hund+kajak=sant eller falsk?

Hej,

om två veckor kommer jag att få en busig hundvalp och jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av att ta med hundar i en kajak. Jag antar att det är lättare när de är äldre och inte lika stirriga som valpar brukar vara, å andra sidan är det en relativt stor hundras (hovawart, storlek schäfer el lite större) och då blir det kanske bökigare när de är äldre. Någon som har koll??

Annika
 
Hej Annika!
Jag har ingen koll egentligen, bara ett par funderingar. Men eftersom ingen med koll verkar svara och det är tråkigt att inte få svar så...
Jag antar att det är en mer eller mindre öppen kajak du ska ut i. För jag tror väl inte jycken trivs under en packlucka, även om det skulle vara smidigt... Och såna kajaker brukar väl vara rätt stadiga va? Så det kunde ju gå. Annars en tvåmans med stort lastrum i mitten, det vore nog idealet. Dom jag har paddlat närmar sig kanadensare i stabilitet, men skulle inte ge jycken full rörelsefrihet. Fast ska du paddla ensam blir det lite trögt. Iofs var det så jag fick med lilltjejen på turer innan hon började paddla själv, hon satt fram och slöade och jag paddlade där bak. Och vi höll jämna steg med femtonåringen i enmanskajaken.
Bökigheten kanske håller sig konstant över tid, en valp är busig som du skriver. Flytväst!! Men efterhand som vovven blir större och tyngre blir den nog också lugnare. Och har den fått sjövana tidigt så borde det funka framöver också.
Du får väl testa lite försiktigt, och återkomma med dina egna erfarenheter!

Ha´re
Björn
 
Min mor har en Hoffe som nu är 8år. Han hatar vatten. Han reagerar knappt på "kom så går vi på promenad!" när han vet att det regnar ute. Enda chansen att få honom att bada är att alla i familjen hoppar i, då följer han efter flocken.

Han har inte blivit skrämd när han var liten. Hans kullsyskon, som vi träffar då och då, är likadana. En av dem kan följa med och åka båt men då ligger han i ruffen hela tiden.

När han väl badar/simmar så ligger han riktigt lågt i vattnet och har svårt att få luft utan stor ansträngning. Jag skulle kunna tro att den tjocka pälsen väger ganska så mycket.

Har funderat på varför hoffarna inte gillar vatten och kommit fram till att det måste vara pälsen. Det tar timmar innan han torkar, verkar fungera som en svamp. (Hade tänkt att skaffa mig en eftersom jag älskar deras beteende i övrigt, men eftersom jag ofta jobbar ute så kom jag fram till att en hoffe inte var rätt hund.)

Så...jag skulle nog fundera ett par gånger innan jag tog med en hoffe ut i en kajak. Kanske funkar det bra om man börjar när de är små (som med alla andra djur och människor), men vaktinstinkten och lekfullhet kan kanske krångla till det ibland. Dessutom så blir de ca 40kg tunga...

Har du haft hoffe tidigare? Har en hel del tips om du skulle vilja ha dem...
maltelitenqv6.jpg
 
Hej på er som svarat,

tack till dig som tog omaket att skriva ett svar mer baserat på omtanke än på sakkunskap i frågan :). Jag tyckte det var otroligt rart så pluspoäng till dig. Och jo, det kommer nog att bli trial-and-error med den hunden.

Det var verkligen en fin hoffe på bilden! jag har verkligen fallit pladask för den rasen, men det visar sig hur det blir att ha en sådan hemma:). men jag har pratat med flera som har hoffar, och några säger att de inte tycker om vatten, andra älskar att bada. Det är väl som med människor, smaken är olika och jag tänker naturligtvis testa vad min hund tycker om bad och kajak.

Att ha med henne på paddling gäller främst den här säsongen när hon är liten. Känns lite fel att lämna iväg henne på hunddagis eller så innan hon växt till sig (och fått någon slags uppfostran). (Och jag tar gärna emot lite tips om du har!). Men även om jag är glad över att få en hund vill jag själv inte missa tillfället att lära känna friluftsmänniskor här i krokarna då jag tycker om socialt friluftsliv, och då är kajakträffar en bra aktivitet som jag helst inte vill vara helt utan denna säsong!!

Tack för länkarna! det verkar som att det råder blandade meningar och bud kring hundar och paddling. Som sagt, det får bli trial och error. Det ska i varje fall bli spännande att prova:).

Hälsningar
Annika
 
Har haft hund tidigare(en stor blandras vovve som hette King) Han älskade å följa med på kajakturerna, vi har då använt K2 med mitten sittbrunn typ: Reval Family(samma som Trapper 630)
Det var inga problem under paddlingen men King älskar att bada(året om) så alltid när vi närmade oss land så skulle han hoppa i å själv ta sig iland :)

/Janne
 
Det låter lovande att du fick med dig en stor hund i kajaken. Hur betedde han sig under färden? Satt han stilla eller fick han för sig att dyka i spat (med tanke på att han verkade vara en hund som verkligen gillade vatten)? Och hur var det med stabiliteten under själva paddlingen? Och när ni skulle gå i land?

Men just i denna sekund verkar en kajaktur med hund avlägsen, fick min valp igår och nu på kvällen har hon levt rövare på ett sätt som inte känns kompatibelt med en kajaktur:)!!

Hälsningar
Annika
 
Grattis till att du har fått hem din hoffe. Du har en spännande tid framför dig. Vår hoffe satte i sig det mesta; småsten, kylskåpsmagneter (som vi lagt i en korg i en påse på fjärde hyllan i skafferiet), böcker, tvål... Vi var glada så länge han lät bli elkablar. En bra försäkring är guld värt!

Hav tålamod! Men sätt strikta ramar. Hoffar är starka/självsäkra hundar som testar gränserna som en två-åring. Några gånger blev jag tvingad till att visa vem som stod högre upp i flockens rangskala rent handgripligen. Inte kul men han funkar jättebra nu (och avgudar mig).

Just det, de kissar på ens fötter ifall de blir för uppspelta, när de inte vet hur de ska bete sig för att visa hur mycket de tycker om en...

Önskar jag var i dina kläder...suck...vill också ha...suck.

Antar att du varit inne här:
http://www.hovawartklubben.com/

Välkommen hem...
vlkommenhemlitensp4.jpg
 
Senast ändrad:
Han satt faktiskt riktigt stilla, och med en sån k2 jag beskrev så är den jättestadig alltså inga problem med det.
Det konstiga var med hunden han kunde inte passera en sjö utan en liten simtur sommar som vinter! Men han var alltid lugn i kajaken men ville altså alltid vara först iland!

/Janne
 
Hur har det gått?

Är lite nyfiken på ifall du provat ännu, jag funderar själv på att skaffa en kajak men eftersom min hund går dit jag går så känns det relevant att kunna ta med henne även i kajaken (hon är iofsig sjövan sen tidigare och har inga problem med att sitta stilla)
 
Jag har hunnit prova både kanot och kajak. Kanot var inga som helst problem. Hon lade sig och sov på botten nästan på en gång och det fanns inga som helst tendenser att vilja klättra överbord eler liknande. Kajak har hon fått prova två gånger. Första gången på land (jag satte ner henne i sittbrunnen). Efter det drog jag ut kajaken en bit från stranden men stod själv i vattnet. Andra gången paddlade jag ut en bit från stranden, sen ville hon klättra fram till sittbrunnen och då fick jag vända inåt igen. Yra reagerade inte heller när jag testade att vicka lite med kajaken.KOntentan är att hon inte verkar tycka att vattnet i sig är läskigt, det handlar mer om att få henne att sitta still så länge som krävs. Eftersom din hund redan är sjövan och kan sitta still så går det kanske jättesmidigt för dig, du får prova!!! Jag är i varje fall övertygad om att hund och kajaker inte är helt oförenligt.

Men vad har du för ras? för min del känns det som att storleken på hunden kan sätta stopp för ev. kajakäventyr.

Hälsningar

Annika
 
Det låter ju som om det skulle kunna fungera. Jag har en Weimaraner tik så hon får plats sittandes i alla fall (hon kan bli ganska liten när hon rullar ihop sig oxå). Jag har lånat kajak i slutet av Juli för att prova på innan jag ev. köper, jag vart riktigt sugen när jag läste din tråd här (förstår inte att jag inte tänkt på kajak tidigare).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.