Några frågor om Sarek

Efter ett antal vandringar känner jag att jag har vuxit ur de tillrättalagda lederna och börjat söka mig utanför dem. Nu lockar ju förstås Sarek, men av diverse anledningar vill jag gärna ha litet mer detaljer. Det här kanske har frågats tusen gånger förr, men det är svårt att hitta bland alla träffar på Sarek, så jag frågar igen:

1) Är det mycket blockstenstensterräng någonstans längs vägen från Kisuris, genom Ruotesvagge och Pastavagge till Rinim?

2) Det står att vaden normalt inte är svåra, men kan bli det vid högt vattenstånd. Vad innebär "svåra"? Djup, bredd, ström, botten, sikt? Är det värre vattendrag i Sarek än i övriga fjällen?

3) Hur mycket betyder psyket och anpassningsförmågan för chansen att ta sig fram hela vägen?

4) Vi har ovannämnda väg som förslag, eftersom den verkar vara den minst svåra om man vill gå rakt igenom hela Sarek. Är den det? Det går ju även att gå på Kungsleden och ta en avstickare till Skierfe och runt bergen i det området, men jag tycker att det känns mer spännande att gå inne bland de höga bergen. Är det så eller är Skierfetrakten spännande nog?

5) Om inte Sarek funkar för oss, finns det andra ställen med lika dramatisk natur, vid sidan av allfartsvägarna, utan för mycket blockstensterräng och svåra vad? Eller är det här orimliga krav?
 
Efter ett antal vandringar känner jag att jag har vuxit ur de tillrättalagda lederna och börjat söka mig utanför dem. Nu lockar ju förstås Sarek, men av diverse anledningar vill jag gärna ha litet mer detaljer. Det här kanske har frågats tusen gånger förr, men det är svårt att hitta bland alla träffar på Sarek, så jag frågar igen:

1) Är det mycket blockstenstensterräng någonstans längs vägen från Kisuris, genom Ruotesvagge och Pastavagge till Rinim?

2) Det står att vaden normalt inte är svåra, men kan bli det vid högt vattenstånd. Vad innebär "svåra"? Djup, bredd, ström, botten, sikt? Är det värre vattendrag i Sarek än i övriga fjällen?

3) Hur mycket betyder psyket och anpassningsförmågan för chansen att ta sig fram hela vägen?

4) Vi har ovannämnda väg som förslag, eftersom den verkar vara den minst svåra om man vill gå rakt igenom hela Sarek. Är den det? Det går ju även att gå på Kungsleden och ta en avstickare till Skierfe och runt bergen i det området, men jag tycker att det känns mer spännande att gå inne bland de höga bergen. Är det så eller är Skierfetrakten spännande nog?

5) Om inte Sarek funkar för oss, finns det andra ställen med lika dramatisk natur, vid sidan av allfartsvägarna, utan för mycket blockstensterräng och svåra vad? Eller är det här orimliga krav?

1) Nej knappast. Pastavagge är lite stenig men definitivt inte svår. Ruotesvagge är till största delen mycket lättgången.

2) Det kan vara en av faktorerna, flera eller alla på en gång. Nej vattendragen i Sarek är inte värre än på annat håll. Skillnaden är att du som regel inte har något val, du måste vada en del jokkar för att ta dig fram. En skillnad kan iofs vara att det är flera glaciärjokkar, som får mer vatten i varmt väder, till skillnad mot regnvattensjokkar som stiger i busväder.

3) Det viktigaste är att inte ha för bråttom. Har du bara marginal för att slå läger och vänta ut dåligt väder eller högt vattenstånd så tar du dig nog fram. De dalar du talar om är långt ifrån öde under säsong, så skulle du behöva hjälp finns det andra där.
 
Det finns ganska många böcker om vandring i Sarek numera, den senaste "Vildmarksvandring i Sarek " kom förra året. Med lite planering kan man välja om man vill göra det mera eller mindre svårt för sig.
 
1) Är det mycket blockstenstensterräng någonstans längs vägen från Kisuris, genom Ruotesvagge och Pastavagge till Rinim?

Det är bara i Pastavagge är lite stenig terräng. Jag gick där förra sommaren med min mamma, 60+, och hon hade inga större problem. Fick hjälpa henne upp för några raviner och över en del vad, men inga större bekymmer. Räkna dock med att det tar minst dubbelt så lång tid, än vad ni gjort när ni gått på led.

2) Det står att vaden normalt inte är svåra, men kan bli det vid högt vattenstånd. Vad innebär "svåra"? Djup, bredd, ström, botten, sikt? Är det värre vattendrag i Sarek än i övriga fjällen?

Sikten är i princip alltid lika med noll, då det är glaciärvatten. Det svåraste vadet är i början av Routesvagge, men går ni över Kisuris slipper ni det. Finns en hel del snöbryggor man kan gå över, men man får ibland leta långt upp mot berget för att hitta dem. Prata med folk ni möter!

Då det i princip inte finns några broar i Sarek, så blir det en hel del vad. Ta med sandaler och stavar.

3) Hur mycket betyder psyket och anpassningsförmågan för chansen att ta sig fram hela vägen?

I Routesvagge lär ni inte få några problem. Fint med tältplatser, grönt och gott om stigar att följa. Rätt mycket folk också. Annat är det i Pastavagge, som är mer högalpin miljö, men glaciärer, snöfält och flertalet vad. Gå inte ut på glaciärerna, inte ens ett fåtal meter!!! En man omkom på en an glaciärerna där för två år sedan.

Du behöver inget psyke mer än normalt för att gå i Pastavagge. Men ta gott om tid på dig och vila någon dag också. Att gå in i Pastavagge i skitdåligt väder är ingen höjdare.

4) Vi har ovannämnda väg som förslag, eftersom den verkar vara den minst svåra om man vill gå rakt igenom hela Sarek. Är den det? Det går ju även att gå på Kungsleden och ta en avstickare till Skierfe och runt bergen i det området, men jag tycker att det känns mer spännande att gå inne bland de höga bergen. Är det så eller är Skierfetrakten spännande nog?

Ja, med tanke på att du möter folk hela tiden också. Jag har gått på andra ställen i Sarek och inte mött någon på flera dagar.

5) Om inte Sarek funkar för oss, finns det andra ställen med lika dramatisk natur, vid sidan av allfartsvägarna, utan för mycket blockstensterräng och svåra vad? Eller är det här orimliga krav?

Det skulle vara norr om Kebnekaise, men där är det mer stenigt.

Kolla mina bilder på: http://www.viktorjonsson.se/foto/main.php?g2_itemId=55
 
1) Är det mycket blockstenstensterräng någonstans längs vägen från Kisuris, genom Ruotesvagge och Pastavagge till Rinim?
Denna fråga har du redan fått utförliga svar på.

2) Det står att vaden normalt inte är svåra, men kan bli det vid högt vattenstånd. Vad innebär "svåra"? Djup, bredd, ström, botten, sikt? Är det värre vattendrag i Sarek än i övriga fjällen?
Njaa... De flesta vattendragen är bara att traska över. En del måste man söka upp- eller nedströms för att hitta ett lämpligt ställe. Oftast hittar man det nedströms där vattnets hastighet saktar av och ofta delar upp sig i flera armar. Något enstaka vad kan ibland bli riktigt besvärligt. Om det känns otäckt är tumregel nummet 1 att slå läger och genomföra vadet på morgonen då vattenflödet är mindre. Ibland betydligt mindre.

3) Hur mycket betyder psyket och anpassningsförmågan för chansen att ta sig fram hela vägen?
Svår fråga. Vana vid fjällväder och mygg, t ex underlättar. Prestationskrav i form av hastighet och längd försvårar. Jag är helt övertygad om att det blir som man tror. Intala er själva att ni kommer att få en ljuvlig tur och ett fantastiskt äventyr. Var beredda på dåligt väder och tidvis regn. Ta med bra myggmedel.

4) Vi har ovannämnda väg som förslag, eftersom den verkar vara den minst svåra om man vill gå rakt igenom hela Sarek. Är den det? Det går ju även att gå på Kungsleden och ta en avstickare till Skierfe och runt bergen i det området, men jag tycker att det känns mer spännande att gå inne bland de höga bergen. Är det så eller är Skierfetrakten spännande nog?
Ert turförslag är mycket bra. Jag gick samma väg med min överviktiga storasyster (56 år). Vi gick långsamt (snitt 2 km / timme) men hade å andra sidan inga andra förväntningar, så det blev en fantastisk tur.
OM ni stöter på problem så är det med stor sannolikhet i Pastavagge. Någon gång kan ett par jokkar där vara lite besvärliga. Oftast lyckas man dock passera dem på snöbryggor eller på glaciärens nederkant om de inte ser vadbara ut. Jag har vandrat i Sarek MÅNGA gånger och minst hälften av gångerna har jag passerat Passtavagge. Jag har ALDRIG behövt vända pga besvärligt vad. Jag har tvingats leta länge och noga och följt vattendrag både upp- och nedströms innan jag hittat en möjlighet, men det har alltid lyckats. MEN - jag är medveten om att så kommer det inte alltid att bli.
Det finns ett färdalternativ till som jag anser vara lika lätt som genom Pastavagge. Det är att ta sig igenom Snavvavagge (lite kämpig klättring, men inte svår) och sedan ner i Rapadalen. Följ den söderut längs selet och sikta sedan upp mot Vassjalåpptå. Håll höjd och vandra fram till Skierfe. Sedan kan du ju välja att gå mot Saltoluokta eller Kvikkjokk.
Och du - Skierfe är INTE nog. Det är visserligen Sveriges vackraste utsiktsplats. Men den överväger inte på långa vägar en lång vandring genom Sareks dalgångar.

5) Om inte Sarek funkar för oss, finns det andra ställen med lika dramatisk natur, vid sidan av allfartsvägarna, utan för mycket blockstensterräng och svåra vad? Eller är det här orimliga krav?
Fel ställd fråga! Det är klart att Sarek funkar! Ni kommer att få en fantastisk upplevelse. Jag tror att de flesta förstagångsvandrare i Sarek blir överraskade av hur fantastiskt lättvandrat det är och hur många helt underbara tältplatser där finns.

Skulle du - mot förmodan - bestämma dig för att det inte blir Sarek, så är trots allt svaret ja på din sista fråga. Men vilka alternativen är tar jag inte upp nu.

God tur!

HåkanF
 
Tack för alla bra svar! Nu är jag verkligen inspirerad att gå där! Men om man inte kan dricka vattnet, vad dricker man då? Det finns väl bäckar med fräscht vatten också?

Viktorjonsson: Vilka vackra bilder!

Vi hade som ett alternativ att gå i dalen precis bakom Kebnekaise, vad den nu hette, och ett av passen i trepassleden till Tarfala, men jag tvivlar på att det är lättare än Sarek? Vi gick Dürlings led ned från Kebnekaise förra året, och det var ju rätt stenigt, och efter vad vi hörde verkade det likadant i de andra dalarna.

Majjen: Menar du att det är ett alternativ att gå i Rapadalen om man inte kommer fram i Pastavagge? Jag trodde det var rätt svårt att komma fram där, men man kan alltså komma förbi om man går uppe på berget ovanför i stället? Det var bra att veta, för det är ju litet surt att behöva vända och gå samma väg tillbaka. Kommer man alltså upp på berget? Det ser brant ut på min karta.
 
I trakten av Alep Vassjajågåsj är det inga problem att ta sig upp. Väl uppe kan du välja att gå ganska nära dalen eller följa Vassjavagge in och sedan svänga mot SO, förbi Abbmojavrre (bra tältplats) och vidare till Skierfe.
OM ni väljer denna väg, så får ni inte missa att stanna till i slutet av Snavvavagge - på väg ner i Rapadalen - och titta på älgarna nere i selet. Nästan 100 % chans att nu ser dem om ni tar er tid att stanna ett tag. Uppe i Snavvavagge, på udden som sticker ut i sjön, finns en av Sareks vackraste tältplatser enligt mitt förmenande. Utsikten från Låddepakte går inte heller av för hackor.
Det finns så mycket... Svårt att välja...

HåkanF

PS Återigen - OM du väljer Rapa istället för Pasta, då ska du absolut läsa följande text:
http://www.utsidan.se/blogs/majjens/12041.htm
 
Senast ändrad:
Några kommentarer angående vaden:

Håller med Majjen om att det nog framförallt kan vara i Passtavagge som vaden ställer till problem. Speciellt jokken som rinner ned från Skájdásjvágge har jag upplevt som mycket strid (och då spelar det ingen roll att den är ganska smal) - förra året vågade vi inte gå över den förrän efter en natts väntan. Detta är väl också i linje med tipsen om att se till att ha gott om tid - man vill ju inte chansa!

Ni kan nog också uppleva Tjågnårisjågåsj, som ni passerar strax efter Skarja som besvärlig - jag har vadat den två gånger och vid båda tillfällena valde vi att ta den nere vid utflödet till Rapaälven, där jokken delar upp sig i några fåror och blir mindre strid, och inte vid stigen. Det finns också en snöbrygga som man kan gå över om man törs - men det beror ju på när man går på säsongen - senast jag passerade (i augusti) var bryggan helt borta.

Själv tycker jag ju att det är rysligt otrevligt att vada i sandaler - OK, det går väl an om det är en solig dag och man är överhettad ändå - men att i regnrusk och blåst kavla upp byxbenen och sänka ned fötterna i iskallt vatten det är inte min melodi! Därför skulle jag råda er att fundera över alternativa lösningar som Cooverboots - eller regnbyxor fastspända över kängorna. Här är en tråd med lite matnyttig info.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
skral Några frågor inför kungsleden Fjällvandring 3
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.