Multifuelskök för seriös matlagning

det finns tydligen en variant med 111T som kör med den tysta brännaren (cobra-brännaren) - men vad jag förstår så är den dock ganska sällsynt i jämförelse med alla med kopp-brännare som finns på begagnatmarknaden

Tror den kallas för "norska" brännaren, gjordes ganska många 111T till norska försvaret och den brukar gå att köpa som reservdel.

...har själv två gröna 111-kök och det ena har jag bytt till "norsk" brännare på, det andra är original brusbrännare. För den som vill uppgradera till hattbrännare kan nämnas att den modernare "Cobra-brännaren" som användes för Explorerköket inte passar eftersom hålet för reglerratten sitter på fel sida i de gröna burkarna...

//J
 
konstruktionsmässigt så ser den väldigt lik optimus novans brännare - hur ser det ut under flamspridarplåten - har den 'kylflänsar' där som i novan??

Den breda framspridarplåten ger nog förutsättning för sjudningsvärmning medans primus omnifuel med sin väldigt smala flamspridarplatta och relativt stora kopp utan kylflänsar upptill gör att luft/bränsleblandningen blir för magert vid för svag pådrag och bristen på flamhållare gör att dessa lätt blåses ut.
 
hej
undrar hur kombinationen : omnifuel + omnidawg skulle funka..
dels effektmässigt men framförallt på låg effekt även då med gasol ??

vänligen nils
 
det finns tydligen en variant med 111T som kör med den tysta brännaren (cobra-brännaren) - men vad jag förstår så är den dock ganska sällsynt i jämförelse med alla med kopp-brännare som finns på begagnatmarknaden

Vad jag kan komma på finns det 5 olika modeller av Optimus 111.

111 Koppbrännare för fotogen
111B Koppbrännare för bensin
111T Hattbrännare för bensin, fotogen och t-sprit (den norska varianten?)
111C Hattbrännare bör bensin, fotogen och t-sprit (Cobra brännaren)
Hiker+ Novabrännare

/ Morgan (som förväntansfullt väntar på ett 111T inropat på tradera som borde anlända om några dagar)
 
hej
undrar hur kombinationen : omnifuel + omnidawg skulle funka..
dels effektmässigt men framförallt på låg effekt även då med gasol ??

vänligen nils

Den kombon ser intressant ut - särskilt efter att ha läst XXARG´s åsikter om högljudd Omnifuel som inte går bra på gas.

Synd bara att det inte verkar finnas någon Silent Cap till min XGK II, ty det köket är mycket högljutt
/Niklas
 
Tja, det är ju inte bara Primus som i så fall borde göra en sådan hatt. Det borde ju även Optimus, MSR m.fl. kökstillverkare göra.
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.