Abisko med två barn och lånad kusin

Abisko - Nissonjokki

Vi stiger av tåget och kliver rakt in i portalen "Kungsleden". Jag känner direkt att jag har packat för tungt. Kan knappt röra mig. Hur kunde detta gå till? Men hurra, äntligen är vi här!

Jag har länge velat fjällvandra med mina två barn, 8 och 10 år. Vi har gjort dagsturer och bott i stuga, både vinter och sommar. Favoritplatsen är Norge. Nu ville jag vandra och bo i tält, jag ville att barnen skulle få en postitiv första upplevelse av att tälta. Jag har skaffat ett nytt tält. Ett likadant som det jag redan har fast mycket större. Och tyngre. Barnen har fått egna ryggsäckar, sovsäckar, liggunderlag, underställ, regnkläder. De bär sina egna pinaler. Har dessutom lockat med mitt brorsbarn, hon är tålmodig och fungerar som lockbete. Hon är fjorton år och relativt självständig.

Det står snart klart att min dotter inte gillar sin ryggsäck - men den är ju så fin och lätt? Osprey. Så jag lättar lite på hennes packning. Det gör ju ingen skillnad att lägga lite mer i min packning då den väger minst 25 kg. Vi kämpar på och vid bron strax före Nissonjokki slår vi läger. Orkar inte ens gå över bron till tältplatsen. Ett oväder dyker upp och vi kastar oss in i tältet. Sonen går bakom en buske mitt i åsksmällarna men han blir inte ett dugg rädd. Inne i tältet har vi det mysigt. Tältet är stort. Mycket stort.

Nästa morgon hinner vi äta frukost och packa ihop innan nästa oväder dyker upp. Det blir en övning i att ta fram regnstället innan man är sjöblöt. Övningen misslyckas och vi slår läger på andra sidan bron. Här kan vi torka kläder i vindskyddet, där finns en spis och man kan elda för kråkorna med sur ved. Hela dagen. Vi har fullt upp med att fylla spisen med ved, flytta runt blöta kläder och att lägga förband på en fransyska som bränt sig. Jag rekommenderar henne att återvända till Abisko för att uppsöka läkare.

Mot Abiskojaurestugorna

Nästa morgon styr vi kosan mot Abiskojaurestugorna. Som lockbete, förutom kusinen som går först, föreslår jag varsin godispåse när vi kommer fram. De sätter fart. Lunch äter vi förstås och en hel del mellanmål. Men strax innan bron vid Abiskojaurestugorna har jag äntligen förstått att något måste in i munnen på dottern varje halvtimme minst. Hon är helt slut. Därför tvekar jag inte en sekund när värden säger att det finns sängplatser, fler nätter om vi vill. Jag tar det erbjudandet. Mitt tålamod är slut för stunden och att sova i en säng skulle just nu vara underbart. Tre nätter stannar vi.

Jag har varit här många gånger. En gång vid ett provfiske. En annan gång på väg till Unna Allakas. Jag minns inte alla turer, men jag minns fjällen och jag längtar efter att komma ovan trädgränsen. Målet var ju Alesjaure. Det kommer inte på tal just nu. Vi gör en dagstur till ett vattenfall. Annars hänger vi runt stugorna. Vi badar, både i badgropen och på stranden. Vi betraktar de som deltar i Fjällräven Extreme. De verkar galna. Ska man ha bråttom i fjällen?

Tillbaka till Abisko

När det är dags att återvända mot Abisko har jag beslutat att vi måste tälta i Nationalparken, på icke avsedd plats. Så vid norra sidan av Abiskojaure slår vi läger. Vill inte störa samerna och slår upp tältet så avsides som möjligt. Påföljande dag går vi till Nissonjokki och här känner sig barnen hemma. Och när vi den sista dagen närmar oss Turiststationen börjar det pipa i kusinens mobil. Sms i långa rader. Äntligen civilisation.

Barnen utforskar stationen, vi äter en lyxig middag och sover i fyrbäddsrum. Barnen längtar hem. Själv fick jag inte nog för den här gången heller. Men många erfarenheter rikare går vi ombord på tåget och får samma sällskap i kupén som på vägen upp. Två urtrevliga damer som liksom vi vandrat i en vecka.

Att vandra med barn är både lätt och svårt. Om de tycker att det är roligt kan de gå långt. Annars inte en meter. Barnens kusin fungerade som lockbete. Tur att hon gillade läget, det var trots allt hennes första fjällvandring. Men lite oroväckande säger dottern att hon inte vill vandra mer. Nästa år är hon ett år äldre, tänker jag. Hon har säkert ändrat sig tills dess. Och jag kommer att ha köpt ett nytt lättviktstält...
 
Det ändrar sig (att fjällvandra med barn)

Hej! Vilken härlig beskrivning! Min erfarenhet av fjällvandring med barn är denna: jag och min son som då var 6 år vandrade i Vindelfjällen med tält och mat, tillsammans med en annan familj som hade något äldre pojkar. Sonen njöt av att gå först, han hade absolut inga problem att hänga med och bar sin sovsäck och lite kläder själv. Han var så liten att jag kunde bära honom över forsar också. Ett par år senare när sonen var 8 år gjorde vi dagsturer i Norge. Det visade sig vara lite svårare, då hade han utvecklat en slags otålighet och kände efter hur trött han egentligen var, och förstod hur långt det antagligen var kvar till målet. Det där höll i sig till ca 12 års ålder. Senare har det bara gått bättre och bättre. Senast 2009 då han var 14 år gjorde vi rejält långa dagsturer, genom dalar och över forsar, uppför branta bergssidor ända upp där snön låg kvar och det bara fanns sten. Det är härligt att se honom njuta av att gå (eller springa!) långt och fort även om han numera gärna försvinner bakom bergskammen för att sen sitta och vänta på oss. Om jag var dig skulle jag absolut inte vara orolig för att din dotter säger att hon inte vill fjällvandra! Det ändrar sig säkert med åren.
 
Att bli äldre

Hej Bullrika! Jag ser fram emot sommaren då jag säkert kommer på en bra tur i Norge. Dottern är då snart 11 år och borde ha lite mer tålamod. Och jag bör införskaffa det där lättviktstältet. Alternativt börja spara nu till stugboende./Terrisson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
k elias Vandringstips abisko/Narvik m barn önskas! Fjällvandring 4
peter notstrand Vandra med barn Abisko Fjällvandring 15
s57521 Vandra för första gången med barn i Abisko - tips? Fjällvandring 3
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.