Till alla Besseggare

Kan ni som vandrat denna tur tycka till vad som är att föredra.

Från vilket håll skall man gå?
Behövs det egentligen så mycket packning för att endast gå denna tur?
Är det "himla trångt" med folk?
Skall man kanske lägga till lite etapper i området när man ändå är där?
 
Jag tycker att det är enklare att gå nerifrån och upp, särskilt om man har packning.

Så väldigt mycket packning behövs ju inte om du gör det som en endagstur, kanske till och med har åkt båten till Memurubu, då är det ju bara mat och extrakläder för en dag. Men Besseggen kan ju vara en del i en längre tur, om man har "vanlig" full packning med tält, sovsäck etc, så går jag definitivt hellre uppför.
Jag tyckte att det ofta var så att ryggsäcken fastnade i rump-höjd när det var brant nerför, kan vara lite onödigt jobbigt/läskigt när man inte vill få ut tyngdpunkten för långt.

"Himla trångt" beror på timing, tiden på året kanske mest. Jag har bara vandrat höst, bland de sista helgerna som båten har gått, varje gång. Då är det också många som vill ta sista chansen för året och njuta av hösten. Har man 2 dagar och vädret verkar stabilt tycker jag att det är det en bra "uppvärmningstur" att gå nere längs sjön dag 1 istället för att ta båten (och där kan det vara typ 3-4 timmars kö att få åka,nästan lika snabbt att gå alltså!), och Besseggen dag 2.

Javisst, passa på att göra mer än bara Besseggen om du är där!
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Inte speciellt besseggen specifikt svar men jag tycker att det är betydligt lättare att gå uppför än nerför och speciellt om man har packning. Däremot ger det en luftigare känsla att gå nerför men det är kanske inte alltid en positiv upplevelse.
 
Jag förstår inte svaren som säger att det är lättare att gå nerifrån och upp. Om jag inte är helt fel på det går man lika mycket uppåt som neråt eftersom man startar och slutar på samma nivå, dvs vid sjön Gjende. (Antingen vid Memurubu eller Gjendesheim)

Mitt förslag är att starta i Memurubu eftersom man då får de luftigare partierna när man rör sig uppåt. Givetvis ska du även se mer av Joutenhiemen när du ändå är där. Det är ett fantastiskt område. Tex Galdhöpiggen är ju inte speciellt fult.
 
Jag förstår inte svaren som säger att det är lättare att gå nerifrån och upp. Om jag inte är helt fel på det går man lika mycket uppåt som neråt eftersom man startar och slutar på samma nivå, dvs vid sjön Gjende. (Antingen vid Memurubu eller Gjendesheim)
Jag förstår inte heller, vad menas?

Jag gick från Gjende till Memurubu - tycker att det är att rekommendera eftersom du får utsikt inåt jotunheimen helt från att du är uppe på besseggen. Motsatt riktning så har man ju de finaste partierna i ryggen hela tiden. Dessutom så är det när man går ner från besseggen som det är så ball utsikt över sjöarna - som man får se länge. Och visst - om det är enda turen som skall göras så behövs ingen packning - en lunch kanske.

Håller med tidigare att det är hett att stanna längre.

Exemelvis kan du börja gjende, gå vanliga vägen över besseggen - sen svänga av mot nautgardstind och klättra upp där - och sen vara tillbaks i gjende i slutet av dag 2 eller 3 beroende på tempo. Annat alternativ är att avsluta i spiterstulen, cirka 5 dagar så hinner du både besseggen, glittertind och galdöpiggen.

Det går utmärkt att gå med tung packning från båda håll även om det är brant, minimal sannorlikhet att något händer. Välj mellan dessa två utsikter en stor del av dagen:
 

Bilagor

  • fran_gjende.jpg
    fran_gjende.jpg
    61.9 KB · Visningar: 1,409
  • fran_memurubu.jpg
    fran_memurubu.jpg
    128.1 KB · Visningar: 1,838
Senast ändrad:
Om jag går med packning skulle jag definivet gå nerifrån och upp. Jag gick den sträckan i somras och tyckte att det var svagt obehagligt. Med packning åt andra hållet skulle jag nog tyckt att det var riktigt läskigt, speciellt eftersom ryggsäcken kommer att fastna många gånger i sten och sånt bakom dig. Jag är väl lite höjdrädd, men brukar aldrig ha några problem av det.

Min far, som är riktigt höjdrädd, har berättat skräckhistorier om den gången han gick över Besseggen, enligt egen utsago var han mkt nära döden, väldigt många gånger. Min mamma däremot, som fick gå två gånger (nån var ju tvungen att bära ner pappas packning, den vågade han nämligen inte bära själv pga allt det där fastnandet), upplevde det inte alls lika läskigt.
 
De som skriver om att gå neråt eller uppåt menar nog själva Bessegen, inte hela sträckan för den börjar och slutar mycket riktigt på samma höjd. Eftersom Beseggen ligger mellan högsta punkten och Memurubu, så betyder uppåt att man startar på Memurubu.
 
De som skriver om att gå neråt eller uppåt menar nog själva Bessegen, inte hela sträckan för den börjar och slutar mycket riktigt på samma höjd. Eftersom Beseggen ligger mellan högsta punkten och Memurubu, så betyder uppåt att man startar på Memurubu.

Tack för det....jag förstod inte vilket som var upp eller ner. Men Memburu är väl stället dit båten går?
Då kan man gå tillbaka....det bästa är kanske att ta båten dagen innan och bo vid Memburu och gå iväg tidig morgon dagen efter. Innan nästa last med folk kommer.
 
Japp, så dåligt man kan beskriva något som man själv tycker är glasklart när man har varit där eller spanat på kartan, då är det ingen tvekan om vilken riktning som är uppför eller nerför längs sjlva Besseggen! Nyttig påminnelse. Sorry!

OK för kjpils åsikt angående utsikt, det är en poäng även om man såklart kan vända sig om och titta åt fler håll! Och även titta åt sidan, ut över Gjendesheim mot Knutshöe, inte så tråkigt heller!

De gånger jag har vandrat där tycker jag att man ser man fler som har kämpigt med stor packning nerför Besseggen än uppför, just för att ryggsäcken kan ta i bakom dig när det är brant. För en medvandrare när vi gick nerför, var det jobbigt även för knäna för henne.
Men smaken, viljan och formen är ju olika!
 

Bilagor

  • knutshoe.jpg
    knutshoe.jpg
    89.2 KB · Visningar: 1,307
Senast ändrad:
Vi skickade packningarna med båten och hade bara lite snacks med oss. Finns fantastiskt mycket vackert att titta på i området, kan rekommendera att ni stannar lite mer än bara ett par dar.
 
Jag tycker att det är enklare att gå nerifrån och upp, särskilt om man har packning.

Så väldigt mycket packning behövs ju inte om du gör det som en endagstur, kanske till och med har åkt båten till Memurubu, då är det ju bara mat och extrakläder för en dag. Men Besseggen kan ju vara en del i en längre tur, om man har "vanlig" full packning med tält, sovsäck etc, så går jag definitivt hellre uppför.
Jag tyckte att det ofta var så att ryggsäcken fastnade i rump-höjd när det var brant nerför, kan vara lite onödigt jobbigt/läskigt när man inte vill få ut tyngdpunkten för långt.

"Himla trångt" beror på timing, tiden på året kanske mest. Jag har bara vandrat höst, bland de sista helgerna som båten har gått, varje gång. Då är det också många som vill ta sista chansen för året och njuta av hösten. Har man 2 dagar och vädret verkar stabilt tycker jag att det är det en bra "uppvärmningstur" att gå nere längs sjön dag 1 istället för att ta båten (och där kan det vara typ 3-4 timmars kö att få åka,nästan lika snabbt att gå alltså!), och Besseggen dag 2.

Javisst, passa på att göra mer än bara Besseggen om du är där!

Det var ju en bra ide med en uppvärmningstur...Kan vara något att tänka på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 1
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 13
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 81
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
Wolfred Sista minuten ändring i Norge till Goldahytta-Gappohytta-Rostahytta Fjällvandring 1
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
JannicaBonn Vallbo till Lunndörrspasset Fjällvandring 10
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
flindvl Katterat - Hellmotn --> fraga gällande sträckan Hunddalshytta till Lossistua Fjällvandring 2
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
bico Vandra från Fjällnäs till Gröndalen Fjällvandring 2
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
Mpetts Resa till Ramundberget Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.