Hur göra med pumpen?

Hej!

Efter födelsedag öppnades möjligheten att köpa nytt kök, och jag har slagit till på ett omnifuel. Lekte en del med det, verkar lovande. Nu till min fråga. Hur gör ni med pumpen när ni är ute? Jag kan inte tänka mig annat än att ni låter den sitta kvar i flaskan. Min farhåga då är att jag är rädd att flaskan och pumpen ska få stryk i ryggsäcken, med följden att pumpen går sönder och bränslet läcker ut. Hade inte varit någon höjdare. Så hur gör ni? Funderade på om man skulle ta och fixa till något slags styvt fodral till flaska+pump. Några tips?

Vad gäller förvaring hemma sen, är det några problem att låta pumpen sitta kvar i flaska med bränsle i (i flera månader)? Tar pumpen stryk av det? Har än så länge bara kört med heptan.

Tips mottages tacksamt av en nybörjare inom detta område.
 
Vi använder Nato:s ammunitionsficka för att skydda min bränleflaska med pump. Den passar perfekt till MSR:s 650 ml flaskor. Pumpen sitter i flaskan hela vandringen. Depåbränslet, dvs. flaskor utan pump, behöver dock inget skydd. När ena bränsleflaskan är slut skiftas pumpen till en ny och nya flaskan läggs i ammunitionsfickan. Väl hemma tar jag bort pumpen och gängar på den vanliga korken på flaskan. Jag kör bara med Heptan till mitt Primus MFS.

Raskesven
 
En fråga till

Passar på att slänga in en fråga till.

Hur i h-vete är det tänkt att man på ett smidigt sätt ska få på värmereflektorn? Fick ett jack i det första gången jag satte på det, flera veck också. Framförallt är det väldigt frustrerande. Funderar på att klippa upp det så man kan trä det runt köket, slippa fipplandet med att fälla ut benen med reflektorn på plats.

Tips någon?
 
Raskesven; sa:
Vi använder Nato:s ammunitionsficka för att skydda min bränleflaska med pump. Den passar perfekt till MSR:s 650 ml flaskor. Pumpen sitter i flaskan hela vandringen. Depåbränslet, dvs. flaskor utan pump, behöver dock inget skydd. När ena bränsleflaskan är slut skiftas pumpen till en ny och nya flaskan läggs i ammunitionsfickan. Väl hemma tar jag bort pumpen och gängar på den vanliga korken på flaskan. Jag kör bara med Heptan till mitt Primus MFS.

Raskesven

Tack för svar.
Var kan man få tag i en sån ficka? Pris & vikt?
 
Det var länge sedan jag skaffade ammunitionsfickorna. Köpte dem från http://www.garderoben.se ,men kan inte finna samma fickor där när jag nu hastigt tittade på hemsidan. Kanske finns i katalogen. Betalade kanske en hundring per ficka. Det är lite mer avlånga än de svenska äldre ammunitionsfickorna som var till maggen för AK 4:an. Det dragspelsvindskydd vi använder går också ner, tillsammans med bränsleflaskan och pump, och ger extra förstyvning och skydd, fast det behövs inte. 200 gram väger ammunitionsfickan. Inget för UL-folk alltså;-)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Det var länge sedan jag skaffade ammunitionsfickorna. Köpte dem från http://www.garderoben.se ,men kan inte finna samma fickor där när jag nu hastigt tittade på hemsidan. Kanske finns i katalogen. Betalade kanske en hundring per ficka. Det är lite mer avlånga än de svenska äldre ammunitionsfickorna som var till maggen för AK 4:an. Det dragspelsvindskydd vi använder går också ner, tillsammans med bränsleflaskan och pump, och ger extra förstyvning och skydd, fast det behövs inte. 200 gram väger ammunitionsfickan. Inget för UL-folk alltså;-)

Raskesven

Tack återigen för svar.
Synd att de inte verkar finnas längre. Finns å andra sidan ganska många fodral till vattenflaskor nuförtiden, för att hålla värmen bättre.

http://www.addnature.com/default_re...125L&mscssid=H38L825M1EGS9JCFKHRQUUBNU5E26GXC

Ett sånt i lämplig storlek borde kunna funka. Om inte annat så har du iaf lett in mig på det spåret, vilket jag tror kan vara bra.

UL, jag? Nja... Förvisso har jag ingen kåta men ett keron 3 kingsize för två personer plus hund är inte UL direkt =)
[Ändrat av JonathanW 2005-10-25 kl 16:31]
 
Under tur så får pumpen sitta kvar och jag har inte haft något problem med läckage. Nu kör jag IOFS med Nova men jag antar att även primus har en stoppventil i bränsleanslutningen. För att vara på den säkra sidan så har jag stoppat flaska med pump i en plastpåse. Outdoor Reseach har vadderade packfickor i olika storlekar och bland dessa borde det finnas någon som passar.

Hemma så förvarar jag flaska och pump separerade.

/Holst
 
JonathanW; sa:
.....
UL, jag? Nja... Förvisso har jag ingen kåta men ett keron 3 kingsize för två personer plus hund är inte UL direkt =)
[Ändrat av JonathanW 2005-10-25 kl 16:31]
Jag menade inte att du gick UL. Du verkar ju använda av UL:are förhatliga robusta tåliga grejer där inte vikt är prio 1. Det var mer en spontan allmän reflektion över det stackars UL-folket som satt så hög vikt vid vikt att de inte kan använda tåliga rejäla grejer med lite känsla i;)

Raskesven
 
Pump

Hej,
varför krångla till det?
Jag tar aldrig ut pumpen från flaskan till mitt Primus Optimus, förutom vid påfyllning av fotogen, och det har fungerat bra i sju år, vinter och sommar. Vad gäller påse så förvarar jag flaskan och pump i en systempåse (grön)...

Mats
 
Re: Pump

matsohh; sa:
Hej,
varför krångla till det?
Jag tar aldrig ut pumpen från flaskan till mitt Primus Optimus, förutom vid påfyllning av fotogen, och det har fungerat bra i sju år, vinter och sommar. Vad gäller påse så förvarar jag flaskan och pump i en systempåse (grön)...

Mats

Primus Optimus????

Tullat på fotogenen? Fyyy!! :)


peter
 
Det är just för att undvika att krångla till det jag förvarar den bränsleflaska som pumpen sitter i lite skyddat. Handtaget till pumpen är ju en relativt känslig del. Lätt hänt att råka böja till den vid i- eller urstuvning av säcken, eller om den ligger i en sidoficka och får ta smällen om man vurpar, om den åkt ut en bit och hakar i någonting.

Raskesven
 
Peter,
vad har du emot Primus Optimus? Jag är hejnöjd med den, monterad i ett Trangiakök. Ser nu på Primus hemsida att "Optimus" inte finns längre. Kanske är "Multifuel" motsvarigheten?

Sen skyddar systempåsen mot ofrivilligt tullande av fotogenet. Ingen höjdare med fotogen i matpåsen...

Vad gäller slag så tål pumpen mycket (om cylindern hålls kvar i flaskan som Dan påpekar), men andra modeller kanske är känsligare.

Mats
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.