Vintergas

Ja, det där är den nutida ersättaren.
Innehåller 380g 50 % propan/50% butan (på en totalvikt av 405g). [Kostar 195:- hos FOGAS...]
Så man får ju i alla fall ut 190 gram propan i gasform innan den kroknar i kyla,
ungefär som om man haft en vanlig engångs punkteringsbehållare... ;)
 
Motsvarar ungefär forna biltemas 17-602 (och betydligt lägre pris per mängd gas) som också var propanrik - med goda gissningar uppemot 50% om man tittar på dess tryck gentemot temperatur med basering av butan med 66% n-butan och 34% isobutan då det brukar vara vanlig blandningsförhållande för icke specifierad butan.

Om man tittar på flaskan och ser EN417-märkning diskret någonstans i textmassa så är det defintivt en sådan gasblandning då ren propan/propylen kräver en flaska som är märkt EN12205 och klarar 27 Bar (vilket är tydligt utmärkt och var så också så med de tidigare Sievertflaskorna gjorda i aluminium) och är förmodligen lite dyrare lösning för Sievert - och därför bytt till en billigare blandning som kan göras av vilken sprejburks-plant som helst då alla sprejburkar, från grädde och hårspray till campingasoltuber oavsett slag måste klara EN417...

Men har man kravet att det skall funka vid -25 grader C och kallare så kan man inte späda ut gasen med butan på det sättet utan kräver ren propan eller propylen i dessa fall om man skall få ut någon gas ur flaskan... - har dom inte kvar den gamla aluminiumflaskorna kvar i sortimentet längre så är det i stort sett bara brännare på P2000-flaskorna som gäller, om man inte hittar adapter till US1/colman-gänga och tillverka en adapter och istället kör med propylen som köps på jula mappgas art 218534 för 229:-, då den garanterat fungerat till minst lika låg temperatur som ren propan och lite till (kokpunkt -47.6 grader C vid atmosfärstryck). Dessa flaskor har en säkerhetsventil som öppnar sig vid övertryck/temperatur så dessa kommer inte att smälla på samma sätt som en campingasoltub vid kraftig övertemperatur

Haken då - ja förutom att hitta adaptrar så väger flaskan lite mer - 865 gram full (förvisso med 400 gram gas) i jämförelse med Siverts aluminiumflaska som vägde 650 gram full (med 350 gram gas) då flaskan innehåller ren propylen (99.5% enligt MSDS) utan luktmedel (propylen har i sig en unken lukt som signalerar närvaro av gas så den behöver inte luktsättas på samma sätt som propan)
 
Adapter primus 2000 till 7/16 engångstubsgänga

http://www.ebay.co.uk/itm/Monument-...t=UK_Hand_Tools_Equipment&hash=item2ecd708b1c

150 spänn

Jag har två tuber och adapter som gör att jag kan agera i -40 och bortanför utan förvärmning.
Jag har dock inte använt det speciellt ofta utan sover med campingastuben eller flamberar upp den över lite tidningspapper och håller den senare varm i lite vattenbad.
Fungerar ganska ok nedåt -20 iaf utan att det blir för mycket kelande me tuben
 

Och med den kombinerad med
http://www.fogas.se/shop/1496---adapter-pol*m14-fast/
eller
http://www.fogas.se/shop/1506---vinkeladapter-pol*m14/
kan man köra Lindal-gängad utrutning direkt från fullstora Propanflaskor; PK5 PA6 etc...

Men gör inte det om ni inte är fullständigt medvetna om vad ni sysslar med!!!
Och särskilt ultralätt blir det ju inte heller...
 
Funderar vidare...

... på hur jag ska göra. eftersom det verkar svårt att få tag på någon propangas så tänker jag kanske prova köra vanlig gas. värma flaskan innanför jackan innan matlagning och kanske ställa den i en tallrik med varmt vatten.

Funderade även lite mer på att köra "liquid feed mode" och efter lite googlade hittade jag den här videon. (Har tyvärr inte mitt kök tillgängligt så jag kan inte prova själv)

http://www.youtube.com/watch?v=ysgxq7FYOzI

Någon som har testat och har egna erfarenheter?

Måste ju veta att det fungerar innan jag drar ut. den här gången ska även min sambo som är lite mer ovan och det gör att jag stressar lite mer kring det här än vanligt :)
 
Det går också alldeles utmärkt att ställa den i en bunke med kallt vatten (som ofta är betydligt varmare än luften vintertid).
 
Var inne hos Fogas och som någon redan skrev så har de ngr av de gamla 2208 flaskor kvar. Kring ett 30tal sa han, köpte själv 2 flaskor som bör räcker en eller två vintrar i alla fall.
 
Det jag menade med primus vintergas var det här...

http://www.utsidan.se/cldoc/koksnyheter.htm

Är det lite av kejsarens nya kläder eller..?

Förvisso är det en bra grej att limma en tyg-strumpa på insidan av flaskan som ger bättre värmeupptag från omgivande luft när flaskan bara är ½-full eller mindre.

Men... "Gasen är en blandning av propan, butan och isobutan"
Ingen mer info finns ännu om vilka proportioner blandningen har, men det låter ju onekligen som samma gamla "PowerGas" (25 % propan, 25 % isobutan och 50 % butan).
Funkar säkert i -22°C - när flaskan är ny - lika bra som gamla PowerGas. Men som vanligt tar propanet snart slut medan det mesta av butanet är kvar - Hur har Primus tänkt här..?
 
Man sitter fast i EN417-flaskstandarden samt att i en del länder tex. frankrike där innehållets tryck inte får gå över vissa nivåer som tex. vid 50 grader C för att få tas in i landet (dom har ju en inhemsk tillverkare som bestämmer, och frankrike har inte lika kalla vintrar som i norden och ser inte behovet av vintergas på samma sätt...) - vilket gör att gasblandningen dimensioneras efter landet med den hårdaste kravet för att kunna säljas internationellt - det är därför vi ha den utspädda historian i campingasolflaskorna...

Sivert försökte med sina aluminumflaskor med EN12205 och PH27BAR men verkar inte mäkta med det i längden eftersom de har gått över till plåtflaskor troligen enligt EN417 och max 50% propaninblandning i butanet.

själv tror jag att det handlar om priset på flaskorna om de skall bli populära och gå ut i stora serier och dessa har inte varit speciellt billiga eftersom de riktar till hantverkar-världen som är mindre prisskänsliga och inte fritidsmänniskor som betalar moms på alla sina saker...
 
Men då ska dom ta konsekvensen av sitt val av flaska och innehåll, och kalla produkten för vad den är. 3-säsongers-gas, och inte vinter-gas.

På det här sättet kommer dom att cementera folks fördomar om att gas inte går att använda på vintern. Vilket indirekt förvisso blir sant, så länge ingen tillverkare klämmer fram en propan-flaska på marknaden. Men hur ska man kunna marknadsföra en vinter-gas som faktiskt fungerar, när Primus som kan betraktas som en auktoritet på gas, dödat marknaden genom att visa att "vinter-gas" inte funkar på vintern..?

Det är verkligen synd eftersom gas är överlägset praktiskt och pålitligt med rätt bränsle. Priset för en propan-flaska blir så klart betydligt högre än nuvarande gasblandning, men jag tror många ändå skulle acceptera det. Alternativet lär för dom flesta bli ännu dyrare, då man måste skaffa sej ett extra bensin/fotogen-kök som bara kommer till användning vid några få vinter-turer.

Skulle Primus ta fram en "riktig" vinter-gas skulle man nästan kunna slå undan benen på hela marknaden för bensin/fotogen-kök. Och det är kanske där en del av problemet ligger. Primus tillverkar bensin/fotogen-kök... och dom lär tjäna betydligt mycket mer på dom, än på att bara sälja några flaskor propan-gas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.