Matlagning i vintertält

Jag måste säga att det krävs mer än att man känner sitt kök för att tryggt ha det i absiden. Man måste tänka lite på riskscenario också.

T.ex. planera för den där gången när man av någon anledning glömt stänga reglerventilen och börjar pumpa tryck i tanken medans förvärmningen brinner...

Är man trött och lite frusen (vilket man kommer vara förr eller senare) kommer man också begå misstag förr eller senare. Då gäller det att man har en rutin som fångar upp det. Typ, förvärm utanför och bär in köket när det brinner stabilt. Annars sitter man snart i den situation som seobserver beskriver, i bästa fall utan tält. Är man då redan som sagt trött och frusen är det inte säkert att det slutar väl.

Givetvis måste man ha en bra och säker rutin. En rutin som man inte avviker ifrån.

Att kontrollera att reglerventilen är stängd är det första man ska lära sig när man använder flytbränslekök.
1. Kontrollera att köket är rätt monterat, framför allt att slangen sitter rätt.
2. Stäng reglerventilen/kontrollera att den är stängd.
3. Pumpa upp tryck.
4. Kolla efter läckage.
5. Förvärm ordentligt.
6. Öppna reglerventilen försiktigt utifall något skulle hända (otillräcklig förvärmning, löst munstycke, etc.).


Att flytta runt ett trycksatt kök är ett tips som cirkulerar alldeles för ofta.
Det är inte ovanligt att snabbkopplingar börjar läcka tillfälligt om man bryter i skarven, vilket är mycket svårt att undvika om man lyfter omkring köket.
Sen sätter du dig i tältet, med en slang som dryper av bensin. Tänder köket, slangen börjar brinna, du blir överaskad/rädd, och sen finns många scenarion.

Bättre att lära sig sitt kök ordentligt och ha bra rutiner.
Förvärmer man bara rätt och är försiktig behöver man inte oroa sig för brinnande tält**.
Känner man sig sliten, okoncentrerad, och slarvig låter man bli att elda i tältet.


**Om ens liv hänger på att man har tillgång till ett fungerande tält ska man givetvis låta bli att elda i det. Det handlar trots allt om trycksatta kök fulla av brandfarlig vätska.
 
Jo, det kanske inte är jättebra att flytta ett kök med separat tank. Tänkte inte på det där med slangkopplingarna, och om sanningen ska fram äger jag inget "slang-kök" för flytande bränsle.

Det kanske är en anledning att inte ha ett? Annars kan man ju montera kök och tank på en styv skiva när man ska använda det. Skyddar eventuella känsliga underlag också.

Men det jag far efter är att ens sista skydd mot nedbränt tält bör ju inte vara att man själv gör saker i rätt ordning. Det är ju just när man är lite i gränsfall till "illa ute" som man gör fel, och glömmer något viktigt.

Och vad gäller drill: Hur många gånger hade man inte drillat patron ur i lumpen? Och hände det ändå inte att folk lyckades skjuta ett vådaskott vid blindavfyrningen efter patron ur? Är man trött gör man fel. Då är det viktigt att man t.ex. inte har för vana att sikta på polarna när man gör blindavfyrningen så att säga...
 
Jo, det kanske inte är jättebra att flytta ett kök med separat tank. Tänkte inte på det där med slangkopplingarna, och om sanningen ska fram äger jag inget "slang-kök" för flytande bränsle.

Det kanske är en anledning att inte ha ett? Annars kan man ju montera kök och tank på en styv skiva när man ska använda det. Skyddar eventuella känsliga underlag också.
Ja det är ju en kompromiss med slang i det avseendet. Litet och lätt, men med fler känsliga delar. Gamla hederliga optimus 111 m.fl. lider inte av denna svaghet, men väger ju därefter =)

Har sett ett par lösningar med slangkök monterat på skiva. Inte alls dumt, inte minst vintertid.

Men det jag far efter är att ens sista skydd mot nedbränt tält bör ju inte vara att man själv gör saker i rätt ordning. Det är ju just när man är lite i gränsfall till "illa ute" som man gör fel, och glömmer något viktigt.

Ja man ska ju inte försöka dölja att man tar en risk när man eldar i ett tält. Utrymmet och materialet lämnar inte mycket spelrum för misstag.
Man får göra en bedömning huruvida det är värt risken helt enkelt. På samma sätt som man väljer att ta bilen till tjocka släkten i jul-snöstormen, istället för att stanna hemma i väntan på bättre väder.

Min poäng är att risken är liten om man känner sitt kök, håller det i gott skick, samt är försiktig.

Om det är värt risken är upp till var och en.



Och vad gäller drill: Hur många gånger hade man inte drillat patron ur i lumpen? Och hände det ändå inte att folk lyckades skjuta ett vådaskott vid blindavfyrningen efter patron ur? Är man trött gör man fel. Då är det viktigt att man t.ex. inte har för vana att sikta på polarna när man gör blindavfyrningen så att säga...

Fast där handlade det nog oftare om bristande vapenvett.
Gör man patron ur ska man (för att tala ren svenska) för i helvete göra det också. Inte bara göra det för att befälet har sagt så. Man kan inte misslyckas med patron ur.
Det handlar om slarv, och slarvar man har man bristande respekt för faran med vad det nu är man håller på med.

Det var ju inte direkt mönstersoldaterna som kändes obehagliga bland vapen, om man säger så =)
 
Jag kan hända ha valt en rubrik som inbjuder till diskussion om huruvida man ska laga mat i eller utanför tält. Nu kommer jag att inom kort äga ett tält med sk GT-absid och planerar därför för eldning i denna, främst vintertid men även under regnigt väder övriga årstider.
Jag bor i Lappland och snödjupet medger nedgrävning i absid vilket ger, som ett tidigare inlägg i tråden påtalat, möjlighet till placering av brännaren på en lägre hylla.
Jag är gammal Trangiaköks-älskare och kommer dessutom att montera brännaren
i ett kök 25 eller 27.

Ni som använder flytbränslebrännare i Trangiaköken får gärna fortsätta delge era erfarenheter
i denna tråd. Jag är osäker på vilken brännare jag ska köpa och är tacksam för alla goda råd.
Coldskills http://www.coldskills.com/kit-collection/kokutrustning-c-183-1.aspx har Primus Omnifuel och Omnilite-brännarna i sitt sortiment för militärt- och extremt expeditionsbruk i kombination med Trangiaköken. Jag stod i eftermiddags i min butik i Lycksele och kände på en Omnifuelbrännare och måste säga att den känns mycket gedigen och robust. Samtidigt får Optimus Nova mycket god kritik i tester världen över.
Fick en bra kontakt med Trangia angående deras egen Multifuel X2 som sägs ska vara specialanpassad för stormköken. De nämner ärligt att de fått användarsynpunkter om att brännaren är svår att reglera. Den verkar vara typ - av eller på.
Då blir jag lite orolig eftersom jag inte vill bränna min morgongröt :)
 
Jag har regelbundet kört med mf-kök i själva tältet också i vintertid. Det gör skillnad för värme. Således inte bara inte i absiden. Tycker inte det är en stor grej. Håll koll på grejorna så är det minimal risk.
 
I stort sett är det så att det finns två typer av reglering:

*Reglering som reglerar gas. Reglerventilen (med reglernål) sitter på brännaren.
Mycket bra reglering. Precis som en gasbrännare.

*Reglering som reglerar vätska. Reglerventilen sitter monterad på flaskan.
Att reglera vätska som i förgasningskammaren ökar sin volym hundrafalt är givetvis svårare, och därför är denna typ inte lika bra** vad det gäller reglering. Det blir lätt på/av.

Jag är litet rostig på dagens utbud, men det är få brännare som har den bättre principen. Nova är ett av dem.



**Med litet trixande kan man reglera ganska bra. Inte pumpa så högt tryck, etc.

EDIT:
Att kolla vart kranen sitter är inte alltid rätt. Nova+ (plus) har t.ex. den övre regleringen, trots att kranen sitter på flaskan.
 
Menar du den nya gröna ratten som sitter på bränsleslangen nära flaskan?

Om du menar på Nova+, så ja.

Om jag förstått det rätt är det en dubbelslang där den gröna ratten vrider på den yttre slangen, vilken i sin tur styr reglernålen som sitter på brännaren. Samma goda reglering som på vanliga Nova, men...

Om du frågar mig en idiotisk lösning på ett icke-existerande problem (må vara hur innovativt som helst, det är ändå en dålig lösning) . Försök vrida på den där knoppen utan att köket tippar/vickar när det är -25 grader. Slangen är alltid böjd eftersom den förvaras så, och den är inte direkt mjuk i de temperaturerna. Dessutom vill man inte böja ut slangen i de temperaturerna.
Enda fördelen är väl att det bara krävs 1st hål i Trangia.


Jag personligen anser ju att Nova är den bästa brännaren (dessutom ganska billig). Jag har dock det legendariska svensktillverkade Novat från tiden innan de köptes upp. 9år utan problem. 9år utan service.
De som tillverkas nu har inte samma finish, om man ska tro på vad som sägs på nätet.

För att få en mer nyanserad bild tycker jag du ska vänta på fler tips. Detta är bara mina tankar.
 
Jag eldar i tältet och tänker fortsätta med det, ja inte i tält fortsättningsvis iom. att jag gått över till hammock och tarp men dom brinner nog bra dom också misstänker jag. Mitt kök är ett hembygge med brännare från ett 111-kök som eldas med diesel och förvärms med samma bränsle, samt har delbar slang som inte kan läcka då kopplingen är avsedd för högtryckshydraulik.. Eldar man bara med förstånd så funkar alla kök i tält bara man är medveten om riskerna.
 
Ja det handlar ju också om avstånd. Sällan som köket fireballar ens en meter uppåt.

Jag skulle rekommendera ts att i vilket fall skaffa en brännare som funkar bra på fotogen.
Jag kör bensinkök rätt ofta på dagsturer och så. Smidigt, men om man spiller bensin på händerna i minusgrader och snålblåst blir det sjukt kallt. Dessutom är bensinångor i kokgrop något jag skulle fundera extra på.
 
jag brukar mest laga mat utanför tältet. men nu när det man ska köpa sig en kåta så blir det nog inne i kåtan som matlagningen kommer att ske. hellre en kåta på vintern och sommaren tält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.