jo, vi köpte en sovsäck på jula. Den här tror jag att det var
https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/talta/sovsackar/sovsack-020868/
Så den är kanske inget att skryta med, men jag hoppas den gör jobbet.
Den väger bara 850g så den tar nog inte så mycket plats heller.
Men gör den jobbet? Ska de sova inomhus eller utomhus? På vår och höst eller enbart varma sommarnätter?
Den sovsäcken hade varit för kall för mig förutom på varma sommarnätter. Jag hade kunnat lösa det med hjälp av tjockt ullunderställ och dunjacka men har din dotter det och är hon beredd på att behöva sova i det?
Jag har en tråd på lättpackningsforumet där vi diskuterat om det är bra att välja en tunnare sovsäck och komplettera med kläder, för att spara vikt och pengar. Där kom vi fram till att det kan vara värt det, men det gäller ju vuxna personer. För en ungdom utan erfarenhet som kanske är mer intresserad av att umgås med kompisar än att optimera sovsystemet hade jag rekommenderat att komplettera den sovsäcken med en filt faktiskt. Det är inte kul att frysa.
Den är kall på två sätt. Dels är den rätt tunn. Jag baserar detta på vikten och storleken, det blir ju inte så mycket stoppning spritt på en sån stor yta. Dels så är det hennes (lilla) kropp som ska värma hela den stora sovsäcken och all luft i den, så det går åt mer av hennes kroppsvärme för att få upp värmen. Så den behöver vara tjockare än om den hade varit i rätt storlek.
Men just det här är väl anledningen till att scouterna rekommenderar 60L. Då kan man köpa vad som helst och om sovsäcken är för tunn kan man ta med sig en tjock filt att komplettera med. Man kan köpa utrustning som funkar om man är 2m lång och sånt utan vidare eftertanke.
Så ni får nog fundera på hur viktigt det är med storleken ändå. Den sovsäcken du länkar till får säkert plats. Och den har nog ungefär samma vikt/volym som en tillräckligt varm sovsäck skulle ha, i rätt storlek. Kanske är den något mindre. Men spontant, om hon ska göra turer även på våren/hösten eller är frusen av sig så kommer hon behöva en tjockare sovsäck och om ni köper den på typ Jula/rusta så kommer den ta så stor plats att hon kanske ändå vill ha en 60L-rygga.
Fan jag gillar verkligen inte att vara negativ mot billig utrustning. Men ja, vill man ha utrustning i tjejstorlek så blir det lite dyrare och framförallt lite mer arbete för att hitta den.