Lång stortå problem

Vet inte om detta är vanligt, men mina stortår är ca 2cm längre än tån bredvid.

Har precis köpt ett par La Sportiva Miura VS. Tycker att dom passar foten på ett väldigt bra sätt, förutom att stortån smärtar nåt enormt när jag ställer mig på en list. Känns som att om tån hade varit 1cm kortare så hade det varit perfekt. Att gå upp i storlek är ju inget alternativ då skon inte sitter som den ska på andra ställen då. Måste alltså byta dom.

Är detta vanligt? Nån mer som har detta problemet? Tips på skor som kan passa mig?

tackar på förhand
johan
 
Din fots tre mått, längd, bredd och vristhöjd avgör hur stor innervolym dina skor måste ha. Utseende eller påstämplad storlek spelar ingen roll.
Börja med rätt innersula, ta på dig rätt strump och sockkombination sen mäter du foten, ställ dig gärna med hälen mot väggen på ett A3 ark och rita av ytterkonturen, på ett nytt pappet ritar du av den andra foten på samma sätt. Det är mormalt att den ena foten är lite längre än den andra. Stortån brukar sticka ut framåt. Du är inte ensam med dina 20 mm.
Dina skor måste vara 12-15 mm längre än din fot annars kan du inte gå efter lunch. Ett praktiskt sätt att pröva ut innervolymen är att med rätt innersulor och sockar på skjuta foten framåt tills framutrymmet är upptaget och se efter om två fingrar rumms bakom hälen, gör de inte det är skon för kort.
Normalt töjer sig ovanländret en smula, men meshskor gör det inte liksom de med många sömmar på ovanlädret. De senare brukar läcka snart.
 
Du missade nog att det var klätterskor han frågade efter. Blir lätt så om man inte läser hela inlägget. ;)

Din fots tre mått, längd, bredd och vristhöjd avgör hur stor innervolym dina skor måste ha. Utseende eller påstämplad storlek spelar ingen roll.
Börja med rätt innersula, ta på dig rätt strump och sockkombination sen mäter du foten, ställ dig gärna med hälen mot väggen på ett A3 ark och rita av ytterkonturen, på ett nytt pappet ritar du av den andra foten på samma sätt. Det är mormalt att den ena foten är lite längre än den andra. Stortån brukar sticka ut framåt. Du är inte ensam med dina 20 mm.
Dina skor måste vara 12-15 mm längre än din fot annars kan du inte gå efter lunch. Ett praktiskt sätt att pröva ut innervolymen är att med rätt innersulor och sockar på skjuta foten framåt tills framutrymmet är upptaget och se efter om två fingrar rumms bakom hälen, gör de inte det är skon för kort.
Normalt töjer sig ovanländret en smula, men meshskor gör det inte liksom de med många sömmar på ovanlädret. De senare brukar läcka snart.
 
Senast ändrad:
Passformen är ju väldigt viktig för klätterskor såklart. För min del tycker jag att den nog är viktigast över just stortån - så även om skon sitter bra överallt annars så förstörs det helt om den inte passar över stortån.

Jag har rätt brett över tårna och stortån är markant längre än de andra tårna. För mig funkar Speedster hyfsat, jag har en storlek mindre än vad jag har i vanliga skor. Det som är bra med Speedster tycker jag är att den är väldigt mjuk och anpassar sig lite till din fot. Den verkar slitas väldigt fort dock.

Jag behöver väldigt assymetriska skor då jag inte klarar av så mycket tryck från sidan på stortån, då får jag ont av att gå efter klättringen.

Om du ska kassera dina Miura så kan det ju vara en idé att testa att gå till en skomakare och be dem trycka ut dem där det behövs - kan ju vara värt ett försök.
 
Du får prova runt, det finns säkert något som passar. Det behöver inte vara dom skor du tror, själv har jag alltid ganska aggressiva och böjda skor som enligt tillverkaren är gjorda för sport och bouldering. Även för långtur eftersom mina tår gör ont i dom flesta mer normala och raka skor. Och om det går, köp helst hel-läder, dom formar sig efter foten. Syntet gör det inte, bra om skon sitter perfekt från början, dåligt om an har knöliga fötter. Mjuka skor och tofflor formar sig mest. Kom även ihåg att man oftast behöver lite mer plats i skorna utomhus, Vet inte varför, men tror att fötterna sväller.

Något stora, eller i alla fall sköna skor är det bästa att börja med. Du får mer klättrat (mindre tid att sitta och ha ont i foten) och får mer träning. Dessutom har man alltid nytta av ett par sköna uttrampade skor till svaklättring, långtur, ont i tån-dagar, fikabouldering osv, även när man skaffat prestanda-gradjägar-skor.


P.S. Köp inga skor på postorder. T.o.m om man köper samma modell man haft innan så kan det bli fel pga individuella skillnader mellan sko-par. D.S.
 
La Sportiva är helt fel skor om du har långa tår eftersom dom har en liten tåbox. Skor som fungerar (har samma problem) är Five-Ten Anasazi VCS (ingen av de andra modellerna), Scarpa Vapour Lace är ok, Five-Ten Coyote är bra men knappast liknande Miura, mina gamla beiga Boreal Spider var ok, Five-Ten Rogue sådär. Bäst av alla skor har utan tvekan varit anasazi velcros, det är så pass bra passform att jag har kunnat gå ner fyra hela storlekar vilket gör att man kan stå på dom minsta kristaller
 
La Sportiva är helt fel skor om du har långa tår eftersom dom har en liten tåbox. Skor som fungerar (har samma problem) är Five-Ten Anasazi VCS (ingen av de andra modellerna), Scarpa Vapour Lace är ok, Five-Ten Coyote är bra men knappast liknande Miura, mina gamla beiga Boreal Spider var ok, Five-Ten Rogue sådär. Bäst av alla skor har utan tvekan varit anasazi velcros, det är så pass bra passform att jag har kunnat gå ner fyra hela storlekar vilket gör att man kan stå på dom minsta kristaller

Tack för tipset :) ska genast testa

kör du alltså 4 hela storlekar mindre i dina anasazi vcs
jämför med dina vardags "vanliga" skor? 42 blir 38?
 
43 istället för 47 så lite mer att ta av kanske, scarpas vapours har jag i 43.5 medan dom andra är runt 45or så ganska lösa
 
provade five ten anasazi vcs idag, men samma problem där :/ ovansidan på stortån ca 2cm ovanför nagelslutet skaver nåt enormt eftersom att tån är böjd, får ett litet jack in där efter att bara ha stått i 5 sekunder på en list.

Så nån som har tips på andra hyfsat aggressiva boulderskor med mer plats för en böjd stårtå?

edit: läste precis att anledningen att det skaver kan va att jag haft för stora stor som inte böjde stortån tillräckligt? Har storlek 42 i "vanliga" skor och hade som minst på mig 41:eek:r i anasazin.
Hmmm...
 
Senast ändrad:
Har haft flera par 5.10 anasazi och haft samma problem. Lösningen :) för mig var LaSportiva Solution som tyvärr kostar en mindre förmögenhet, i sverige.

(och Scarpa Dominator, men den säljs inte längre).
 
Har haft flera par 5.10 anasazi och haft samma problem. Lösningen :) för mig var LaSportiva Solution som tyvärr kostar en mindre förmögenhet, i sverige.

(och Scarpa Dominator, men den säljs inte längre).

inte ens vågat prova solution då den ska va aggressivare än miura?
mer plats för stortån att böjas upp där? hade blivit jävligt glad om så var fallet :)
att det ömmar så att fötterna somnar kan jag ta, men just den där skärande känslan i tån
är för mycket.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.