4-säsongstält för sommar?

Jag ska köpa mitt första tält. Ska vandra 9 dagar i Sarek i sommar. Skulle ni köpa ett 4-säsongstält "för säkerhets skull" pga att de tål starka vindar bättre? Eller ska man köpa ett 3-säsongs? Vattentätheten är väl för övrigt densamma som för 4-säsongs?

Vad har ni för erfarenhet av fjällrävens tält?
 
Tält för fjällvandring

Saken är den att när du vandrar i fjällen eller andra alpina miljöer kan ha fyra årstider på en dag! Beteckningen 3 eller 4 säsonger används väldigt olika beroende på tillverkare och därför helt ointressant. De baseras inte på tester eller fakta så ta istället en titt på hur det är konstruerat. Tält med lös ytterduk som inte går ner till marken är tänkta för varmare/torra klimat och gör att vinden lättare får grepp, är svårare att resa i blåst och hålla prylarna torra i absiden när det regnar på tvärs.
Skulle därför rekommenderad ett tält med ihopkopplat inner och ytterduk med bågarna i den yttre, även kallat Nordic/Storm pitch, och med duk som når så nära marken som möjligt. De flesta skandinaviska märken är konstruerade så och har oftast även bra riv/nöt styrka men det finns många andra märken som använder denna konstruktion. Om det sedan är tunnel eller kupol/geodesiska är en smaksak så länge man fäster tälten ordentligt i backen. Trådar och recensioner om tält finns det gott om så börja där. ;)
 
Tält för sommaroväder på kalfjället

Jag vill att mitt tält ska klara oväder utan att jag behöver bekymra mig om det ska rämna eller falla ihop. Detta är en stor fördel när man vill vara oberoende av stugor och vill slippa få årets vandring förstörd. I mer otillgängliga områden i Sverige tycker jag det är än viktigare. En vanlig kalfjällsdalgång räcker för att det ska bli starka vindar. Stark väv och pålitliga linfästen är nödvändigt liksom att pinnarna sitter säkert i marken. Yttertält ned till marken är bra. Ett innertält ökar komforten betydligt. Tunneltält och kupoltält är exempel på bra modeller. Det finns även vissa andra utan bågar som är bra.

Undvik att söka råd på fjaderlatt.se där föga realistiska omdömen ges om flortunna tyger och presenningstält och deras användning utan att de testats i sommaroväder på kalfjället.(”inget bombsäkert tält för höga höjder och hårda vindar”, ”tål det mesta som de kan utsättas för under svenska barmarksförhållanden”, det är bara att ”spänna ner duken ”mot marken”, det är bara att packa ihop och flytta om det blåser) Den som vill ha ett normalt fjälltält ges epitetet ”trygghetssökare som vill kunna lita på sitt tält till 100% i alla (även de mest otroliga) väder,”och en som saknar den mentala styrka som påstås krävas för att sluta använda sitt rejäla fjälltält. Likaså påstås vanliga fjälltält ge stora problem med kondens. Liksom att lätt packning är säkrast och att presenningstält inte innebär några komfortförluster.
Vad är ”de mest otroliga väder”? Jag har flera gånger varit med om att andras enkla tält blåst sönder. Mitt trygghetssökartält har dock alltid klarat sig. Jag har flera gånger varit med om vindar som gjort att det inte går att gå rakt fram. Vindstötarna har nästan puttat omkull mig. Inte alls varje år, men tillräckligt många gånger för att vilja ha ett pålitligt tält.
Bara att packa ihop. Är det realistiskt? När man väl somnat har man liten koll på vad som händer. Vindstyrkan ökar och plötsligt kommer en kraftig vindstöt. Att flytta förutsätter också att du vet var gränsen går för ditt flortunna tält. Om du har ett rejält tält kan du lita på att du inte behöver flytta. Flytta på natten med överfyllda jokkar? Förstörd vandring.
Kondens och komfort? Jag har aldrig problem med kondens i innertältet. Yttertältet är lätt att torka av med en trasa innan man packar ihop det. Droppar som ramlar ned rinner av innertältet. Under oväder har jag haft det torrt , dragfritt, rymligt och bekvämt. Kokat te i absiden och myst. Om man spänner sin presenning eller sitt presenningstält mot marken när det blåser mycket ökar kondensen och vinden gör att den slås loss från duken och regnar ned. Det blir också trångt. Ännu trängre då duken buktar in. Det gäller att inte komma åt duken. Om duken inte går ned till marken blir det mycket dragigt och kallt när vinden friskar i. Dragfritt blir det inte även om du spänner ned.
Säkert? Hur säkert är det att vakna mitt i natten av en reva i tältet och få sovsäcken blöt. Tvingas packa ihop och trött och kall ge sig iväg i regnet över fjället ett par mil och de översvämmade jokkarna på jakt efter vad? Lite fjällbjörk att elda?

Flera upplevelser av några dagars vind, kyla och regn på kalfjället gör att jag värdesätter mitt rejäla tält mycket.

Hälsar Jan
 
Blåser det tillräckligt

går efter min erfarenhet de flesta tält sönder. Så att välja rätt tältplats är upp till envar, men bara lite omtanke om vad som kan komma senare brukar löna sig.
Bra 4 säsongers tält har kamin! Inte så vanligt i ryggsäcken.....
Fj gör hyfsade tält som fungerar relativt väl. De typer jag brukat höll för normalväder d v s snö och rusk på sommaren och någorlunda starka vindar. Men så var de rejält slagna i så skyddat läge som det gick att finna.
Ett av de största problemen i hård vind är att resa tältet utan att det försvinner från dig. Öva hemma på gräsmattan, vindmaskin och trädgårdsslang går bra att lämna utanför övningen, men tänk på vilken ända var och hur reser du tält som du måste ligga på tills dess du fått ner samtliga bottenpinnarna.....och är beredd att resa tältet.
Den sammanhängande tältmodellen är bra och ger möjlighet till att mista hela skyddet i en vindpust.
 
Jag vill att mitt tält ska klara oväder utan att jag behöver bekymra mig om det ska rämna eller falla ihop. Detta är en stor fördel när man vill vara oberoende av stugor och vill slippa få årets vandring förstörd. I mer otillgängliga områden i Sverige tycker jag det är än viktigare. En vanlig kalfjällsdalgång räcker för att det ska bli starka vindar. Stark väv och pålitliga linfästen är nödvändigt liksom att pinnarna sitter säkert i marken. Yttertält ned till marken är bra. Ett innertält ökar komforten betydligt. Tunneltält och kupoltält är exempel på bra modeller. Det finns även vissa andra utan bågar som är bra.

Undvik att söka råd på fjaderlatt.se där föga realistiska omdömen ges om flortunna tyger och presenningstält och deras användning utan att de testats i sommaroväder på kalfjället.(”inget bombsäkert tält för höga höjder och hårda vindar”, ”tål det mesta som de kan utsättas för under svenska barmarksförhållanden”, det är bara att ”spänna ner duken ”mot marken”, det är bara att packa ihop och flytta om det blåser) Den som vill ha ett normalt fjälltält ges epitetet ”trygghetssökare som vill kunna lita på sitt tält till 100% i alla (även de mest otroliga) väder,”och en som saknar den mentala styrka som påstås krävas för att sluta använda sitt rejäla fjälltält. Likaså påstås vanliga fjälltält ge stora problem med kondens. Liksom att lätt packning är säkrast och att presenningstält inte innebär några komfortförluster.
Vad är ”de mest otroliga väder”? Jag har flera gånger varit med om att andras enkla tält blåst sönder. Mitt trygghetssökartält har dock alltid klarat sig. Jag har flera gånger varit med om vindar som gjort att det inte går att gå rakt fram. Vindstötarna har nästan puttat omkull mig. Inte alls varje år, men tillräckligt många gånger för att vilja ha ett pålitligt tält.
Bara att packa ihop. Är det realistiskt? När man väl somnat har man liten koll på vad som händer. Vindstyrkan ökar och plötsligt kommer en kraftig vindstöt. Att flytta förutsätter också att du vet var gränsen går för ditt flortunna tält. Om du har ett rejält tält kan du lita på att du inte behöver flytta. Flytta på natten med överfyllda jokkar? Förstörd vandring.
Kondens och komfort? Jag har aldrig problem med kondens i innertältet. Yttertältet är lätt att torka av med en trasa innan man packar ihop det. Droppar som ramlar ned rinner av innertältet. Under oväder har jag haft det torrt , dragfritt, rymligt och bekvämt. Kokat te i absiden och myst. Om man spänner sin presenning eller sitt presenningstält mot marken när det blåser mycket ökar kondensen och vinden gör att den slås loss från duken och regnar ned. Det blir också trångt. Ännu trängre då duken buktar in. Det gäller att inte komma åt duken. Om duken inte går ned till marken blir det mycket dragigt och kallt när vinden friskar i. Dragfritt blir det inte även om du spänner ned.
Säkert? Hur säkert är det att vakna mitt i natten av en reva i tältet och få sovsäcken blöt. Tvingas packa ihop och trött och kall ge sig iväg i regnet över fjället ett par mil och de översvämmade jokkarna på jakt efter vad? Lite fjällbjörk att elda?

Flera upplevelser av några dagars vind, kyla och regn på kalfjället gör att jag värdesätter mitt rejäla tält mycket.

Hälsar Jan

Vad var detta? Lättpackarna har ju inte ens hunnit föreslå det du hackar på, låt du var och en bli lycklig på sitt sätt. För att återgå till tråden tror jag att alla etablerade märken funkar på sommaren, säkert en del oetablerade också. Sen är det nog mest en fråga om tycke och smak och inte minst ekonomi. Men vänta bara så kommer hillebanerna;)
 
Det är väl så att ju grönare man är desto bättre tält behöver man. Är man riktigt erfaren och skicklig på att hitta tältplatser och sätta upp tält, och på att hålla modet uppe i motgångar, så duger vad som helst.

Fjällräven är bra. Så bra att det t.o.m. duger åt nybörjare. ;)

Är inte skillnaden mellan 4-säsongs och 3-säsongs att på 4-säsongs går yttertältets duk ner till marken?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vraket 3 säsongstält vintertid? Bo och sova 13
vandrafjäll 3 säsongstält vs 4 säsongstält Bo och sova 10
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Dbang 3 säsongstält på vintern Bo och sova 8
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
flunkan 4-säsongstält Bo och sova 7
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
Tundraman Sovsäcksval.. sommar/vinter Bo och sova 11
rJohansson Sovsäck för Höst, Sommar, Vår Bo och sova 22
AnnaSigridJohansson Hyra stuga sommar Bo och sova 7
username2 Plasma 0 eller Plasma 15 vår/sommar/höst Bo och sova 6
yps Sovsäck sommar? Bo och sova 3
hnz Sovsäck + annat för sommar, tidig höst/sen vår Bo och sova 4
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
k1322 Tält för sommar i europa Bo och sova 10
Chrabban Tält för Abisko - Nikkaluokta i sommar Bo och sova 41
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Arctic Fox Exped Sommar/Vinter. Bo och sova 14
Yogi_sthlm Komforttemp sommar och budgetsäck? Bo och sova 12
harleydavidson sommar sovsäck Bo och sova 0
alphumlan Enmannatält, tvåmannatält? Bo och sova 11
sjohan Komfort temp på sovsäck svensk sommar? Bo och sova 14
johnnied Tält för 1 person Göteborg-Malmö i sommar Bo och sova 8
kmike Tält i kebnekaiseområdet i sommar...? Bo och sova 6
Anarkaplupp Sovsäck - vinter, sommar eller både och??? Bo och sova 14
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.