Matlagning i vintertält

Gasol

Jag brukar köra med vanlig gasol och använder då de mindre plattare tuberna som man kan hålla ganska varma, tex innanför kläderna ett tag eller i sovsäcken. Hellre flera mindre tuber än en stor... av många anledningar.[/QUOTE]Tycker också det funkar med den gamla spritbrännaren, funkar bra inne i tältet... men inte riskfritt.
Allt kräver sin man... och elda inne i tältet gör .man ju bara i yttersta nödfall och med hög beredskap.
 
Köpt en brännare nu!

Nu har jag skaffat en Primus Omnifuel till ett bra pris och ska installera den med Trangia adapter i kök 25. Adaptern kom i en Optimusförpackning, men den ska ju enligt många funka även med Omnifuel.
När jag sitter här och grejar med om-monteringen så uppstår så vitt jag kan se ett problem med bränsleslangen. När brännare och adapter sticks in i köket så går det inte att få ut bränsleslangen från insidan genom det lilla hålet eftersom munstycket för anslutning till bränsleflaskan är för stort.
Inte kan det väl vara så att man måste montera av bränsleslangen varje gång brännaren ska in i köket? Risk för smuts i filtret då kan jag tänka...
Och jag har inte heller hört att det lilla hålet måste ökas i diameter för att passa Omnifuelbrännarens soppaslang.
Hur gör ni som kör Omnifuel och Trangia?
 

Bilagor

  • Omnifuel - Trangia.jpg
    Omnifuel - Trangia.jpg
    42 KB · Visningar: 1,372
Nu har jag skaffat en Primus Omnifuel till ett bra pris och ska installera den med Trangia adapter i kök 25. Adaptern kom i en Optimusförpackning, men den ska ju enligt många funka även med Omnifuel.
När jag sitter här och grejar med om-monteringen så uppstår så vitt jag kan se ett problem med bränsleslangen. När brännare och adapter sticks in i köket så går det inte att få ut bränsleslangen från insidan genom det lilla hålet eftersom munstycket för anslutning till bränsleflaskan är för stort.
Inte kan det väl vara så att man måste montera av bränsleslangen varje gång brännaren ska in i köket? Risk för smuts i filtret då kan jag tänka...
Och jag har inte heller hört att det lilla hålet måste ökas i diameter för att passa Omnifuelbrännarens soppaslang.
Hur gör ni som kör Omnifuel och Trangia?

Visst kan du skruva av slangen varje gång, men det är ju betydligt smidigare att göra det lilla hålet litet större.
 
Lilla hålet var anpassat för optimus slangskarv, vet inte hur dom har gjort med nuvarande MF-brännaren för trangian då jag misstänker skarpt att man har samma kopp och brännare som primus omni-lite och då har samma problem med kranen - alternativ är därför som nuvarande mf-brännaren för trangian inte har någon reglernål och inte sticker ut genom bottenstycket övh.

Har köpt mig en Omnilite efter en del vånda - och nej - den har långt kvar till samma reglerbarhet som man förväntar på en Optimus Nova och har lite av samma nackdelar som den större omnifuel med låga som lätt slocknar och/eller blåses ut om pådraget är under en viss nivå, brinner ganska illa på gasol och slocknar gärna om man inte kör på nära fullgas (brinner för magert i kombination med för hög fart på gasströmmen från brännplåten i centrum mot koppkanten så att man nästa får låglyft vid lägre pådrag), sjudning och småkok typ 20 minuter ris under lock utan brun botten med vattenmängd enligt recept är svårt att få till bra även om den mindre brännarens storlek gör att man kan gå ned lite mera i värme än motsvarande Omnifuel innan det blir problem med lågans stabilitet.

Med detta i bakhuvudet så kan jag förstå om man tog bort nålen på mf-brännare till trangian för att slippa göra ytterligare hål (eller designa annan typ av gaskran och skarvkoppling med allt vad det innebär med godkännande och prover) då man inte kan nyttja denna fullt ut så som man kan göra när man har optimus-novabrännare.


onekligen ä omnilite en lätt mf-brännare och nästa steg är väl att göra något åt mässingsklumpen till kran och metallflätade slangen till titan-versioner då den snart är den tyngsta delen på brännaren ;-)
 
Coldskills har en utmärkt sammanställning.

"Brand

En tält brand tar i regel endast några sekunder. Undvik att utnyttja brännare i tält och lämna aldrig ett brinnande kök i tältet. Skall brännaren utnyttjas på torrt underlag utnyttja värmeskydd.

För att stoppa förbränningen måste man med högtryckskök stoppa tillförsel av bränsle och/eller avlägsna trycket i brännarsystemet. Kvävning av brännaren är omöjlig med högtryckskök. Var mycket försiktig om köket slocknat att tillföra förvärmningsvätska, då hela behållaren med förvärmningsvätska kan ta eld.

Ibland kan det vintertid vara frestande att lägga en kall behållare/flaska bredvid eld eller uppe på brännaren för att öka effekten. Överhettning av gasbehållare och bränsleflaskor innebär att det finns risk för att de exploderar.

Vid tändning av köket skall aldrig ni ha ert huvud eller andra kroppsdelar ovanför köket."
 
Ja, den är bra Seobs,
men nu vill jag en gång för alla säga:
- Att det var olyckligt av mig att starta denna tråd med att skriva laga mat INNE I tält. Självfallet eldar jag inte alltid inne i min absid och man är inte utomhus för att vara inomhus, så att säga.
Tråden har dock gett mig mig en hel del bra aspekter på ämnet matlagning i samband med vintertältning och jag är mycket nöjd :)
 
Matlagning i tält potensiellt livsfarligt!

I vårt grannland i väster har man en ganska utbredd tradition med att elda i tält både för matlagning och som trivselvärme. Hösten och vintern 2011 - 2012 var dock rubrikerna stora om detta. Anledningen var att man under en sydpols expedition haft flera fall av allvarlig kolmonoxidförgiftning. Se bifogad länk. Problemet upplevdes som så allvarligt att Försvarets Forsknings Institut (FFI) i Norge gjorde flera jämförande tester med olika kök och olika typer av kastruller.
Som man ser av undersökningen så är problemet framför allt de nya kastrullerna med värmeväxlare vilka får köken att producera extrema mängder kolmonoxid.
Kolmonoxid är en giftig gas på så sätt att det binder sig till hemoglobinet i blodet (ca 200 ggr lättare än syre) och därmed förhindrar att syre kan transporteras ut i kroppen. Allvarliga kolmonoxid förgiftningar är alltid potentiellt livsfarliga. Problemet med de nya kastrullerna tycks vara att de kyler ned lågan något och därmed sker en ofullständig förbränning av bränslet. Fotogen tycks vara värst därefter bensin följt av gas.

http://www.friluftsliv.no/images/pdf/kullos.pdf

Viktigt alltså att inte bara vara i absiden utan att så länge det står kastrull på köket skall "dörren" vara öppen och drag vara ordnat.
En viktig poäng i sammanhanget kan vara slutsatsen som Vegard Ulvang drog. Även om du ordnar köket med fullt korsdrag så riskerar du med matlagning under tak att få i dig mer eller mindre mängder av kolmonoxid som sätter sig på ditt hemoglobin och därmed minskar din prestationsförmåga!
Pågrund av att kolmonoxiden binder sig så hårt till hemoglobinet kan man heller inte bara gå ut i friska luften en stund. Det tar timmar om inte dygn för kroppen att reda ut ett uppkok för en kopp te i värsta fall!

Peter
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.