3 säsongstält vs 4 säsongstält

Hejsan, jag äger idag ett Bergans Compact Light (3) tält som är klassat till ett 3 säsongstält. Jag har tältat med det i väldigt hård vind och i väldigt mycket snöfall. Det var en tiodagarstur Abisko-Nikka med vindar uppemot 25 m/s och det snöade massor. Jag gjorde stora vindmurrar, vissa nätter dubbla + att jag grävde ner tältet en bit. Jag tycker tältet fungerade mycket bra och jag var väldigt nöjd hela skidturen.
Men nu till frågan då jag verkligen fastnat för vinterturer, bör jag skaffa ett 4 säsongstält ? eller kan jag känna mig säker i mitt Bergans Compact Light (3) ? Jag själv tycker ju att det klaradet hård vind galant, och jag fick väldigt lite kondensproblem. Att jag slapp kondensproblemen kan ju bero på att det blåste så mycket.
 
Vinter eller inte handlar inte främst om vindtålighet utan om hur ventilationen funkar när det ligger snö en halvmeter upp på tältsidorna. På ett 3-säsongerstält används glipan mellan tältduken och marken för att skapa ventilation och om den sätts igen av snö fallerar ventilationssystemet. På ett 4-säsongerstält går tältduken ner till marken och ventilationen funkar oavsett snömängd (inom rimliga gränser...). Du slipper också få snö direkt mot innertältet...
 
Tältet funkar bra men du kan alltid förstärka det

Har samma tält och det funkar bra.
Om du är orolig kan du förstärka tältet
Själv har jag bytt tältstänger till DAC och bytt tältlina.

1. För att förstärka tältet kan du köpa extra tältstänger och köra dubbelt, du kan ju köpa samma som Hilleberg använder, DAC Featherlite NSL, sen kan du välja mellan 8, 9 eller 10,25 mm.
+ Bra att ha reservdelar ifall olyckan är framme.
2. Du kan alltid sy dit stormmattor/snökjol med lämpligt material. Behövs inte men vissa gillar det, speciellt i Norge.
3. Köpa extra tältpinnar som funkar bättre för snö.
4. Byt till starkare och synligare tältlina. Att ha extra snöre är aldrig fel.
5. Du kan fästa eller sy reflexer på tältet eller linorna för bättre synlighet.

Tältet funkar bra i Sverige året runt, men kanske inte om du ska till Himalaya. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Har samma tält och det funkar bra.
Om du är orolig kan du förstärka tältet
Själv har jag bytt tältstänger till DAC och bytt tältlina.

1. För att förstärka tältet kan du köpa extra tältstänger och köra dubbelt, du kan ju köpa samma som Hilleberg använder, DAC Featherlite NSL, sen kan du välja mellan 8, 9 eller 10,25 mm.
+ Bra att ha reservdelar ifall olyckan är framme.
2. Du kan alltid sy dit stormmattor/snökjol med lämpligt material. Behövs inte men vissa gillar det, speciellt i Norge.
3. Köpa extra tältpinnar som funkar bättre för snö.
4. Byt till starkare och synligare tältlina. Att ha extra snöre är aldrig fel.
5. Du kan fästa eller sy reflexer på tältet eller linorna för bättre synlighet.

Tältet funkar bra i Sverige året runt, men kanske inte om du ska till Himalaya. Lycka till!

Och hur mycket kostar det?
 
Och hur mycket kostar det?

Det beror på vad du vill förstärka/förbättra och på vad du har sedan tidigare samt vill betala.

men en snabb uträkning:

1. Tältstänger: 22st tältstänger (olika varianter) + plupp+gummiband till blir 22x 3,9€ = ca 900kr för DAC.
2. 8,9€ eller 9,4€ om du ska ha tältbottentyg, 6,9€ kr/m för silnylon
Då tyget är 150cm brett och stormattor är väl runt 20-30 cm so borde väl ca 2-3m tyg räcka dvs 2x9,4£= 200kr
3. Tältpinnar, beror på vad du vill ha för variant, 149-300kr?
4. Bra tältlina kostar 0,6€/m så 25m blir runt 150kr.
5. reflexer, ca 20kr för typ reflextejp.

Så från 1200-1500kr så har du dubbla, samma om inte starkare tältstänger som tex. Hilleberg, stormkjol, starkare lina, och fler och bättre tältpinnar.

Själv köpte jag tältet för ca 2500kr. Jag tycker att saker ska kunna modifieras och förbättras, samt att tält inte ska behöva kosta mer än 4000kr.
Lycka till.
 
Till snötältning är snöpåsar, vintertältpinnar rätt bra. Typiska DIY projekt, 4 eller 6 mm plywood kan även brukas till spisunderlägg, skärbrädor, skrivskivor, grävhjälpmedel etc.

Extra ventilation kan oxså DIYas.

Vid längre turer är kamintält att föredra då det går att torka i dem utan att behöva frysa och avisa tvätten först.
go tur
 
Det beror på vad du vill förstärka/förbättra och på vad du har sedan tidigare samt vill betala.

men en snabb uträkning:

1. Tältstänger: 22st tältstänger (olika varianter) + plupp+gummiband till blir 22x 3,9€ = ca 900kr för DAC.
2. 8,9€ eller 9,4€ om du ska ha tältbottentyg, 6,9€ kr/m för silnylon
Då tyget är 150cm brett och stormattor är väl runt 20-30 cm so borde väl ca 2-3m tyg räcka dvs 2x9,4£= 200kr
3. Tältpinnar, beror på vad du vill ha för variant, 149-300kr?
4. Bra tältlina kostar 0,6€/m så 25m blir runt 150kr.
5. reflexer, ca 20kr för typ reflextejp.

Så från 1200-1500kr så har du dubbla, samma om inte starkare tältstänger som tex. Hilleberg, stormkjol, starkare lina, och fler och bättre tältpinnar.

Själv köpte jag tältet för ca 2500kr. Jag tycker att saker ska kunna modifieras och förbättras, samt att tält inte ska behöva kosta mer än 4000kr.
Lycka till.


Det hela låter ju kanon. Var köper du "1. Tältstänger: 22st tältstänger (olika varianter) + plupp+gummiband till blir 22x 3,9€ = ca 900kr för DAC "
Och vad är plupparna och gummibanden för något? är det hylsorna som stängerna sitter fast i ? Köps de på samma ställe.

Kanon om jag slipper köpa ett vintertält, rejäla snöpinnar har jag tillverkat redan. Jag hade med de på min senaste tur och de fungerade mycket bra.
 
Det hela låter ju kanon. Var köper du "1. Tältstänger: 22st tältstänger (olika varianter) + plupp+gummiband till blir 22x 3,9€ = ca 900kr för DAC "
Och vad är plupparna och gummibanden för något? är det hylsorna som stängerna sitter fast i ? Köps de på samma ställe.

Kanon om jag slipper köpa ett vintertält, rejäla snöpinnar har jag tillverkat redan. Jag hade med de på min senaste tur och de fungerade mycket bra.

Jag köpte sakerna på extremtextil.de. Jag hade strul när jag körde VISA första gången, har sedan kört paypal.
http://www.extremtextil.de/catalog/Accessories/Tent-poles:::23_100.html

Jo det var hylsorna (DAC NSL Round cap) som håller fast det elastiska bandet i tältstången, det finns också där. 6x1,2€=7,2€.
Jag körde elastiska bandet som kostade 6kr/m, här. Tror jag beställde 10m men behövde sedan kanske bara 5m? minns inte.
Om du ska köra ha tältstänger DAC Featherlite NSL, så glöm inte att du ska ha 3 varianter.
16x segment center piece
3x segment, endpiece with insert entry
3x segment endpiece w. insert
Lycka till.
 
Det är ju det där med ventilationen.

Jag har ett vintertält som har ventilationen upptill, och jag vet att den är bra i alla väder.

Hade jag haft ventilationen nertill, och snö som täcker för den så hade jag inte vågat elda med fotogenkök inne i tältet. Nu finns det ju folk som säger att man aldrig ska elda inne i tältet, men dessa personer har kanske aldrig vintertältat. Är man sjåpig så kan man ju alltid elda i absiden, men det skulle inte heller kännas bra utan fullgod ventilation.

Med detta sagt så har jag faktiskt vintertältat med just ett Bergans Compact Light 3, och det funkade helt okej. Hyfsat stor absid, plus ventilation placerad lite högre upp gör ju att det funkar. Jag fick dock några hål i tältduken efter några års användning (inte pga eldandet), plus att jag aldrig gillat det pga låg takhöjd så jag slängde det.
 
Jag köpte sakerna på extremtextil.de. Jag hade strul när jag körde VISA första gången, har sedan kört paypal.
http://www.extremtextil.de/catalog/Accessories/Tent-poles:::23_100.html

Jo det var hylsorna (DAC NSL Round cap) som håller fast det elastiska bandet i tältstången, det finns också där. 6x1,2€=7,2€.
Jag körde elastiska bandet som kostade 6kr/m, här. Tror jag beställde 10m men behövde sedan kanske bara 5m? minns inte.
Om du ska köra ha tältstänger DAC Featherlite NSL, så glöm inte att du ska ha 3 varianter.
16x segment center piece
3x segment, endpiece with insert entry
3x segment endpiece w. insert
Lycka till.

Tusen tack för all hjälp. Vet du om 10,25 mm stänger passar i kanalerna och plasthylsorna på tältet ? Tror du att det finns någon nackdel att köra med så grova ?. Det blir iallafall nya stänger samt nya stormlinor.
 
Det är ju det där med ventilationen.

Jag har ett vintertält som har ventilationen upptill, och jag vet att den är bra i alla väder.

Hade jag haft ventilationen nertill, och snö som täcker för den så hade jag inte vågat elda med fotogenkök inne i tältet. Nu finns det ju folk som säger att man aldrig ska elda inne i tältet, men dessa personer har kanske aldrig vintertältat. Är man sjåpig så kan man ju alltid elda i absiden, men det skulle inte heller kännas bra utan fullgod ventilation.

Med detta sagt så har jag faktiskt vintertältat med just ett Bergans Compact Light 3, och det funkade helt okej. Hyfsat stor absid, plus ventilation placerad lite högre upp gör ju att det funkar. Jag fick dock några hål i tältduken efter några års användning (inte pga eldandet), plus att jag aldrig gillat det pga låg takhöjd så jag slängde det.

När jag bränner på med köket gör jag det i Absiden och om möjligt dörren ut fullt öppen för maximal ventilation. Och som du säger så har Bergans Compact Light 3 sina ventilationer högst uppe på tältet.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.