Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare)

Hej! Ny på sidan så bear with me :)

Det är som så här, jag och sambon gjorde vår första tur förra året till Jotunheimen. En väldigt trevlig upplevelse så nu i år har vi bokat tåg upp till Nikkaluokta den 12:e Augusti för en veckas äventyr med ett kompispar som också är relativt nya på detta.

Vi skulle uppskatta alla sorters tips som man kan behöva ha med sig upp till kebekaisemassivet!

Nu kanske ni blir lite irriterade och undrar varför jag inte bara söker bland gamla tråder ("det finns ju en uppsjö!")! Men har blivit en helomvändning i planeringen då det har kommit in en bebis i en av magarna! Så vi har sadlat om till stuga (kebnekaise fjällstation) istället för tält och kommer då ta det lite lugnare än övriga oftast gör! Därav ny tråd :)

Vi planerar att gå sträckan nikkaluokta - keb för att utgå därifrån under veckan sen gå tillbaka samma sträcka när tåget ska ta oss hemåt. Vi söker tips och tricks då för dagarna där emellan. Vi vill givetvis försöka nå toppen till trots en gravid.

Finns det förnödenheter att köpa på station eller måste allt medtagas från start? Är priserna rimliga? Frågorna är många men jag tänker att jag släpper det här så ställer jag gärna fler frågor om man lyckas få några svar.

Med vänlig hälsning
Thomas
 
På Fjällstationen finns allt möjligt att köpa. Titta på STF's hemsida. Det är förstås dyrare än i stan, men så är det ju inte i stan heller. I vilken vecka är magen när det är dags?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Jag har gått sträckan Nikkaluokta till keb många gånger och några gånger även haft med mig förstagångsvandrare. Ett tips från mig är att fundera på att ta helikopter till stationen eller att låta ev. tung packning gå med helikoptern. Har ni inte allt för många dagar på er att gå dagsturer så finns det mycket finare turer i området än approachen till keb som är lång om man inte är en van och/eller snabb vandrare.

Kebnekaisestationen är stor (mycket folk) och har en butik med det mesta ni kan tänkas behöva men variationen är förstås begränsad och priserna betydligt högre än hemma. Det finns även en restaurang som säkert går att hitta mer information om på STF Kebnekaises hemsida.

Dagsturer finns det många se exempelvis:
http://www.kebnekaise.nu/se/planering/dagstur-fran-kebnekaise-fjallstation.php

Jag rekommenderar er att göra dagsturer till jättegrytorna (passa även på att gå upp på lillberget), upp till Tarfala, västra leden till Kebnekaises syd-topp, om ni orkar sväng av västra leden upp till toppen av Tolpagorni samt ni kan även gå till Singistugorna och övernatta en natt där. Skippa silverfallet och vill ni verkligen se det så syns det uppifrån Tolpagorni tillsammans med en enastående utsikt över hela Ladtjovagge.
 
Jag är inte ansvarig till graviditeten så därför inte helt hundra men hon kommer nog vara fyra månader in i alla fall. Hela resan kommer anpassas efter henne så därför kommer vi enbart ta dagsturer om ens det i värsta fall, hört att man kan må lite illa osv. Så givetvis är en toppbestigning inget som vi ristat i sten så det kan mycket väl bli dagstur istället.
Tack för bra länk, mycket nyttigt på den sidan :)

Sträckan Nikkaloukta-Keb är svårvandrad antar jag då? Jag och den andra killen har inga problem att vandra tungt men om den är tung kanske helikopter får bli ett alternativ ändå om damerna önskar det. Gick in på sidan men det står inget om att skicka bagage med helikoptern, men det går då antar jag eftersom du skriver det :)

Vi har ju som ni förstår ändrat inställningen lite från att gå en längre tur med tält runt kebnemassivet till att ta en minisemester med vacker natur runt just den fjällstationen pga. att den verkar stor med lite mer resurser :)

Läst lite nu är snöläget är extremt i lapplandsfjällen. Är detta enbart på högre höjd eller kommer sträckan Nikkaluokta-Keb vara enbart en massa pölsande genom snö och vattenmassor?

Tack för svaren! Uppskattas verkligen :)
 
Sträckan är inte alls svårvandrad men lång, uppgången, under trädgränsen och inte särskilt anmärkningsvärd. Distansen markeras som 19 km på skyltar men gpsen brukar logga ca 20,5 km.

Har vandrat sträckan med förstagångsvandrare och de har valt att inte vandra samma sträcka tillbaka. Om man vill vandra den en gång så gör man det med fördel på tillbakavägen då det är nerför och packningen är lättare. Med det sagt så är det absolut inget problem att vandra båda hållen utan det var mer ett tips från min sida att här kan man om man vill spara lite tid och vandra något finare eller njuta av området kring stationen.

Underligt att de inte har skrivit ut priset för att skicka bagage med helikoptern på sin hemsida. Har för mig att det brukar ligga runt 200-250:-/ryggsäck enkel väg.

Snön kommer med all sannolikhet att ha smält bort till mitten på augusti när ni planerar er vandring. Snön ligger just nu kvar på hög höjd och i skymda dalgångar (exempelvis upp till Tarfala) men inte troligt på sträckan Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation. Se webbkamera från stationen:
http://www.svenskaturistforeningen....ioner/STF-Kebnekaise-Fjallstation/Webbkamera/
 
Jag har gått Nikka till / från Keb ett par gånger. Ingen sträcka jag minns som speciellt vacker. Delvis stenigt!
Mitt tips: ta helikopter till Keb fjällstation. Gör dagsturer. Gå sen tillbaka till båtlänningen. Åk båt över Laddujavri, gå till Nikkaluokta. På så vis får ni många upplevelser. Go tur!
 
Hej! Ny på sidan så bear with me :)

Det är som så här, jag och sambon gjorde vår första tur förra året till Jotunheimen. En väldigt trevlig upplevelse så nu i år har vi bokat tåg upp till Nikkaluokta den 12:e Augusti för en veckas äventyr med ett kompispar som också är relativt nya på detta.

Vi skulle uppskatta alla sorters tips som man kan behöva ha med sig upp till kebekaisemassivet!

Nu kanske ni blir lite irriterade och undrar varför jag inte bara söker bland gamla tråder ("det finns ju en uppsjö!")! Men har blivit en helomvändning i planeringen då det har kommit in en bebis i en av magarna! Så vi har sadlat om till stuga (kebnekaise fjällstation) istället för tält och kommer då ta det lite lugnare än övriga oftast gör! Därav ny tråd :)

Vi planerar att gå sträckan nikkaluokta - keb för att utgå därifrån under veckan sen gå tillbaka samma sträcka när tåget ska ta oss hemåt. Vi söker tips och tricks då för dagarna där emellan. Vi vill givetvis försöka nå toppen till trots en gravid.

Finns det förnödenheter att köpa på station eller måste allt medtagas från start? Är priserna rimliga? Frågorna är många men jag tänker att jag släpper det här så ställer jag gärna fler frågor om man lyckas få några svar.

Med vänlig hälsning
Thomas

EDIT: Ser nu att det är dagsturer som gäller, men jag låter mitt svar ligga kvar ändå. Men jag vidhåller fortfarande att Kebnekaise fjällstation inte är något bra ställe att häcka på i en vecka... Jag är lite inne på att hitta ett helt annat område... /EDIT

Även om ni inte vill bo i tält skulle jag rekommendera att hålla sig bort från Kebnekaise fjällstation av flera anledningar. För det första påminner fjällstationen mer om Tott hotell i Åre än något man förknippar med fjällvandring och för det andra är det hutlöst dyrt... Kebnekaise fjällstation är ett sådant ställe där man riskerar att träffa på yuppisar som tagit helikopter till toppen för att kunna ta en selfie - och att de skulle ha vandrat mellan Nikkaluokta och fjällstationen är uteslutet... På Kebnekaise fjällstation befinner man sig inte för vandringen... (men det är min uppfattning och andra har säkert en annan...)

Kebnekaise fjällstation: Fyrbäddsrum: från 2295:- /rum (det finns bäddar för 395:- pp)
http://www.svenskaturistforeningen....F-Kebnekaise-Fjallstation/Om-fjallstugan/Rum/

Jag skulle faktiskt istället vilja fresta med ett mer fjällnära alternativ. Varför inte vandra mellan Vakkotavare och Nikkaluokta istället för att ruttna på Keb i en vecka? På vägen finns tre stugor - Teusajaure (16 km), Kaitumjaure (9 km) och Singi (13 km) innan ni når Kebnekaise (14 km). Eftersom det är kort till Kaitumjaure kan ni göra en dagsutflykt när ni kommer dit.

Teusajaure: 300:- pp med förbetalning via webben. (1200:- natten för 4 p)
http://www.svenskaturistforeningen....ppland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Teusajaure/

Kaitumjaure (om ni vill ta det lugnt eller göra en dagstur):
Teusajaure: 300:- pp med förbetalning via webben. (1200:- natten för 4 p)
http://www.svenskaturistforeningen....pland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Kaitumjaure/

Singi: 350:- pp med förbetalning via webben (1400:- natten för 4 p)
http://www.svenskaturistforeningen.se/upptack/Omraden/Lappland/Fjallstugor/STF-Fjallstuga-Singi/

Total vandringstid blir fem dagar, men kan kortas med två om ni vill ha mer tid vid Keb (passa in väder för en topptur). En dag i början genom att starta tidigt och hoppa över Kaitumjaure, och en dag i slutet genom att ta helikoptern till Nikkaluokta (alternativt ta sent nattåg hem).

Packningen kan ni hålla lätt hela vandringen genom att proviantera på fjällstugorna och bara ha med er en till två dagars nödmat. Jag förutsätter dock att ni kommer att ha med er någon sorts tält och kök även om planen är att ni ska bo i stugor, vädret kommer att vara fint hela tiden och att ingen skadar sig och oplanerat tvingas stanna på fjället en natt...

Jag lovar att det kommer att bli en helt annan upplevelse än att behöva ruttna på Keb i en vecka...

Avslutningsvis några högst slumpmässiga länkar:
http://www.magnushedstrom.com/bilder-vakkotavare-nikkaluokta-sverige/
http://www.karineliasson.se/28022794
http://www.svd.se/svensk-vandring-i-toppklass_8429728
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=75007
https://ollebus.wordpress.com/category/fjallvandring/


nikko_salto_stor.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
Dannepihls Kebnekaise - Abisko slutet av Augusti Fjällvandring 9
espirituosa Kebnekaise i augusti - min första fjällvandring Fjällvandring 15
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.