4 dagar på Bergslagsleden

Jag gick från Ramundeboda till Ånnaboda. Etapperna var c:a 1+3+2+2 mil. Jag utgick från Laxå. Under mitt letande efter gångvägen i anslutning till E20 stannade en bilist och undrade om det var jag som frågat om vägen i kiosken. Det var det, och därmed fick jag skjuts. Turen började 14 på eftermiddagen, därav den korta första etappen.

De officiella etappbladen tycks ha övernattning i bägge ändar - även om jag aldrig skulle vilja övernatta i Ramundeboda eller - än mindre - Ånnaboda (strax innan finns ett fint ställe, dock).
Sixtorp kunde accepteras med tvekan.
Ypperliga läger hade jag vid Bäckelid, en trolsk bäckravin, och Tväggeläten (?) c:a 3 km från Leken (vid E18). Jag använde tält. Utanför rastplatserna såg jag en enda rimlig lägerplats på hela turen!

Vattnet verkade överallt vara klart och av god kvalitet, även om jag tillsatte Micropuur fördetmesta. Bara Tväggeläten hade aningen mörkt vatten, så där filtrerade jag. Man får vara försiktig vid tjärnarna där, det är tvärdjupt.

Det var fattigt med djur. Jag såg massor med älgskit men ingen älg. Två bäverdammar - den nära Sixtorp hade framtvingat en omläggning av leden - men ingen bäver. Dammarna var det nya för mig, turens behållning. Vad de rackarna ställer till med!

Terrängen var mer kuperad än på Östgötaleden och mycket mer än på Sörmlandsleden -
Sörmland är fastlandets näst flackaste landskap. Branta backar ibland, för vilka det varnades på skyltar. Jag gick försiktigt eftersom jag inte hade stavar. Det var också långa sträckor med plank. I det våta vädret är sådana obehagligt hala. Bara några meter före tredje etappens slut halkade jag och satte mig på rumpan. Tyvärr höll jag högerhanden så lågt att den hann före rumpan till marken. Jag ådrog mig därmed mitt livs andra radiusfraktur, min förra var på vänster hand.


Sista etapp gick jag utanför spängerna hela tiden. Man blir skitigare om fötterna och den smutsen i kombination med fotsvett är ingen höjdare. På nästa lågandsvandring tar jag antagligen stavar, men som tidigare blir det låga skor (denna gång New Balance Ndurance). Min erfarenhet är nämligen att om jag sätter mig på rumpan slår jag inte i med händerna, efersom jag inte släpper stavarna.


Nu längtar jag söderut, till bergen. Stygga snö - dö!
 
Trist med skadan, hoppas du läcker väl!

Spängerna på Bergslagsleden kan vara ruskigt snorhala, men en klar utmaning att cykla på. :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
jellev 3-4 dagar på vintern? Vandringsleder 3
David Kilström Förslag på vandringar 5-7 dagar Vandringsleder 0
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
BeatriceK Camino Francés på 23 dagar Vandringsleder 12
Tordnado 10 mil på tre dagar i Skåne Vandringsleder 5
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
Erik Tholén Fyra-fem dagar i Härjedalen? Storvigeln eller Skarsfjället. Vandringsleder 8
Depay Vandra/fiska två dagar längs Berslagsleden/kilsbergen Vandringsleder 1
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Ldf 2 dagar, 1 natt max 2h från Falun, max 2h från Stockholm..? Vandringsleder 5
Nosse Vandra 2-3 dagar själv, när det finns så mycket skrämmande folk? Vandringsleder 29
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Joakimlejon Nybörjare i Göteborg vill ut o fiska ett par tre dagar Vandringsleder 3
Tiran Vandring 4-5 dagar, lätt att ta sig från Göteborg? Vandringsleder 12
bornholmer 3 dagar/2 overnattningar rundslinga Vandringsleder 4
Fawkes 3 dagar, vildmarksleden. Hjälp mig! Vandringsleder 4
Nysis 3-4 dagar vandring april-maj. Var? Vandringsleder 3
arfsnarf Vandringstips tre dagar kring Stockholm Vandringsleder 7
UnderEnTarp Sörmlandsleden ett par dagar i juni! Vandringsleder 6
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
vandrarmårten 3 dagar i södra/mellersta sverige? Vandringsleder 9
shadowfire 3-4 dagar runt Helags/Gåsen Vandringsleder 12
Aronbaron 3 dagar i grövelsjön - förslag? Vandringsleder 0
larrebar led lämplig för 4 dagar i november Vandringsleder 5
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
camoscio Slutvandrat även på låglandet? Vandringsleder 24
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Västerås AT Tredagars rundslinga med boende på vandrarhem? (Mellansverige) Vandringsleder 5
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Samariaravinen på Kreta med barn? Vandringsleder 3
igs Sadelinleden på Åland Vandringsleder 2
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
pajaflow Vandrat på Ven Vandringsleder 5
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Nosse Ta med hunden på helgs turen? Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Grimmer Fördelningen väg/stig på Skåneleden Vandringsleder 5
SimonLindberg Sova i stugan på Vaktarekullen vintertid Vandringsleder 1
THQSTsimon Tipps på Ställen för kort Vintervandring Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.