mobiltelefon för friluftslivet...

Jag undrar vad alla använder för mobiler. Jag har en ajfån 4 med ett riktigt klumpigt fodral till. Det känns som att enda anledningen till en sådantelefon är twitter och facial. Om man kan lära sig leva utan dem, vad ska man välja då?

Ericsson har en liten rackare som ska tåla mer skit än de flesta andra, men det är en smartphone det också. Jag har sett lite olika modeller på stora klumpiga saker med knappar. Någon som har erfarenhet av de?
 
ringa, messa, miniräknare och gärna gps. hittade just en jcb Pro Talk TP851 som verkar ganska bra. Jag spenderar livet på byggen som maskinförare och i skogen med hunden.... Känns inte riktigt rätt med en ömtålig smartphone :p
 
Sony Xperia Active är riktigt fin.
Det är visserligen en smartphone, men ändå. Trevligt med en stor skärm när man ska använda GPS.

Finns en del videor på youtube där folk misshandlar skärmen brutalt, utan att det händer något.

Ganska liten och kompakt är den också.
 
Kolla denna tråd.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69884&highlight=samsung+xcover

Samsung Xcover 271. Jag köpte två i fredags och batterierindikatorerna har knappt rört sig ännu. När man är van vid en IPhone känns det helt magiskt....men å andra sidan är Samsungen en telefon och Iphonen en liten dator.
Jag tror att det är en bra ide med knappar och vattentålighet om telefonen skall användas utomhus och även vintertid.


Jag köpte en Samsung Xcover 271 för en vecka sedan. Men displayen är nästan lika dålig i solsljus som på min Samsung B2100 som jag skrev om i tråden som finns i citat ovan.

Per
 
Sony Xperia Active är ett bra tips, köpte en sån för några veckor sedan. Det är lätt att se skärmen i soljus, lätt att lära sig,. Haft stor användning av kalendern i den också. Alltid bra med kom i håg larm. Har tappat den i asfalten fler ggr redan och inte en repa+att den är vattentät.
 
En mobil för utomhusbruk!

Så här skrev jag om min Sonim för ett tag sen. Det gäller fortfarande. Vet inte om den finns att köpa längre. Min går fortfarande utan problem.

"Finns mycket bra och en hel del dåligt att säga om denna mobil.

Jag lider inte så mycket av eventuell användarovänlighet. Men jag kan förstå dom som har synpunkter på den. Jag sms:ar sparsamt och det funkar i alla fall.
Mobilen är kloss. Inget att ha byxfickan på trånga jeans.
Jag köpte den på Proffsmagasinet och deras vinstmarginal var alltför liten i förhållande till strul.
Dom har slutat med att sälja den.
Så det finns säkert dom som har haft problem med denna mobil.
Alla jag talar med i denna mobil klagar på burkigt ljud.

Men många som klagat i div forum verkar ha samma krav på denna mobil som de har på en vanlig kontorsmobil. Tex klagomål på T9-funktion. Detta är ingen vanlig kontorsmobil.

Detta är en mobil man köper för att den ska tåla det mesta och ändå fungera när man behöver ringa och/eller skicka ett sms. Dvs man har den bara med när det är motiverat.

Man kan slå i spik med den. Man kan skölja av den under kran eller i havet. Batterikapaciteten är outstanding. Laddas max en gång i veckan om man snackar mycket i den. Den har en mycket bra ficklampa. Den kostar mycket pengar och det man betalar för är inte funktioner utan kapsling och hölje. Den har stora knappar som lyser. Detta är motsatsen till en fjollmobil. Den skulle kunna vara byggd i Ryssland. Mjukvara verkar komma därifrån. Förra modellen var nog byggd i svartjärn. Kameran (den har kamera) uppfattar dagsljus. Det är väl ganska klart att några inte är helt nöjda...

Jag älskar min Sonim XP3 Quest Pro eller vad den nu heter, när jag är i kajaken. Jag hatar den när jag är på kontoret. Vilken 1-kronas mobil som helst är bättre på kontoret."


thomas
 
Kan inte se nån anledning att ha en speciell telefon just för frilufslivet......jag behöver bara tillgång till väder-appen...har en Samsung Galaxy mini...duger bra, men kort batteritid
 
Ja, men det är just batterikapaciteten som är grejen när du är ute. IPhone (som jag har kört med i tre år) måste laddas varje kväll, eller en trad. telefon som dessutom tål väder och vind med två veckor utan laddning(Samsung XCover 271)!!
Just nu håller jag på att vänja mig med Samsungen, och hittills känns det bra. Det där med att vara uppkopplad hela tiden är överskattat.
 
Känns bättre att satsa på en solcellsladdare....inte för att jag testat om de funkar bra, men borde ju ge nånting iallafall
 
Jag är sugen på ett Lifeproof-skal till min iFån: http://www.youtube.com/watch?v=uki_WpDLC_M Bygger väldigt lite men man måste ha en adapter för att kunna köra med lurar. Jag skulle ha mycket svårt att backa till en vanlig mobil. Har dock två äldre vanliga mobiler (en SonyE 880i som är bland det bästa jag haft, har tålt allt utom att bada).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.