 kg på ryggen är man rätt mör i benen. Försökte dock hålla höjden och gick österut en bit innan jag/vi började nerstigningen. Var mycket gräs att gå nerför men i slutet var det en del blocktungor. Försökte titta och hade vi fortsatt en bit till så såg det ut att vara ännu bättre mot slutet så visst har vår norrman rätt. Gå inte rakt ner från passet utan ta en liten omväg - det tjänar du mycket på.

Jag önskar att jag läst denna tråd innan jag vandrade över passet i förra veckan. Vi hade ingen sikt vid passövergången och följde den markerade stigen på kartan ned västerut längs en del snöfält... Ja ni vet hur det slutar: block, block, block! Jag tror att vi hade en framkomlighet på 250 m/timme ett tag när de lavbeväxta stenobeliskerna värst stod som spön i backen.

Vad märkligt är att Grundsten nämner mycket lite om detta. Det enda han skriver är: "Södra sidan av passet har svagare lutning och man går här över blockmark uppblandad med gräshed". Har läst sådana passager i hans böcker tidigare och även vandrat dessa turer, men aldrig har jag blivit så block-tagen som i Mårma.

tjonsson; sa:
Jag önskar att jag läst denna tråd innan jag vandrade över passet i förra veckan. Vi hade ingen sikt vid passövergången och följde den markerade stigen på kartan ned västerut längs en del snöfält... Ja ni vet hur det slutar: block, block, block! Jag tror att vi hade en framkomlighet på 250 m/timme ett tag när de lavbeväxta stenobeliskerna värst stod som spön i backen.

Vad märkligt är att Grundsten nämner mycket lite om detta. Det enda han skriver är: "Södra sidan av passet har svagare lutning och man går här över blockmark uppblandad med gräshed". Har läst sådana passager i hans böcker tidigare och även vandrat dessa turer, men aldrig har jag blivit så block-tagen som i Mårma.

Arghh!
Ja jag minns att jag kollade i den här tråden innan vi for iväg, men på något sätt fastnade informationen aldrig i skallen.
Nu gick vi rakt ned efter passet, och nog såg det (väl nere) ut som om det hade gått bra mycket lättare att vika av österut en bit. Visserligen hade vi bra sikt, men nedför och blockhav är ingen kul kombination.

Överhuvudtaget verkar Grundsten ha varit lite frånvarande när han skrev om sträckan mårmapasset-vistasdalen.
Det verkar som om han dessutom blandat ihop de sjöar som ligger söder om passet. Han skriver nämligen om bra tältplatser på söderidan av vássajávri. (Där hittar man bara en lutande stenöken. De tältplatser som finns är på norrsidan). Däremot finns det bra tältplatser på gräshedarna efter den första lilla sjön som man passerar efter passet.

Herligt at andre også finder den 'rette' vej over mårmapasset :D
avslutad210712; sa:
... så visst har vår norrman rätt...
Men korrektion af en vigtig nuance ... jeg er dansk ;-)
GustavOh; sa:
... Överhuvudtaget verkar Grundsten ha varit lite frånvarande när han skrev om sträckan mårmapasset-vistasdalen...
Jo, den gode Cleas er lidt ukoncentreret her og der ... f.ex også hans beskrivning af övre Njåtjosvagge ...

Men oftest har han fine beskrivelser.

avslutad210712

Gäst
swedofil; sa:
Herligt at andre også finder den 'rette' vej over mårmapasset :D
avslutad210712; sa:
... så visst har vår norrman rätt...
Men korrektion af en vigtig nuance ... jeg er dansk ;-)
GustavOh; sa:
... Överhuvudtaget verkar Grundsten ha varit lite frånvarande när han skrev om sträckan mårmapasset-vistasdalen...
Jo, den gode Cleas er lidt ukoncentreret her og der ... f.ex også hans beskrivning af övre Njåtjosvagge ...

Men oftest har han fine beskrivelser.

Så visst har vår käre dansk rätt i sin beskrivning *L*

Rätt skall vara rätt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips