Frukt och svamptork

Torkollor och torkskåp

Ett gammalt torkskåp eller en tom garderob blir en utmärkt torkugn. Ollorna gör man av klent virke med rostfritt eller plastnät på, vik det runt kanten och häfta fast det på under-insidan.
En billig termostat sitter ju i de flesta elfläktar och ugnar.
Finessen med ett skåp som torkplats är att man har en tom extragarderob till gästerna!
Kostnad för min blev en rulle rotfritt nät, på loppis, 50 kr.

Go torkning

Johan K
 
på torken?

då kan man ju kombinera mytta med nöje,.. sitt inte för länge i bastun bara, vem vet vad som kan hända! ;-)

Fast är det inte ganska kostsamt att ha en bastu igång? Inte för att jag vet ngt om dagens bastuar, men jag inbillar mig att det skulle gå åt en del ström...
 
I regel är en bastu ganska välisolerad, så man kan köra aggregatet diskontinuerligt (om man nu inte måste springa in och ut ur bastun hela tiden, förstås...) och ändå hålla en lagom temperatur

Torka på och undvik torken
:)
//B
 
Re: på torken?

sickboy; sa:
Fast är det inte ganska kostsamt att ha en bastu igång? Inte för att jag vet ngt om dagens bastuar, men jag inbillar mig att det skulle gå åt en del ström...

Med lite fysikkunskaper så kan man rätt snabbt räkna ut att det faktiskt inte går åt så väldigt mycket värme. För att hålla en konstant temperatur så måste man tillföra lika mycket energi som försvinner, och det som försvinner är inte särskilt mycket

Visst har ett bastuaggregat hög effekt, men det är ju för att det skall bli varmt snabbt och dessutom ha kapacitet för långt högre temperatur än vad man använder för torkning.

Det är samma sak när man torkar i ugnen, där ser man ju ofta på en kontrollampa när värmen är inkopplad och inte. Sist jag torkade nåt så rörde det sig om 2-3 sekunder åt gången med nån minuts mellanrum.
 
Välkommen till utsidan!
Men det var en 7 år gammal tråd du svarade på det har hänt mycket sedan dess!

Hittade själv första trattisarna förra helgen så nu håller jag på att plocka fram torkutrustningen, använder inte värme utan bara ett par gamla PC fläktar för att få cirkulation.
 
Megatork för 350kr.

Jag ville torka en massa kött, över 5kg, och det fort - så att det inte hinner bli dåligt innan fukten går ur. Så, jag satte samman en varmluftsfläkt och ett miniväxthus från Biltema. Ett mycket tidsbesparande och effektivt bygge. Rekommenderas varmt!

Byggtid: 1h.
Kostnad: ca 350r.
Effektårgång: 1kw (vid effektläge 1 av 2).
Tidsåtgång: 24h för 5kg knastertorrt kött.
Kapacitet: 5-7kg kött. Möjlighet att bygga ut på höjden.
Material:
- Biltema 35533 värmefläkt.
- Biltema 45824 miniväxthus inkl. galler.
- Biltema 35900 självhäftande kardborrtejp.

Jag föredrar värmefläkt framför kupévärmare eftersom värmefläkten är designad för kontinuerlig drift, och inte värmer upp sig själv när den står på länge. Det fina med just denna kombination av värmefläkt och volym är att temperaturen på effektläge 1 (1kw) hålls extremt jämnt mellan 45 och 50 grader, dvs precis så hög temperatur som kött tål utan att bli "tillagat". För svamp eller bär kan man såklart brassa på mer värme (2kw).

Monteringsdetaljer:
- Fem snusdose-stora hål i toppen av plastduken.
- Bottnen tätas med kartong från växthusemballaget.
- Kardborrtejp håller fast botten och plastduk.
- Värmefläkten riktas in mha. sitt eget inneremballage, som har en bra flik.

Bild 1: Torken uppställd på tvättmaskinen för att spara plats.
Bild 2: Torken demonterad för förvaring.
 

Bilagor

  • IMG_20121013_004810_0.jpg
    IMG_20121013_004810_0.jpg
    62.9 KB · Visningar: 4,912
  • IMG_20121014_194958_0.jpg
    IMG_20121014_194958_0.jpg
    72.4 KB · Visningar: 3,053
En sån där lösning har jag funderat på, men jag har inte riktigt vågat eftersom jag tycker det känns lite för brandfarligt med all plasten. Om värmefläkten funkar som den ska så är det ju ingen fara, men var händer om den går sönder? (Billig "kina-kvalitet" med felkonstruerat överhettningsskydd?)

Ihopfällbarheten är ju ett stort plus dock. Och det går ju att ställa torkollar av trälister och myggnät på hyllorna.
 
Ja, brandrisken är min enda betänklighet. Överhettningsskydd eller icke. Det som till slut övertygade mig om att den kan lämnas utan (ständig) uppsyn var just att varken värmaren eller torken blev varmare och varmare. Alltså bygget har samma temp efter en kvart som efter 12h.

Om man tar sig tiden vore det ball att bygga en liknande mojäng i plåt. Det skulle säkert gå att göra hopfällbart ändå om man klurar litet. Då skulle man också kunna låta en värmefläkt stå innuti torkutrymmet. I och med det kan man ju använda den inbyggda termostaten för att reglera temperaturen precis som man vill.
 
Om man tar sig tiden vore det ball att bygga en liknande mojäng i plåt.

En liten tanke bara...

När jag köpte metall-ollor till min OBH Nordica-tork fick jag problem med temperaturen. Metallen lagrar värmen så pass att temperaturen blir väldigt hög efter några timmar (då det mesta av fukten avgått), och detta även om jag kör helt utan lock. Detta problem existerar inte med de medföljande plast-ollorna. Det är ju dock så att mina metallollor ligger ovanpå plastollorna (och innanför plastväggarna), så metall-ollorna hindras från att kylas.

Vad jag vill säga med detta är att om man ska bygga i metall, då bör man nog se till att metallen kan kylas.

/Tomas
 
Så tunt som man orkar borde vara bra, men nej jag kryddar efter torkning. Jag vet inte hur jag ska beräkna rätt mängd salt/peppar annars. Om du ska göra pemmikan, så tänk på att saltet måste mortlas - det löser sig nämligen inte i smält fett.

Det där med varm metall förstod jag nog inte riktigt. Metallen värms av luften, och luften håller rätt temperatur. Det är så stor luftgenomströmning att temperaturen var densamma efter tjugo minuter som efter flera timmar. Nemas problemas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.