Multifuelskök för seriös matlagning

hej
blev lite nervös när nån börja prata om att blanda bensin och diesel - GÖR INTE DET.!!!

den blandningen är att betrakta som idiotisk , korkad och livsfarlig.!

man ska INTE leka med flampunkten-den blandningen kan bli för farlig !!

.......pust, nu känns det bättre ;)

vänligen nils
 
På vilket sätt blir det så farligt?

Förskjuts flampunkten väldigt drastiskt? Skiljer det explosiva området för blandningen sig i stor utsträckning från bensin och diesel?
 
Nu efter en vecka i fält med "Optimus 111 military style" är jag mer och mer förundrad över vad det köket kan eldas med. Det går troligen på allt mellan smörjfett och billig vodka. Trots att det inte är optimerat för bensin så, inga problem att elda det med vanlig macksoppa och flygbränsle gick det riktigt fint på. Öststatsdiesel (ni vet den där mörkgröna varianten som luktar fenol) stod för middagskoket en dag utan knot och brinner den i köket då brinner troligen sjövatten också. :)

Det där gamla härket till kök kommer jag aldrig att byta ut, det är "liite" moddat men väger inte mer än 2 kg tankat och klart komplett.

P1010127.jpg


P1010130.jpg
 
Kul

kök. Har du några detaljbilder på brännare och låda? Snuskburken hör väl egentligen inte ihop med brännaren och lådan?

Thure
 
Det är ett slaktat 111-kök som jag gjorde en ny underdel till i aluminium så det passade ihop med 111-brännaren och enmansköket. Det är rödspritsbrännaren som är utbytt till 111-brännaren. Kokar 1 liter vatten på drygt 3 minuter på diesel av tveksam kvalitet.
 
misstänker att det är aluminium-snuskburken du har - med den rostfria snuskburken så skulle nog köket komplett väga ett kilo till... men å andra sidan så tål man en till världskrigs fältmatlagning då....

är det roarer-brännare (kopp) eller silent-brännaren (cobra-brännaren) på köket??

snygg lösning!
 
Åja, så mycket dånar den inte men visst är det ett likadant som på bilden som jag slaktat och moddat. 111= Fotogenkök, 111B = bensinköket.

Fotogenköket går att elda med allt som brinner utan problem, men inte bensinköket som då får för mycket fotogen-diesel-vodka-whatewer och dessutom har fotogenvarianten en värmarslinga extra. Fördelen med att elda med bensin är att då behövs ingen sprit till förvärmningen men bensin sotar ganska kraftigt så man får rensa munstycket lite då och då. Med diesel sotar fotogenköket inget alls men då måste man förvärma med sprit och tända upp brännaren lite försiktigt i början.

Ni kanske märker att jag aldrig nämnt nåt om miljövarianterna på bränslet, det får andra nörda med för är det funkis-billigt-lättillgängligt så blir det sånt jag har tillgång till i köket. Det rör sig ju inte om kubikvis med bränsle per år och då faller miljöhänsynen här.
 
det finns tydligen en variant med 111T som kör med den tysta brännaren (cobra-brännaren) - men vad jag förstår så är den dock ganska sällsynt i jämförelse med alla med kopp-brännare som finns på begagnatmarknaden
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.