Vintergas

Man värmer inte flaskan i kokande vatten, eller ställer den ovanpå grytan som man värmer - då exploderar det med stor sannolikhet - det sistnämnda idiotin och Darwin award-kandidatur att ställa gasflaskan på grytan man värmer har folk faktiskt gjort och det har också exploderat...

Inga tryckkärl av den här typen får användas eller förvaras vid temperatur över 50 grader C någon gång under hela sin tid från nyköpt till helt förbrukad och trycklös.

Skall man värma flaskan övh. så skall det vara i en skvätt _jummet_ vatten och det kommer att ge gas även när vattnet börja bli ganska kall och tom. börja frysa på flaskan, såvida om det inte är sista skvätten man försöker få ur, då det krävs typ +10 grader C och varmare om det skall bli någon tryck och en smula fart i brännaren när det är bara ren N-butan kvar i flaskan då dess kokpunkt vid atmosfärstryk ligger runt 0 grader C...

Köper man en sievert 220884-flaska så kommer man inte ha problem med temperaturen och gasavgivningen såvida det inte är under typ -30 grader C och kallare...

Det räcker kanske att bara köpa en sådan flaska (motsvarar ca 450 gramstub i kapacitet) och så har man en eller flera 'vanliga' campingasoltuber som man använder när det är varmare ute och går bra att elda och sievert-tuben först när det är riktigt bistert kallt eller måste få fram första skvätten jummet vatten och värma de andra tuberna med....
 
All värmning av tuber skall ske på ett sådant sätt att man inte kan få för mycket av det goda.

Typ flambera den i några tidniningsark,ha den i sovsäcken,göda gasningen med varmvatten eller så - inte att ha den så den kan få en överdos - aldrig någonsin.

Till slut glömmer man den där och då är allvarlig skaderisk.

I praktiken kan en gastub uppe på ett kök eller vid en läger eld ge detta resultat.

http://www.youtube.com/watch?v=7dW1qkBg8sM

Och explosionen kan döda(i optimala fall-kan man säga så?) som om inte brännskadorna vore nog.
Mest troligt brister gastuben och liknar mer en sprutande bensinbrand - men det är illa nog
 
All värmning av tuber skall ske på ett sådant sätt att man inte kan få för mycket av det goda.

Typ flambera den i några tidniningsark,ha den i sovsäcken,göda gasningen med varmvatten eller så - inte att ha den så den kan få en överdos - aldrig någonsin.

Till slut glömmer man den där och då är allvarlig skaderisk.

I praktiken kan en gastub uppe på ett kök eller vid en läger eld ge detta resultat.

http://www.youtube.com/watch?v=7dW1qkBg8sM

Och explosionen kan döda(i optimala fall-kan man säga så?) som om inte brännskadorna vore nog.
Mest troligt brister gastuben och liknar mer en sprutande bensinbrand - men det är illa nog

Det där såg ohälsosamt ut.
 
Jag har provat det går nästan inte och få det så i det fria - gastuben brister och det sprayar bara ut - men det är illa i ett tält eller ett rum och då uppstår genast förutsättningarna för explosion

Så där blir det om man fort sprids och jämnt samt antänds(typ inne i en bilmotor eller i en bomb som fungerar på det sättet)
 
Det fanns åtminstone för några år sedan ett antal your tube-filmer där man lägger 230 och 450 grams fulla tuber på brasa med en mobil filmande och i två tredjdelar av det jag tittade på blir det ingen eldboll när tuben spricker med en smäll och allt som oftast så är även brasan utblåst och glödkolen i brasan släckt, i somliga fall så går det hål i tuben och det är en eldkastarstråle i någon riktning under några sekunder och när det smäller med eldboll så är det inte till närmelsvis lika dramatiskt som i Troy Garnes klipp av den enkla anledningen att mängden bränsle är mycket mindre i campinggasol-fallet än i fallet med försök till fuelbomb i tube-klippet (som dessutom var bensin i första fallet).

Med andra ord bara för att det läcker ut gas så innebär det inte automatiskt att det brinner, och finns det tändkälla så så måste gasblandningen vara lagom utblandad med luft för att tändas och brinna samt inte förflyttas med för hög hastighet, att brasor blåstes ut inklusive att glödande träkolet slocknade i många fall kan dels bero på att flytande gasol kylde ned glödkolet och samtidig gjorde det syrefritt (dessutom tänds inte gasol av en glöd - behöver en öppen låga!) med andra ord gasmolnet var antingen för utspätt eller för koncentrerat för att brinna och var inte i rätt intervall med luft där och när det fortfarande fanns öppen låga och därför blev det ingen eldboll...


Detta betyder inte att man kan hantera campingasol hur som helst, utan man skall fortfarande hantera det med försiktighet för att ha god säkerhetsmarginal. och detta bör man definitivt tänka på när man slabbar med bensin och häller mellan öppna behållare och se till att ingen låga eller glöd finns i närheten där man utför överfyllningen - till skillnad från gasol så kan bensingaser i luft självantändas spontant redan vid 190 - 210 grader C varm yta och kan tändas av glödande kol från nästan helt utfalnande eld och askhög med värme kvar i...
 
Tack Fuchs och andra!

Då har jag fått svar på min fråga. jag köper en flaska vintergas och tar med mig en extra vanlig som reserv! ska provköra hemma såklart innan jag drar ut! Ska bli så jäkla kul att komma ut i vinterfjällen igen!

Go tur!
 
Här finns bilder på ett lätt moddat gaskök som "sprängsvetsats" ihop med kokärlet.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=60177&page=4

Halaj!

Vet inte om det redan diskuterats, men jag har alltid antagit att botten fungerar som en trycksänkare. Alltså, den är ju starkt konkav. Så jag tänker att meningen är att om trycket, av någon anledning, blir för högt i burken så kommer botten att bulla ut och bli konvex. Jag tänker att den bullar ut ganska våldsamt, och man skulle då få en förvarning om att om man inte snabbt upphör med det man gör så kommer burken snart att sprängas. Men så är det kanske inte?
För på bilden där är botten fortfarande konkav!

//T
 
Formen på burken är bara för att den närmar sig en sfär i hållfasthet kontra vikt - inte nån säkerhetsåtgärd.
En platt botten skulle desutom inte hålla.

Man skall inte ens fundera på och värma upp dom på ett sätt som är okontrollerat och hålla sig till sådär max 30-40 grader .
 
När jag tryckprovat tuben stumfylld med vatten så är det falsen som vecklar upp sig och brytningen i falsen när det vecklar sig kan göra att kupningen kan vända ut och in med en uppbuckling som växer från kanten in mot tuben.

Med gas så hela processen i området millisekunder och det är en rejäl smäll i samma kaliber som en älgstudsare/AK4-avfyrning i ljudnivå vid mynningen på några decimetersnivå från örat och är man för nära så får man hörselskador med pipande öron och kan få besvär resten av livet med tinnitus...

Det är heller ingen garanti att det är bottens fals som ger sig först utan kan vara i toppen där ventilen är påskruvad - vilket troligen var fallet med den ihopsprängda köket då kraften motsvara som om man dammade till med en stor slägga rakt på köket.

Med andra ord så skall man aldrig hålla huvudet över botten eller ovanför ventilen om tuben stressas med uppvärmning samtidigt - vid normal hantering och temperaturerna bit under 50 grader C så behöver man inte fundera om behållaren håller eller inte, hur man vänder den etc. - det skall tåla behandlingen med stora marginaler, Däremot om man tappar sin 230 gramstub i en gryta med kokande vatten - så bör man väldigt snabbt ta en stunds rast på en bra avstånd ifrån tills det hela har hunnit svalna ganska så ordentligt typ till max pinkjummet...

Har tuben pressats med över 17-18 Bar inne ifrån så brukar tuben fått en kvarstående något förändrad profil typ att anslutningsventilen är några mm högre upp och det är lite bulligare i formen på ovansidan - men tuben skall hålla tills trycket är över 20 Bar innan den spricker i falsarna och den jag provade så var det mellan 22 och 24 bar som falsarna gav sig (svårt att avgöra när man nådde maxtrycket precis innan när uppvecklingen i falsen startade i förlopp då trycket sjönk efter varje pumptag för att plåten sträckte ut sig i plastisk mode och falsarna öppnade sig)
 
Vet du om tuben är konstruerad att spricka på ett speciellt sätt, den borde ju först tappa topphättan och sedan spräcka sidorna - botten lär ju vara den starkaste punkten.Av bilderna från det där köket lär det ha gått till så?
 
När jag provtryckte 230-gramms tub så var det botten som gav sig först, men andra sammanhang har falsningen i ventilen gett sig först - så jag tror det är slumpmässigt vilken sidas falsning som ger sig först och det finns ingen garanterad 'ordning'

mao är det som ko/tjur - det är hornen framtill och baken är dom farliga sidorna att stå vägen för medans står man på sidorna klarar man sig bättre när de bestämmer sig för att stångas/sparka bakut ;-) - mao, inget huvud över och ädlare kroppsdelar under om man stressar tuben utanför dess temperaturområde....
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.