Sarek

Jag tänkter mig en tur i Sarek i sommar, 29/6-20/7.
Kvikkjokk-Pårtetjåkka- bro över Gådokjåhkå-Gaskasvagge- Sarvesvagge- Niejdariehpvagge-Alkavare kapell-Alggavagge-Mikkastugan.....
Vet nån hur Sarvesjåhkå och Alggajåhkå är att ta sig över?

Jag tänkter mig en tur i Sarek i sommar, 29/6-20/7.
Kvikkjokk-Pårtetjåkka- bro över Gådokjåhkå-Gaskasvagge- Sarvesvagge- Niejdariehpvagge-Alkavare kapell-Alggavagge-Mikkastugan.....
Vet nån hur Sarvesjåhkå och Alggajåhkå är att ta sig över?

Tjaba,

Sarvesjåhkå går fint att ta sej över vid vattendelaren strax väster om Niejdariehpvagges mynning. Ett vad som däremot ställt till det för mej är glaciärjokken från Nuortap Luohttojiegna som du måste passera om du går längs Sarvesvagges sydsida. Här har jag tvingats vända en gång, och vid ett annat tillfälle var vaded "bara" krävande. Bägge gångerna var i slutet av Augusti då avsmältningen från glaciären varit stor (värmebölja).

Alggajåhkå har jag passerat problemfritt ungefär vid Niejdariehpvagges mynning i Alggavagge. Skulle det vara problematiskt så kan man prova vid förgreningarna närmare Alggajavrre.

Lycka till
/Björn

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för svaren!

Vadet över Nuortap, är det nånstans det är lättare att ta sig över eller är hela jokken lika?

// Per

Nära Sarvesjåhka rinner jokken i flera fåror. Jag vadade där. Jag måste söka lite en lämplig plats för vadning. Kanske där den börjar att förgrena sig. Jag kan inte minnas exakt. Mycket lätt i alla fall var det då. Vädret var kallt och det snöade snart sdan det.

Senast ändrad:
Tack för svaren!

Vadet över Nuortap, är det nånstans det är lättare att ta sig över eller är hela jokken lika?

// Per

Betr. vad över jokken från Nuortap Luohttojiegna:
2004 gick jag över ovanför förgreningarna, ungefär vid 900-meters nivån.
2005 såg det besvärligt ut, så jag gick nedströms och gick över ganska nära Sarvesjåhkå där jokken delat sig i flera armar.

/ Bertil

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips