Vandra med militärtält?

kan ni inte kasta upp en bild på ett patrulltält!? eller är det samma typ av tält som också går under benämningen "stabstält"

nästa fråga är 12 & 20manna tält i grunden likadana, fast olika i storlek? hur ser jag skillnad på dom utan att behöva räkna hur många som kan förväntas sova i dom?

f´n vad jag började sakna värnpliktstiden, av den här tråden..
 
Alltså, som jag minns det var den där kaminen riktigt bra... lätt att få eld i och värmde som ***, men snubbarna på bilden tycks ha glömt att fixa "eldlådan", dvs en rektangel/område under kaminen där glöd kan droppa utan allt får stor brandrisk. Ett måste tillsammans med ruska-lång och ruska-kort,,,

/L
 
Alltså, som jag minns det var den där kaminen riktigt bra... lätt att få eld i och värmde som ***, men snubbarna på bilden tycks ha glömt att fixa "eldlådan", dvs en rektangel/område under kaminen där glöd kan droppa utan allt får stor brandrisk. Ett måste tillsammans med ruska-lång och ruska-kort,,,

/L


jag har sovit i ett sådant i minus40 utan att det gick någon nöd på oss, dessutom med dålig tillgång på snö att skotta upp på sidorna.
 
Skillnad på tält

kan ni inte kasta upp en bild på ett patrulltält!? eller är det samma typ av tält som också går under benämningen "stabstält"

nästa fråga är 12 & 20manna tält i grunden likadana, fast olika i storlek? hur ser jag skillnad på dom utan att behöva räkna hur många som kan förväntas sova i dom?

f´n vad jag började sakna värnpliktstiden, av den här tråden..

12:an är av ett annat tyg, lite grönare, medan 20 tältet är av en grövre vävtyp.
Det är ju en väsentlig skillnad rent volymmässigt. 12:an brukar ligga i en grön påse.
STABS-tältet är inget patrulltält.
se nedan:
06maja10.jpg


Här har du patrulltält 8:
S6301672.jpg


Tältet rymmer 8 man.
Kaminen heter tältspis m76 och har ett integrerat kokkärl 2L samt ett lock(stekpanna).

// Fjällguiden
 
Här har du patrulltält 8:
S6301672.jpg


Tältet rymmer 8 man.
Kaminen heter tältspis m76 och har ett integrerat kokkärl 2L samt ett lock(stekpanna).

// Fjällguiden

tältspis m 76...


DSC03461.JPG


vad är det för skit, den går inte att bära.. vi hade en hopvikbar kamin, jag tror den var konstruerad av något av våra befäl, inte större än ett atlas när den var nedmonterar, mycket fiffig och säkert lättare än klumpen på bilden..
 
Patric, ni som skulle hoppa lângt, uppifrân o ner borde ju haft dom tyngsta spisarna. Kortast tid i farligaste läget väl?
 
12:an är av ett annat tyg, lite grönare, medan 20 tältet är av en grövre vävtyp.
Det är ju en väsentlig skillnad rent volymmässigt. 12:an brukar ligga i en grön påse.
STABS-tältet är inget patrulltält.


// Fjällguiden

Roligt och mycket uppskattat med bilderna!!

Personligen är nog stabstältet min favorit. Men över huvudtaget tycker jag militärtälten inte riktigt får den uppmärksamhet dom förtjänar, för riktigt stora /flera familjer, mindre grupper av olika slag, vid sommarcamping med bil, är ju det här ganska vettiga alternativ. En del campingar tar ju dessutom enhetstaxa /tält även för militärtält, så utslaget per person rör det sig ju bara om någon tia/natt.
 
Alltså, som jag minns det var den där kaminen riktigt bra... lätt att få eld i och värmde som ***, men snubbarna på bilden tycks ha glömt att fixa "eldlådan", dvs en rektangel/område under kaminen där glöd kan droppa utan allt får stor brandrisk. Ett måste tillsammans med ruska-lång och ruska-kort,,,

/L

Har ett litet ruggigt lumpar minne när det gäller ruska kort. Det var när soldaterna hade ryckt in och skulle göra sin "gröntjänst" och sova i tält, tror det var 2:a eller 3:e natten i fält.

Jag kollade av att tältet var ok, rätt plats, tältöppning åt rätt håll, att allt som hör till tältet var på plats, eldpostlista och postlista, att vägen till latringropen var utmärk, samt även ruska lång och ruska kort. När jag gick runt tältet tyckte jag det mer och mer stank fotogen. Frågade om de skvimpat ut fotogen när de fyllde tältlampan? Svaret var att den hade de fyllt utomhus vid drivmedelsbilen dryg 100 meter bort, jag tyckte fortfarande det stank fotogen...

Plötsligt fick jag en idé, stack ner en träpinne i hinken med "vatten" för ruska kort... på den tiden rökte jag fortfarande och slog eld på Zippon, träpinnen brann som f*n! Efter lite efterforskning så hade en soldat hämtat "vatten" i 10 liters hinken från plåtdunkarna i trossen... Han hade fyllt hinken med fotogen! Undrar vad som hänt om det börjat brinna och någon försökt släcka med ruska kort eller kastat "vattnet" på elden????
 
Senast ändrad:
kan ni inte kasta upp en bild på ett patrulltält!? eller är det samma typ av tält som också går under benämningen "stabstält"

nästa fråga är 12 & 20manna tält i grunden likadana, fast olika i storlek? hur ser jag skillnad på dom utan att behöva räkna hur många som kan förväntas sova i dom?

f´n vad jag började sakna värnpliktstiden, av den här tråden..

Det fanns flera stabstält, gemensamt var att de var högre samt hade fönster, vill minnas att någon modell t o m hade två kaminer, standardstorleken vill jag minnas var 32 och 38.
Masonitefällbord och tältpallar kompletterade kontorsutrustningen, aldrig slapp man pappersträlandet.
 
Senast ändrad:
Snubblade in på detta forum och eftersom patrulltältet på bilderna är mitt så tänkte jag komma med lite fakta.

Tältspisen med skorsten och allt väger 5,7 kg. Tältduken inkl tältspiken i påsen väger 11,3 kg. Jag tänkte mäta lite också men hittade inget måttband. Tältspisen är uppskattningsvis 50cm hög (se bild nedan). Tältpinnar finns inte till detta tält utan de är tänkt att de ska tillverkas på plats i skogen. Man jag har köpt kvastskaft och sågat till i rätta längder. Mittstolpen ska vara 1.5m, hörnkäpp för ingången 1,3m samt ytterligare sju hörnkäppar på 0,7m. Tältet är självsående vilket innebär att tältspisen inte har en bärande funktion och behöver således inte användas. Om man vill kan man använda snören på utsidan av tältet (se bild ovan) vilket gör att man även slipper hörnstolparna. Detta kan ju vara bra om man ska vandra med tältet, då behöver man ju bara bära med sig mittstolpen. Dock behöver man fixa lite extra tältpinnar att fästa linorna i om det inte finns träd eller dylikt att bind i.

6996986983.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.