Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses!

Sedan jag för drygt ett decennium sedan började vandra i Sarek så har jag haft mycket svårt att gå någon annanstans i den svenska fjällvärlden. Tyvärr är det av någon för mig helt outgrundlig anledning förbjudet att gå i Sarek med hund, oavsett koppel eller lydnadsgrad, vilket varit extra tråkigt då min lapphund mer eller mindre befinner sig i ständig nirvana när hon går i fjällvärlden.

Till min fråga. Som rubriken antyder så söker jag tips på fjällsträckningar – helst omfattning runt max en vecka (mer tillåter inte min familjesituation för tillfället) – där jag kan gå med hund och samtidigt få så mycket "Sarekkänsla" som möjligt, med vilket jag avser så
  1. högalpint som möjligt
  2. oledat som möjligt
  3. folktomt som möjligt.
Jag går lättpackat och fort som sjutton, så längre sträckning än vad som normalt tar en vecka kan funka fint, men jag hatar vidjesnår och täta skogar, så mindre andel sådana längst vägen är ett extra plus. De områden som framstår som lovande är förstås Kebområdet och Sareks utkanter, men jag tar tacksamt emot tips av er, erfarna stigfinnare!
 
Norr om Hemavan och Sytertopparna kanske ? Området är ju inte så himla stort, men man kan kanske gå fram & tillbaka och runtomkring, istället för rakaste A-B.
 
Senast ändrad:
Området mellan Kvikkjokk och Silvervägen kanske kan vara något? Lite folk, mycket sten, några fina toppar.
Finns ju en led mellan kvikkjokk och silvervägen som har rätt mycket spänger och sånt. Men väldigt lite folk. Går man var som helst utom på den leden träffar man nog inte många, kanske ingen.

Ikkesjaure är en riktig pärla. Jag har inte själv besökt topparna vid Ikkesjaure mot Norska gränsen men de ser spännande ut!

Hund är tillåtet :)
 
Tackar för tipsen, jag ska kolla runt lite baserat på dem. Att ge mig in i Norge är en idé, jag har alltid hållit mig på svensk mark hittills i mina fjälläventyr...
 
Om jag har förstått rätt är det ganska mycket regler för att ta med hund till Norge.
nja vissa ”kamphundsraser” är förbjudna.
Hunden behöver pass (görs av veterinär på plats) och en veterinär måste se att hunden sväljer en avmaskningstablett 1 dygn innan införseln och stämpla passet.

I Norge gäller koppeltvång på sommaren. Det gör det ju i princip i Sverige med. Skillnaden är väl att det på vissa ställen i Norge är koppeltvång ända in i oktober pga fåren.
Det kan man kanske kalla för ganska mycket regler men inget som hindrar mig och vovven från att åka dit nån gång om året :)

Det tråkigaste med hund i Norge är att hundar inte får åka på så många långfärdsbussar, det begränsar en del för de som inte har bil. Men å andra sidan finns ju tåg hela vägen upp på fjället på vissa ställen :)
 
nja vissa ”kamphundsraser” är förbjudna.
Hunden behöver pass (görs av veterinär på plats) och en veterinär måste se att hunden sväljer en avmaskningstablett 1 dygn innan införseln och stämpla passet.

I Norge gäller koppeltvång på sommaren. Det gör det ju i princip i Sverige med. Skillnaden är väl att det på vissa ställen i Norge är koppeltvång ända in i oktober pga fåren.
Det kan man kanske kalla för ganska mycket regler men inget som hindrar mig och vovven från att åka dit nån gång om året :)

Det tråkigaste med hund i Norge är att hundar inte får åka på så många långfärdsbussar, det begränsar en del för de som inte har bil. Men å andra sidan finns ju tåg hela vägen upp på fjället på vissa ställen :)
Det jag tänkte på var kravet på behandling mot dvärgbandmask som måste ske hos veterinär inom ett visst tidsfönster innan man reser in. Jag tror det är minst ett max tre dygn före inresan. Där räknar jag som ganska krångligt och det innebär ju också att det inte går att gå fram och tillbaka över gränsen hur som helst.
 
Det är inte så pyssligt, två behandlingar så är det OK i 28 dygn.
  • Alla hundar som ska in i Norge ska vara behandlade mot rävens dvärgbandmask. Kravet på behandling mot dvärgbandmask gäller inte katter och illrar och inte heller hundar som kommer direkt från Finland, Malta, Storbritannien eller Irland. Behandlingen ska ha genomförts av veterinär minst 24 och högst 120 timmar före ankomst till Norge. Ett alternativ är att hunden har behandlats minst två gånger med minst ett dygns och högst 28 dagars intervall före första inresa i Norge. Därefter behandlas den minst var 28:e dag. Detta alternativ kan vara lämpligt för dem som reser ofta.
 
Abisko Östra - Lapporten -över Aliseätnu vid bron - Mårma - Vistas - Nallo -Sielmavaggi - Tjäktja - oledat till Unna Allakas -Stour Kärpel - Katterjåkk eller Abisko via Hoiganvaggi-Kårsavaggi. Cirka 9 dagar för mig, men borde då passa för dig en vecka.
 
Abisko Östra - Lapporten -över Aliseätnu vid bron - Mårma - Vistas - Nallo -Sielmavaggi - Tjäktja - oledat till Unna Allakas -Stour Kärpel - Katterjåkk eller Abisko via Hoiganvaggi-Kårsavaggi. Cirka 9 dagar för mig, men borde då passa för dig en vecka.
Det låter som min typ av natur, helt klart. Är lite rädd för Abiskoområdet med tanke på folkanstormningen på sommaren, men det kanske mest handlar om motorvägarna när jag tänker efter. När jag hoppat lite åt sidan, som när jag tog Durlings led till Keb, så har det ju nästan varit helt folktomt. Jag ska göra lite research, tack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27
jennyspenny Hela kungsleden med hund Fjällvandring 10
anjoua Vandra med liten hund Fjällvandring 7
Vindskydd Vada med klövjad hund Fjällvandring 5
christina.c Vandra med hund Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.