Allemansrätten

Jo reservatsreglerna inskränker inte bara markägarens nyttjande utan även allemansrätten, t ex rätten att tälta vilt, samla ved, elda, skörda nötter, bär, plocka blommor etc. Så visst har det med allemansrätten att göra oxså.
Jo men "det" syftade på rättvisefrågan du tog upp. Har den frågan med allemansrätten att göra?
 
Jo reservatsreglerna inskränker inte bara markägarens nyttjande utan även allemansrätten, t ex rätten att tälta vilt, samla ved, elda, skörda nötter, bär, plocka blommor etc. Så visst har det med allemansrätten att göra oxså.

Skörda nötter ingår inte i allemansrätten. Nötterna är markägarens egendom
 
I den här tråden har det ju förresten talats väldigt lite om skogsägarnas skyldigheter och hur det tämligen frekvent bryts mot dessa. Men det förtjänar kanske egentligen en egen tråd. Jag tycker f ö inte att vi utifrån detta bör förbjuda markägare.

Beroende på att du själv är markägare?

Skogsägarnas skyldigheter mot vem då?
/Niklas
 
När blev du som markägare berövad rätten att ta ut besöksavgift?

Mig veterligen har markägare idag inte rätt att avvisa någon från min skog, som vägrar betala inträde (eller ett visst kilopris) för t.ex. bärplockning. Tyvärr vill ju få betala frivilligt om de inte måste betala, vilket f.ö. har framgått med all önskvärd tydlighet.
/Niklas
 
Nä du har som markägare en del rättigheter, men inte oinnsrkänkta. Du får tex inte heller släppa ut miljöfarliga gifter på din egen mark.

Dessa rättigheter tenderar att minska över tiden, samtidigt som skyldigheterna i gengäld ökar. Inte svårt att se att markägandet snarare blir en sjuk inveckling istället för en sund utveckling.
/Niklas
 
Klyv inte hårstrån. Det vi pratar om är rättigheter som allemansrätten ger oss, det är inget du "bjuder på".

Försök inte smita undan! De flesta markägarna förlorar pengar tack vare allemansrätten.

För att inte tala om luftrummet över din mark, hela vägen ut till universums yttersta gräns. 3D-fastigheter!

Fantastisk tråd det här...

Tja, som markägare har jag betydligt lättare att tåla några normala överflygningar än några gruvor på min mark...
/Niklas
 
En fråga till Niking... Hur tycker du att man ska göra med äganderätten av skogsmark? Hur skulle din version av allemansrätten se ut om du hade fått bestämma helt själv?

Den frågan får jag utreda för ett fylligt svar.

Men i korthet:
*Alla organiserade turer faller utanför allemansrätten och ska således kräva markägarens uttryckliga tillstånd. Även kanotuthyrning och dylik verksamhet räknas som organiserad verksamhet.

*Allemansrätten bör begränsas till befintliga stigar och vägar, samt upphöra under vissa jaktintensiva veckor.

*Markägaren ska ha rätt att förbjuda bär och svampplockning på sin mark, åtminstone när det blir för mycket folk på sin mark.

* Markägaren ska ha rätt att sätta upp övervakningskameror på sin mark utan att behöva ha särskilt tillstånd för detta.
/Niklas
 
Mig veterligen har markägare idag inte rätt att avvisa någon från min skog, som vägrar betala inträde (eller ett visst kilopris) för t.ex. bärplockning. Tyvärr vill ju få betala frivilligt om de inte måste betala, vilket f.ö. har framgått med all önskvärd tydlighet.
/Niklas

Jag upprepar frågan: -När blev du som markägare berövad rätten att ta ut besöksavgift?

Mig veterligen har markägaren aldrig haft rätten att ta ut besöksavgift. Därav min fråga ovan. Varför ska du få den rätten gratis?
 
Den frågan får jag utreda för ett fylligt svar.

Men i korthet:
*Alla organiserade turer faller utanför allemansrätten och ska således kräva markägarens uttryckliga tillstånd. Även kanotuthyrning och dylik verksamhet räknas som organiserad verksamhet.

*Allemansrätten bör begränsas till befintliga stigar och vägar, samt upphöra under vissa jaktintensiva veckor.

*Markägaren ska ha rätt att förbjuda bär och svampplockning på sin mark, åtminstone när det blir för mycket folk på sin mark.

* Markägaren ska ha rätt att sätta upp övervakningskameror på sin mark utan att behöva ha särskilt tillstånd för detta.
/Niklas

Du får solklart avslag på alla fyra punkterna från mig. Ledsen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.