Startvikten

D v s du, dina kläder och all din packning. Det är den kropp du behöver föda. Ytterligare ett argument för lättare prylar och färre.
go tur
 
Inför den senaste Sarek-vandringen vägde min ryggsäck 20 kg inklusive mat och bränsle för 10 dygn. Inte så illa tycker jag själv.
Känner mig väldigt komfortabel med den vikten. Hade betydligt tyngre packning förr. Känner för närvarande inget större behov av att sänka utrustningsvikten ytterligare.
Nästa steg är möjligen att sänka den egna kroppsvikten:)

LarsÖ
 
" du, dina kläder och all din packning"

Med 100 pannor "du" så känns enstaka gram på det övriga inte så viktigt:cool:

Men har slutat väga ryggsäcken, på den tiden jag gjorde det var den över 25, men sen dess har ett antal byten skett (bland annat kamera, sovsäck och liggunderlag som nog sammantaget drar ner 6-7 kilos vikt)

Christian
 
Sju färgrika oktoberdagars kamvandring i Nizke Tatry, med all maten och nya tältet. Som inte fick visa vad det går för p g a det vackra vädret.

Ryggsäcken invägd till 7,7 kg på sista järnvägsstationen, med den nyinköpta 230 grams gaspatronen men utan vatten i flaskan och utan tjocktröjan, som just då behövdes på kroppen.
Största enskilda posten: löjligt nog ryggsäcken själv, 960 g. Tältet väger 20 g mindre. På dessa bägge poster hade jag kunnat spara ytterligare 700 g om jag varit rik och valt de lättaste tillgängliga motsvarigheterna (600 resp.580 g), men det kändes inte så angeläget.

Tillbaka vid utgångspunkten, efter kalas på alla matrester och med den halvtömda gaspatronen donerad till en veckohelgsvandrare på väg upp, vägde ryggsäcken 4,5 kg på samma våg.

Omedelbart därefter lastades den dock med de stegjärn, gaiters och isyxa, som väntat i förvaringsboxen - nästa vecka skulle tillbringas i de "riktiga" bergen tvärs över dalen (Höga Tatra).
Där hade jag å andra sidan teoretiskt sluppit bära på tältet (campingförbud) och kunde proviantera i fjällstationerna på vägen.
Men tältet fick ligga kvar på botten - jag inte skulle komma tillbaka till samma punkt.

Ner på andra sidan bergen efter nio dagars kravlande i snö, is och fortsatt fulländat högtrycksväder. Ryggsäcken med all utrustning men utan mat, gas och tjocktröja vägde 5,7 kg vid incheckningen i Krakow. Fick dock delas upp igen - stegjärn och isyxa är inte välsedda som handbagage.

Bäraren vägde precis lika mycket vid hemkomsten som vid avfärden, dock med kännbart lösare passform i byxlinningen och synbart större andel muskler här och var ;).
 
Vikt av vikt...

Start inför vandringen upp till Alpski Biwack i Crna Gora med tält, kök och 2 kg mat, torra berg och 3L buret vatten, 16 kilo ryggsäck, hon bar 7. Torrmat. Bar det mesta av vår gemensamma utr. Antal höjdmeter egentligen inget särskilt (ca 400 meter) men värmebölja och relativt exponerad vandring i jämförelse med skandinaviska förhållanden gjorde att det var skönt med lätt säck.

Trolig startvikt när höstvandringen i norrbotten börjar, 28 kg, då bär jag lunch åt 5 pers i 7 dagar, stor gas, Reactorbrännare för lunch- och frukostvatten, 1,15 L Bushmill, 1,5L grädde för att göra Irish och för murkelsås (och några efterrätter), 2 kg middag i form av fläsk med nävgröt, frukostmat, tält, sov, fiskeutrustning och kamera. Övriga deltagare bär var sin middag (en bär två) i samma stil, första är alltid renfile med potatisgratäng och murklor, 2 vinboxar fördelas ut och bröd, smör och ost, två T25 med gasbrännare för middagarna och ett tält för 4 pers.

...av erfarenhet vet jag att det är den idiotiska och onödiga vikten som känns mest, höstryggsäcken brukar bäras med jämnmod :)...

//J
 
Tack för den! Nu är jag både hungrig, törstig och plågad av en övermäktig längtan efter dessa vackra berg! Och så sitter man fast på jobbet ända till september :p

Visst hänger bärmotivationen på vad som bärs. 15+7 kg i en måttligt bekväm bärstol kändes helt ok på den tiden det begav sig, förutsatt att de 15 kilona bestod av barn ;)
 
När jag var nere på Korsika och vandrade i 17 dagar började jag med 21kg varav 8kg mat och 3L vatten. Hade all mat förutom 5 måltider med mig.
 
Hej,
Jag brukar ha en startvikt på 20kg och varje år funderar jag hur jag skulle kunna minska den.
Tycker att jag har köpt de senaste lättviktsprylarna:
sovsäck 1kg
uppblåsbar liggunderlag 450g
äggkartong liggunderlag
tält Nallo 2kg
Ice breaker Ullunderställ
tjock fleecetroja
4paar strumpor
4 trosor
micro handduk stor
2 micro handukar mycket små
regnkläder 650gr
liten kikare 200gr
liten kamera
liten bok
mobil
karta & kompass
första hjälpen kit
keen sandaler
liten termos
resekudde 150gr (lyx)
Innan jag packar ner maten, väger säcken ca. 13kilo. Maten för 11 dagar väger ca. 7kg.
Finns det stugor övernattar jag där och fyller termosen med het vatten därför har jag skippat köket och sparar 1kg. Är man ensamvandrare känns matlagningen inte så viktig.
Jag vet inte hur jag skulle kunna bära mig åt för att få ner vikten. Förmodligen väger min säck mer (Lowe Alpine Cerro Torre 60 + 20)än de nyare men vill helst inte byta för den känns rätt bekväm.
Tycker själv att 20kg är för mycket men jag tröstar mig med att den blir lättare med varje dag som går.
Hälsningar Veni
 
@veni
På sovsäcken kan du spara minst 500g.
Varför har du två liggunderlag med dig?
Är du ensam i ditt Nallo eller ska du egentligen dela vikten med två?
Tre handdukar?
Vad väger din ryggsäck?
Kan du inte använda en liten packpåse med kläder istället för kudden?
Hur mycket väger din dagsranson av mat?

Senast jag var ute i fjällen hade vi på två personer sammanlagt 26kg packning (tält och mat för åtta dagar). Å andra sidan hade vi med oss både 700g vin, 600g salami och 400g torkat kött... Så vem är jag att prata om lättpackning? Det handlar ju även om att ha det bra! Vinet var förresten riktigt gott två mil från närmaste väg...
 
Jag siktar på 15 kg som maximum på ryggen, kläderna väger c:a 2. Av dessa är dock 400 gram en träningsoverall som jag ofta bär i säcken, eftersom jag går i varmare länder. På kontinenten ingår 7 dagsportioner mat plus en del extra som är svårt att få tag i, proteinkakor och pulvermjölk. I fjällen ska packningen härbärgera mat för 10 dagar. Skillnanden är att jag bär mer gas och betydligt fler kartor på kontinenten, eftersom turen kan blir över två veckor (senast, i Pyreneerna, blev det 19) ; deussom väger matportionerna mer.

Det är nu längesen jag gick mer än en vecka i fjällen. Förra året siktade jag på 7 dagar i Trollheimen, det blev 6, och säcken vägde 13 kg. Iår ser det ut att inte bli någon tur alls.

Bo+bära+sova, de "tre stora" som jag alltid får till fyra:

Tält: Akto,
1800 gram
Madrass: Ridgerest, 330 gram
Sovsäck: ME, komfort +2, 650 gram (tror jag)
Ryggsäck: Osprey Exos 58, 1,2 kg inklusive regnskydd.

3980 gram. Har funderat på att byta tältet mot ett Laser, men det är svårt att skiljas från ett tält som hängt med i 314 nätter och fungerat hur bra som helst. Dessutom är jag av allt att döma i slutet av mitt vandrarliv.


Ja, min egen vikt, var det också. Under våren har den legat stabilt mellan 67 och 68 kg (jag är 175 cm lång). Nu ligger den närmre 66, men jag äter nog upp mig lite inför nästa tur.
 
Senaste turen hade vi 51 kg: fördelat på 2 vuxna och 4 barn (äldsta hade inte hunnit fylla 7 än). Då hade vi mat och blöjor för 7 dagar. Och kamerautrustning på ca 6 kg (2 kompaktkameror, 1 sportkamera, 1 systemkamera med 4 objektiv och två stativ, varav ett flytstativ). Inkl. 4 liter vandringsvatten och en del moralhöjare (läs godis och chips).
Äldsta flickan bar 5 kg, 5,5-åringen bar 4 kg, 3-åringen bar 2 kg, mamma bar 21 kg och pappa bar 20 kg+1-åringen.
Målet är att hamna på max 48 kg med mat o blöjor för 10 dagar. En blöja väger inte så mycket, men 4 blöjor per dag i 10 dagar väger en del...:-(
Vi vill uppfylla detta målet på måndag när vi beger oss mot Nikkaluokta och Kebne som slutmål. Se om vi lyckas på galenpannorna på wordpress.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.