Fästen för lowrider

Vad tror ni om att göra "egna" fästen för lowrider, dvs borra och sen sätta in en expander i hålet. Har varit och pratat med Binni på Cykloteket, vilket jag nu bokat tid för att få gjort där. Håller det tror ni?
(Har en cromoly stålram) Ska även göra extra hål för fler dryckeshållare, bland annat på undersidan av ramen..
 
Vad tror ni om att göra "egna" fästen för lowrider, dvs borra och sen sätta in en expander i hålet. Har varit och pratat med Binni på Cykloteket, vilket jag nu bokat tid för att få gjort där. Håller det tror ni?
(Har en cromoly stålram) Ska även göra extra hål för fler dryckeshållare, bland annat på undersidan av ramen..

Om du ska göra hål i framgaffeln eller ramen så gäller det att det görs på rätt sätt. Det är bättre att lämna det till någon som vet än att försöka borra själv. Görs det på rätt sätt så kommer det att hålla. Jag har sett fästen som är gjorde i efterhand som håller men har även sätt fästen där sidorna spricker. Det funkar inte heller att göra fästen i alla ramar och gafflar. Det gäller att materialet är tillräckligt starkt för att det ska hålla. Fästet kanske håller men inte stället där det är fäst till ramen/gaffeln.

Ger de någon garanti på arbetet?

/Stellan
 
Hmm tack för det snabba svaret. Ska kolla det där med garantin, de har tydligen gjort en hel del sånt tidigare så hoppas de kan sina saker, vill självklart inte att det spricker runt hålet och därtill.
Men stålramen borde va tillräckligt stark va?
 
Hmm tack för det snabba svaret. Ska kolla det där med garantin, de har tydligen gjort en hel del sånt tidigare så hoppas de kan sina saker, vill självklart inte att det spricker runt hålet och därtill.
Men stålramen borde va tillräckligt stark va?

Det är alltid bra att kolla garantin innan man börjar svetsa och borra i ramen. Min ram är borrad och svetsad några gånger men den saknar även garanti. Cykelbutik gav ingen garanti på den men väl ett ordentligt nedsatt pris så jag ska inte klaga.

En stålram borde hålla om inte tjockleken på rören är för tunna. Det finns ramar av stål där man använder extra tunna rör för att minska vikten och då blir det kanske en för stor belastning med nya fästen. Det gäller även att arbetet blir väl gjort men har de erfarenhet av det sedan tidigare så borde det funka.

/Stellan
 
ok ska kolla med de ordentligt vad de tror om ramen, har ingen garanti på ramen då det är en beggad cykel (en marin muirwood troligen).
Undrar främst om själva anordningen håller? Dvs det blir ju inte gängat i ramen så att säga.
 
Det finns ju ram och gaffelfästen som skall hårdlödas respektive svetsas till ramen/gaffeln. Alla som har en svets kan nog inte svetsa i tunnstål kan man ledigt anta.
Men en som vet vad han gör och kan metodiken kan fästa mycket på en lätt cykel så att den kan bli riktigt tung... Gänga brukar man bara kunna göra i gaffeländar, om där finns plats.
 
jo men här är det inte tal om att svetsa utan enbart borra och sedan i med en liten "expander" som då i sin tur är gängad, det är detta som jag undrar håller för kraftiga påfrestningar..
 
Lowriderfästen

Eagleeye, hälften rätt! Tyvärr hoppar metallblecket så småningom ur slangklämman när du kört över några gupp. Man får även rejäla märken i gaffeln om man spänner klammern tillräckligt hårt. Ett mysterium att Ortlieb inte säljer ordentliga fästen. Som jag skrivit varje år vid den här tiden är en vanlig slangklämma, gärna rostfri och bred med en bit mjuk plåt virat runt som fäste för bulten och en bit hårt läder som skydd för lacken, bäst och är billigast! Placera bulten med en hex-skalle innanför och ut genom plåten så kan ni enkelt demontera lowridern/frampakethållaren.
Vill ni ha snabba svar använd "sök"!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.