Sommarvandring

Hej på er!
Tänkte fjällvandra i sommar men är lite osäker på vad man ska packa med sig. Vad är det egentligen för utrustning som är ett måste? Jag har tält och gasolkök, men känner mig väldigt osäker på resten. Vad behöver man egentligen i klädväg t.ex.? Nån som har bättre koll än jag?
 
sök

om du söker här på forumet kommer du hitta många utrustnings och packlistor.
annars beror det på hur mycket du fryser o orkar bära.

/Rasmus
 
Sök på packlista, utrustningslista mm. så hittar du som sagt flera inlägg.

Bär inte för tungt, ta inte med för många bra att ha saker, kanske en ny sak kan ersätta tre andra osv.

Tänk igenom olika situationer som kommer att uppstå, eller till och med prova praktiskt. Alltså slå upp tältet, laga middag, diska, gå på toaletten, tvätta sig, gå och sova mm.

Skriv kanske en lista och lägg ut här så kommer alla vi självutnämda experter att hacka på den.

Planeringen är halva nöjet :)

/Ulf
 
Haha, tackar för tipsen. Det där med att provtälta vekar festligt. Vet inte om man vågar sig på att lägga ut en lista med så många inbitna friluftsfanatiker samlade på ett och samma ställe redo att hacka på en! Men det är klart att planerar man att själv bli en så får man väl se om man klarar testet;)

Men jag funderar lite på hur varma kläder man kan tänkas behöva. Jag ska vandra i Jämtlandsfjällen i början av augusti en vecka. Vädret är ganska instabilt uppe på fjällen, va?
 
Ta med ett ullunderställ och en dunväst att ha som förstärkningsklädsel.
Ta även med ett par handskar/vantar samt en mössa.
En bra grundregel är att man ska kunna ha alla kläder i packningen på sig samtidigt.
Med andra ord kan man om det blir kallt även ta på sig regnstället.

Fryser man ändå så är det bara att röra på sig för att hålla värmen eller krypa ner i sovsäcken.
M.a.o ska det mycket till om man ska frysa ihjäl oavsett hur kallt det blir.
 
Men jag funderar lite på hur varma kläder man kan tänkas behöva. Jag ska vandra i Jämtlandsfjällen i början av augusti en vecka. Vädret är ganska instabilt uppe på fjällen, va?

Det kan vara ganska småkallt ibland, kanske du inte behöver oroa dig för minusgrader i början på augusti i Jämtland... men det kan säkert förekomma.
Jag brukar själv ha med ett superunderställ och en fleecejacka som förstärkningsplagg. Vidare t-shirt, byxor med zip-off ben och en allvädersjacka (gore-tex). En mössa och ett par handskar är också bra.
Jag har inte bommulskläder, det är klart att du inte behöver köpa massor med syntetunderställ och sånt för att vandra Jämtlandstriangeln och bo i stugor. Men bor man i tält en vecka vill man ha kläder som torkar snabbt.


Det viktigaste enligt mig och många andra är vad du har på fötterna, för det är dom som ska bära dig hela vägen.

/Ulf
 
Har läst en del artiklar om väderförhållandena på helags och sylarna här på sidan och insett att det tydligen kan vara väldigt varierande väder. Det låter smart med lager-på-lager tanken. Plagg som inte värmer så mycket var för sig kanske kan göra det tillsammans.:)

Kan tänka mig att det är viktigt med skorna. Men man vill ju inte traska runt i ett par vinterskor om det blir riktig hetta, men samtidigt kan man ju inte veta om det blir skitkallt nån dag...?

Är det förresten typ bara naturkompaniet som säljer vandringsutrustning?
 
Tänk på att mycket av det du säkert redan har hemma går att använda även som vandringsutrustning.

Titta lite på olika utrustningslistor här på utsidan och försök hitta grejor som du redan har som är användbara.

Angående kläder så försök undvik bomull eftersom det lätt blir blött och i det tillståndet värmer det inte ett dugg. Dessutom torkar bomull sakta.

Vad du ska ha på fötterna är vanskligt att säga eftersom det beror på dig själv. Jag kör bara med vanliga joggingskor med meshovansida eftersom jag blir blöt oavsett skodon (fotsvett) och eftersom joggingskorna torkar fort så använder jag hellre såna än stövlar eller kängor.

Om du har möjlighet att besöka loppisar eller myrorna eller liknande så passa på att kolla om dom har saker som du saknar. Du kan lätt hitta fina grejer till rena vrakpriser.
 
Det där med att provtälta vekar festligt.

Jag drar alltid upp tält och hela sk**en på någon gräsmatta i närheten av där jag bor innan jagåker iväg på sommarens långtur. Över en helg kan kman klara sig utan många delar, på långturer blir det jobbigt om t ex något så simpelt som tamojen ligger hemma, eller att man glömt all tältspik...
Så de skratten som kan komma tar jag lätt på, å andra sidan har jag bott nästan 20 år på samma ställe så "idioten med tältet" är väl ett sommartecken...
Det bjuder jag på!

Lycka till!
 
Underställ, vatten- och vindtät jacka, någon fleece eller liknande samt tunn mössa och handskar. Och extrakläder efter styrka och hygien. Med två uppsättningar snabbtorkande underkläder kan man känna sig rätt fräsch i en vecka om man sköljer och torkar ett set varje dag.
 
Packa inte mer än du behöver, som så många andra sagt, använd trelagersprincipen och klä på dig på rasterna, provät maten du packar ner så att den är ätbar, vandra i ditt eget tempo och titta in på www.natursajten.se :)

// Jocke
 
Det är lätt att så här i mars bara fokusera på att kläderna ska värma, men ärligt talat kan det ju vara stekhett i fjällen i augusti, och då är det inte heller så dumt att ha med sig något tunt i bomull, samt ordentligt med solskydd. Zipoffbrallor är bra, så slipper man släpa med sig både shorts och byxor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.