Abisko - Nikka.

Hej alla vandrande människor!
Den 29e skall jag, min sambo och vår hund upp och gå Abisko - Nikka, med en liten avstickare upp på Kebnekaises top! (Beroende på vädret). Vi är i bra form och väldigt aktiva människor så vi hade tänkt gå sträckan på under 1 vecka. Tänkte be om lite hjälp på några frågor och kanske lite tips? Ja jusste, glömde säga att det här blir vår första lite längre vandring. (Dvs fler är 2 dagar)

Först, vad har jag missat?

Ryggsäck
Underställ i bambu
Hundmat
6st frystorkad mat från real-turmat
10st "torkade" pasta rätter från ÖB (sjukt goda och kostar bara 11kr :O)
kokkaffe
spork
ipren
plåster
sårtvätt
gasbinda
kompass
karta Absiko - Nikka
kamera
toapapper
10 st Wild Chips
4 paket bacon
Nötter
stormkök
bränsle
fleece pläd
tält
sovsäck
sovunderlag
tandborste
tandkräm
"regnjacka" till hunden
"ryggsäck" tull hunden (Då hon får bära sitt eget)
Ficklampa
6st varma koppen
"mellanställ"
kängor - Nanwag Tatra
strumpor i merinoull.
Kalsonger.
Deo

Det jag måste skaffa fortfarande är en bra regnjacka. Men det är ju rena djungeln där ute!

Jag kommer ta bilen upp från Stockholm och sen tänkte jag parkera den där uppe. Problemet är att jag inte riktigt vet vart jag skall ställa den. En långtidsparkering? Kanske att vi åker till Kiruna och parkera den där och sedan ta buss till Abisko sen när vi kommit till Nikka, att vi tar buss tillbaka till Kiruna? Någon som har något bra förslag?

Hade några fler frågor men kommer såklart inte på dem just nu. Måste till jobbet!

Men tack på förhand!
 
Det jag kommer på...

Mössa
Handskar
Nåt att rengöra kärl med
Nåt att rengöra er själva med
Handduk
Bok kanske?

God tur!

/R
 
- Idrottstejp för preventiv tejpning av skavsår (bra även för tejpning av stukningar, som reparationstejp och plåster att fästa gasbindan med)
- Sterilkompresser är lite mer praktiskt och renare är gasbinda
- Injektionstork är lite mer praktiskt och lättare än sårtvätt på flaska
- Stormtändstickor, tändare e.d.
- Vattenflaska och/eller kåsa
- Ombyte strumpor
- Beroende på hur känslig hud ni har: solstift, armens salva?
- Någon liten fickkniv med sax och pincett
- Nål & tråd + någon snörstump, några extra plastpåsar
- Laglappar till tält och sovsäck, reparationshylsa till tältstänger
- Frukostmat? Se nedan.
- Tjocktröja/rastplagg (beroende på hur varmt "mellanstället" är; underställ i bambu brukar vara rätt svala)?

En kommentar om maten: antar att ni budgeterar en portion Real alt. pastarätt + en "varma koppen" per dag och person (plus någon reserv). Real ger beroende på sorten allt mellan 350 och (för någon enstaka sort) 800 kcal och "varma koppen" i snitt kring 100. Hur mycket man "bränner" per dag är ju väldigt individuellt beroende på ansträngning, arv, vikt och muskelmassa, men räknat så långt ligger ni på i bästa fall hälften av normalbehovet - vid stillasittande arbete - för en inte alltför storvuxen tjej. Det vill alltså till att ni räknar lite på detta, så att era baconpaket, "wild chips", frukosten och "mellanmålen" av nötter m m verkligen står för mellanskillnaden. Kanske minst 1800 kcal om dagen, antagligen mer.

Ett tips om "mellanmålen": Blanda nötterna med lite torkad frukt så får ni bra balans mellan snabb och lite långsammare energipåfyllning. Ni kan också fylla på med choklad, chalva och liknande energitätt godis.

PS antar att du bara glömde byxorna ;)
 
Deo och pläd verkar onödigt.

Mössa, handskar och halsduk eller buff skulle jag också rekommendera, speciellt för så sen tur.

En kniv eller multiverktyg kan vara bra.

Vattenflaska.

Sen skulle det vara lättare att se om du sorterade efter "kläder", "mat", "utrustning" osv.

Kolla också gamla trådar för tips: http://www.utsidan.se/forum/search.php?searchid=598519

Ett genereallt tips är ju att föeställa sig vad man ska göra och vad som ska hända, och vad man då behöver. Typ "det börjar regna", "jag får skavsår", "jag ska laga mat", "det blir minusgrader och storm".
 
Som redan påpekats skulle jag lägga med mössa och tunnare handskar.
Två av stugorna du passerar har försäljning (Alesjaure, Sälka) av mat och lite diverse.
Rekommenderar ett stopp för bastubad vid dessa två stugor.

Det är en trevlig tur Abisko - Nikka.
 
Tack så jätte mycket alla! Vissa saker hade jag helt glömt bort!

Har nu lagt till:
Mössa
Handskar
Handduk
Tvål/champo
Lite diskmedel + svamp
Vattenflaska

Sen skall jag iväg och köpa:
Kniv/multiverktyg
Stormtändstickor, tändare e.d. (tändstål)

Glömde att skriva saker jag hade:
Skavsårsplåster
Bok
Har 3 par liners och 2 "cowers" strumpor med mig.
Byxor såklart :)

Pläden är till för hunden som hon kan ligga på, på nätterna. Den är inte speciellt stor och väger i princip inget.

Maten skall jag kolla över, dock är varje pasta rätts påse 2 portioner. 1 portion skall vara 395 kcal. Men jag äter upp hela påsen på en gång. Men tror jag köper fler påsar och äter till frukost också. De är sjukt goda som sagt och kostar inget. Tror jag slänger med mig en burk mutivitamin piller då jag inte får i mig så mycket frukt/grönsaker. Då borde jag väl iaf hamna över 2000kcal /dag. Eller är jag helt ute och cyklar?

Fortfarande ingen som har något tips hur jag skall göra med bilen? Ingen som åkt bil upp tidigare?

Sen fick jag höra från en bekant att man inte kan dricka vattnet runt kebne för tillfället, stämmer det?

Någon som vet någon "avstickare" mellan Absiko - Nikka som man bara måste göra? *

Tack igen på förhand!
 
(...) Maten skall jag kolla över, dock är varje pasta rätts påse 2 portioner. 1 portion skall vara 395 kcal. Men jag äter upp hela påsen på en gång. Men tror jag köper fler påsar och äter till frukost också. De är sjukt goda som sagt och kostar inget. (...) Då borde jag väl iaf hamna över 2000kcal /dag. Eller är jag helt ute och cyklar? (...)
Det blir mer vikteffektivt om du ökar andelen fett snarare än lägger på ytterligare kolhydrater. Vad gäller totalmängden är det är bara du själv som vet hur mycket du "bränner", så det är bara å räkna... ;)

http://icd.internetmedicin.se/basalmetabolism
http://www.kaloriförbrukning.se/
www7.slv.se/Naringssok/

(...) Tror jag slänger med mig en burk mutivitamin piller då jag inte får i mig så mycket frukt/grönsaker. (...)
På den korta tiden hotas du inte av någon akut vitaminbrist, möjligen kan det vara vits med lite C-vitamin som vi inte kan lagra så bra, och som din matsedel är ovanligt fattig på. Själv hade jag sett den stora fiberfattigdomen som ett större problem och tagit med grova musliflingor, grovt knäckebröd, torkade grönsaker, frukt etc snarare av den anledningen. Inte kul att bli stenhård i magen under vandring, men alla magar är ju olika.
 
Tack så jätte mycket alla! Vissa saker hade jag helt glömt bort!

Fortfarande ingen som har något tips hur jag skall göra med bilen? Ingen som åkt bil upp tidigare?

Hej

Jag har åkt upp flera gånger, parkerade fx. på långtidsplatsen vid Kiruna station - buss/tåg til Abisko - buss från Nikkaloukta til Kiruna - smidigt och enkelt - men kolla buss tiderna - missade att dom inte körde onsdagar ena gången :-(

Pia
 
Vitaminer: Tar jag numera alltid med mig. Man får ingen sjuklig brist på en vecka, men min klara uppfattning är i alla fall att det ger ett betydligt bättre allmäntillstånd några dagar in när man börjar bli sliten.

Drickbart vatten: Bara rykten. Det flygfotogen som spreds för vinden vid Hercules-kraschen är alltför utspätt för att orsaka problem. Jag har inte sett några negativa rapporter hittills vare sig på plats (i slutet av juli när avsmältningen var som störst), eller på nätet i forum eller nyhetsmedia.
 
Till lunch kör jag med söt soppa, nypon och blåbär. Då får man vätska och energi, och kanske lite C-vitamin. Mer energi får man också med en liten plastflaska med matolja att hälla i pastan. Varma koppen är inte mycket mat enligt min mening!

God tur önskar Pelle
 
Parkera i Kiruna, finns bra med platser vid järnvägsstationen. Åk buss till Abisko och sedan buss från Nikkaluokta till Kiruna.
Busstationen och järnvägsstationen ligger behändigt nära varandra.
På ltnbd.se finns tidtabeller, linje 91 och 92 gäller.

God tur - en trevlig sträcka!!
 
Tack så mycket än en gång för hjälpen! Det sista är fixat och har sista arbetsdagen i dag. Så var det inget mer viktigt jag borde veta så "hörs" vi efter den 9e igen. (Om vi nu inte gått vilse)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
zzeezz Nikka - Abisko på vintern Fjällvandring 29
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
schweingaard Abisko-Nikka i påsk Fjällvandring 7
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 14
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.