Hund i candensare/kajak

Hej

Är det lättare att ha med en hund i candensare eller kajak? Hunden i fråga är mellanstor (23 kg).

Är det någon som har tips på hur man tränar hunden att våga gå i?

Jag har bara paddlat canadensare någon enstaka gång och aldig kajak.

Svar: Hund i canadnsare/kajak

Kajak tror jag kan bli svårt att ha med hunden i. Det kanske går men jag tror att det kan vara lite trixigt.
I en kanot går det däremot utmärkt. Paddlar du själv så lägger du packningen så långt fram som möjligt och hunden får helt enkelt vara i mitten av kanoten.

Nån metod för att få hunden att våga kliva i kanoten har jag däremot inte. Det är väl träning som gäller bara kan jag tänka mig.
Lycka till.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hundar brukar oftast inte ha några problem med vatten och således brukar dom inte vara helt främmande för kanadensare.

Om hunden tvekar, försök att börja vid en brygga då stabiliteten finns, det är nog snarare osäkerheten på den fronten som hunden reagerar på. Belöning vid igång..

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Hundar brukar oftast inte ha några problem med vatten och således brukar dom inte vara helt främmande för kanadensare.

Om hunden tvekar, försök att börja vid en brygga då stabiliteten finns, det är nog snarare osäkerheten på den fronten som hunden reagerar på. Belöning vid igång..

// Jocke

Haha. Min hund vägrar att bada och går runt vattenpölar. Förut vägrade hon t.o.m. att gå på is där hon visste att det varit vatten. Men det har blivit bättre (hon har frivilligt gått ner till hashöjd i vatten.), så jag har förhoppningar om att det ska gå att lära henne att sitta i kanot.

Jag ska börjar med att träna från brygga med kanadensare. Tack för hjälpen.

Klart du kan ta med hunden i kajaken! Träna på land först, palla upp kajaken stadigt så den inte verkar "farlig". Köttbullar eller annat favvogodis, massor av beröm. Lyft sedan i hunden efter lite träning, mer beröm. Mer träning. Sen är det dags för vattenträning. Testa korta småturer. Var bestämd och "ojja" inte hunden om den blir orolig. Detta skall ju vara naturligt kul. En stor fördel kan ju vara en dubbelkajak med mittenbrunn, det blir enklast. Men vi har också lyckats baxa ned vår 30 kg hund i singelkajak. Allt går med köttbullar :) Kanske inte så bekväm paddling dock för husse men det är ju riktigt kul att ha med hunden ut så den kan springa omkring på små skär senare!

kira_kajak1.jpg

Vet att marinen körde med sina tjänstehundar i kajak framför sig (i separat sittbrunn ?) när dom sökte av öar i skärgården här i Karlskrona. Kanske kräver en hel del träning men det går nog om man vill.
Kan tänka mig att det kan bli varmt i solen så det kanske är läge att lägga in en badpaus då o då ;)

Paddlade kanadensare med hund förrut.
Var inga problem, fast hunden var ju ganska lydig iofs.
Hon fick lägga sig i fören som "ballast" och sen var det bara att paddla på. Gick till och med bra i vågor och surf! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips